Dzieci niepełnosprawne ruchowo: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 123: | Linia 123: | ||
− | + | | stopka= 24 stycznia 2020 r. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | stopka= | ||
}} | }} |
Wersja z 15:17, 24 sty 2020
Definicje
- Niepełnosprawność - definicja zagadnienia pochodząca z zasobów Wolnej encyklopedii Wikipedia.
- Niepełnosprawność - definicja zagadnienia pochodząca z Encyklopedii PWN.
- Niepełnosprawność / Małgorzata Giełda Pojęcie niepełnosprawności.
- Niepełnosprawność ruchowa - definicja zagadnienia pochodząca z zasobów Wolnej encyklopedii Wikipedia.
- Niepełnosprawność ruchowa - Definicja zagadnienia pochodząca z Portalu dla osób niepełnosprawnych www.niepełnosprawni.pl
Podstawy prawne
Portale, serwisy
- Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Informacje na temat osób niepełnosprawnych oraz aktualne przepisy prawa.
- Orzeczenie o niepełnosprawności dla dziecka, które ma mniej niż 16 lat Informacje jak uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności dziecka.
- Portal Fundacji Promyk Słońca zawierający informacje o działalności fundacji, o szkoleniach rodziców dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością, żłobkach i przychodniach fundacji. W portalu udostępnione są artykuły o rehabilitacji dzieci.
- Serwis Metoda Feldenkraisa opisujący rehabilitację metodą Feldenkraisa.
- Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo "Tęcza" Strona wspierająca osoby z niepełnosprawnością w ich dążeniu do samodzielnego życia.
- Portal niepełnosprawni.pl Portal przekazuje wiadomości z kraju i ze świata oraz prezentuje artykuły i porady z zakresu prawa, systemu orzecznictwa, aktualnych ulg i uprawnień dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
- RAMPA-Pokonujemy bariery Portal dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Praktyczne kompendium wiedzy dla osób niepełnosprawnych, ich rodzin oraz najbliższych.
Multimedia
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych - praca z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo / Sebastian DudraPrezentacja zawierająca charakterystykę uczniów niepełnosprawnych ruchowo oraz wskazówki do pracy.
- Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową / Józefa Szarejko Prezentacja zawierająca charakterystykę uczniów niepełnosprawnych ruchowo oraz wsparcie edukacyjne udzielane dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową.
- Niepełnosprawność ruchowa Projekt SPRAWNI NIEPEŁNOSPRAWNI realizowany przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie i TVP S.A. Film zamieszczony na You Tube.
- Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej / Jarosław Mrówczyński Prezentacja na temat kształcenia specjalnego.
- Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego / Edyta Pierzyński ''Prezentacja na temat kształcenia specjalnego.
Książki
- Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej / red. J. Bogucka, D. Al-Khamisy. Publikacja przybliża projekt Szkoła dla wszystkich zrealizowany przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Celem projektu było określenie obszarów, w którym należy pomóc nauczycielowi w edukacji dziecka niepełnosprawnego.
- Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej – wyzwanie dla JST / red. Anna Grabowska Publikacja porusza ważne obszary dotyczące edukacji włączającej i organizacji kształcenia uczniów z niepełnosprawnością.
- Wpływ emocji towarzyszących uszkodzeniom fizycznym na adaptację młodzieży z niepełnosprawnością ruchową. Sztuka panowania nad emocjami warunkiem życiowej skuteczności. / Iwona Boczar Publikacja Fundacji Aktywnej Rehabilitacji, której celem jest pomoc osobom z trwałymi uszkodzeniami rdzenia kręgowego poruszającym się na wózkach inwalidzkich w powrocie do aktywnego życia i nauki.
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej. / Anna Stelmaszewska Materiały opracowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego / Joanna ZajączkowskaPozycja skierowana do nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów,ale może być również przydatny w nauczaniu innych przedmiotów – nauczycielom, którzy odnajdą w nim wskazówki ułatwiające prowadzenie wielu zajęć, w tym wycieczek szkolnych.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w edukacji przedszkolnej (dzieci z niepełnosprawnością ruchową i afazją) Dzieci niepełnosprawne ruchowo w przedszkolu.
- Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego / Joanna ZajączkowskaPozycja skierowana do nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów,ale może być również przydatny w nauczaniu innych przedmiotów – nauczycielom, którzy odnajdą w nim wskazówki ułatwiające prowadzenie wielu zajęć, w tym wycieczek szkolnych.
- Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli W treści publikacji zawarte zostały m.in.regulacje prawne w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doradztwo edukacyjno - zawodowe, model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czasopisma
- Kwartalnik NiepełnosprawnośćBezpłatne czasopismo naukowe finansowane ze środków PFRON.Wszystkie publikacje są możliwe do pobrania bezpłatnie w formacie PDF.
- Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób NiepełnosprawnychPodejmowana tematyka obejmuje rozprawy naukowe oraz doniesienia z badań, a także rekomendacje dobrych praktyk i recenzję polecanych książek, ściśle związanych z zagadnieniami edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych.
- Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnejOgólnopolski kwartalnik zawierający aktualizację problemów z zakresu pedagogiki specjalnej. Prezentuje rozwiązania praktyczne, badania empiryczne oraz teorię.
- Magazyn Integracja Magazyn dostarcza kompleksowej wiedzy z zakresu niepełnosprawności oraz przedstawia bieżące sprawy i problemy środowiska.
Artykuły
- Rehabilitacja ruchowa dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo. / Magdalena Frymer – Kozieł Ruch jest naturalnym i potrzebnym elementem ludzkiego życia. Szczególne znaczenie ma w sytuacji dzieci niepełnosprawnych.
- Wpływ aktywności ruchowej i sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka niepełnosprawnego ruchowo. / Anna Mędrak, Joanna Piętak, Tomasz Łosień W publikacji poruszono zagadnienie oddziaływania sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka niepełnosprawnego ruchowo.
- Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową / Marzenna Czarnocka Podstawowe informacje na temat ucznia z niepełnosprawnością ruchową.
- Samoocena dzieci niepełnosprawnych ruchowo a ich środowisko rodzinne. / Józefa Anna Pielkowa W związku z możliwością otoczenia dziecka niepełnosprawnego ruchowo indywidualną opieką i zaspokajania jego potrzeb, rodzina jest najlepszym środowiskiem rozwojowym.
- Obecność i funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w środowisku szkolnym / Aleksandra Cieślińska, Małgorzata Karwowska Artykuł omawia funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w szkole współczesnej.
- Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością, w tym z afazją / Agnieszka Gąstoł, Magdalena LoskaArtykuł przedstawia charakterystykę ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz warunki utrudniające i ułatwiające rozwój ucznia z niepełnosprawnością ruchową w procesie edukacyjnym.
- Ojciec – mężczyzna - człowiek wobec niepełnosprawności dziecka. Beata Papuda- Dolińska Artykuł przedstawia analizę postaw wychowawczych ojców wychowujących dziecko niepełnosprawne.
- Postawy rodziców wobec edukacji włączającej w badaniach międzynarodowych / Anna Zamkowska Celem artykułu jest przegląd badań zagranicznych dotyczących postaw rodziców dzieci niepełnosprawnych wobec edukacji włączającej.
- Edukacja i niepełnosprawność - wyrównywanie szans czy reprodukcja społecznych nierówności / Jolanta Rzeźnicka-Krupa Celem artykułu jest identyfikacja uwarunkowań edukacyjnych kształtujących założenia i praktyki pedagogiczne obecne w kształceniu integracyjnym i edukacji inkluzywnej.
- O ciągle nierozwiązanych problemach ogólnodostępnej edukacji utrudniających proces inkluzji uczniów/osób z niepełnosprawnością / Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk W treści artykułu wskazano utrudnienia w przestrzeni ogólnodostępnej edukacji. Kwestie, na których się skupiono, to przede wszystkim brak działań na rzecz budowania kapitału społecznego w szkole.
- Włączanie i wyłączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z ogólnego nurtu działań edukacyjnych - rozwiązania praktyczne w kontekście przepisów prawa oświatowego na przykładzie miasta Gdańska i nie tylko. / Monika Gołubiew-Konieczna Artykuł zawiera możliwości wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, ze szczególnym uwzględnieniem ich włączania w grupę rówieśniczą i wyłączania z niej.
Dostępność sprawdzono: 24 stycznia 2020 r.