Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 21: Linia 21:
 
'''Artykuły'''
 
'''Artykuły'''
  
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki]  
+
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
  
 
*[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-86d4e948-4f9c-402b-9f34-463d66aa782e/c/Przemyslaw_Pawel_Grzybowski.pdf Mistrz, błazen i ich międzykulturowa wspólnota. Śmiech na kulturowym pograniczu klasy szkolnej / Przemysław Paweł Grzybowski] ''Refleksja, której celem jest przedstawienie okoliczności budowania wspólnoty śmiechu w klasie szkolnej zgodnie z założeniem autora, że jednym z czynników rozwiązywania konfliktów, poszukiwania płaszczyzn dialogu i osiągania kompromisu w klasie szkolnej jest świadome budowanie wspólnoty śmiechu.''   
 
*[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-86d4e948-4f9c-402b-9f34-463d66aa782e/c/Przemyslaw_Pawel_Grzybowski.pdf Mistrz, błazen i ich międzykulturowa wspólnota. Śmiech na kulturowym pograniczu klasy szkolnej / Przemysław Paweł Grzybowski] ''Refleksja, której celem jest przedstawienie okoliczności budowania wspólnoty śmiechu w klasie szkolnej zgodnie z założeniem autora, że jednym z czynników rozwiązywania konfliktów, poszukiwania płaszczyzn dialogu i osiągania kompromisu w klasie szkolnej jest świadome budowanie wspólnoty śmiechu.''   
Linia 87: Linia 87:
 
*[http://www.wom.edu.pl/raciborz/wp-content/uploads/2017/01/klasaszkolna.doc Klasa szkolna - zestawienie bibliograficzne w wyborze / Oprac. Jolanta Świątek-Gruszka] ''Zestawienie przygotowane w 2017 roku w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Raciborzu, obejmuje wydawnictwa ciągłe i zwarte oraz film.''
 
*[http://www.wom.edu.pl/raciborz/wp-content/uploads/2017/01/klasaszkolna.doc Klasa szkolna - zestawienie bibliograficzne w wyborze / Oprac. Jolanta Świątek-Gruszka] ''Zestawienie przygotowane w 2017 roku w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Raciborzu, obejmuje wydawnictwa ciągłe i zwarte oraz film.''
  
| stopka= 12 marca 2019 r.
+
| stopka= 19 marca 2019 r.
 
}}
 
}}

Wersja z 13:27, 19 mar 2019


Multimedia


Książki

  • Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.
  • Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.


Artykuły

  • „Inny” w klasie szkolnej / Ewa Muszyńska Kategorie i negatywne skutki inności w klasie szkolnej. Czynniki i mechanizmy funkcjonowania "Innego" w klasie szkolnej oraz klasy szkolnej z "Innym". Wychowawcza rola nauczyciela w klasie szkolnej, w której jest „Inny”.
  • Klasa jako struktura formalna i nieformalna / Marta Karczewska Wpływ znajomości zespołu klasowego na stosowanie oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. Pytania o charakterze ankietowym dotyczące struktury grypy klasowej, jej atrakcyjności i znaczenia dla członków grupy, obowiązujących norm, przyjacielskich relacji i przywództwa w grupie.
  • Klasa szkolna jako specyficzne środowisko wychowawcze / Anna Kornas Publikacja zarejestrowana w Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Dotyczy klasy szkolnej jako organizacyjnej formy środowiska szkolnego, prezentuje m.in.: interakcji w grupie, klasy jako środowiska wpływającego na rozwój jej członków, powstawania więzi, obowiązujących norm zachowań, ról społecznych. Dołączona bibliografia.
  • Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
  • Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
  • Tętniąca życiem klasa szkolna / Oprac. Anna Błaż Klasa szkolna jako zgrana grupa społeczna. W treści m. in. omówienie zjawisk i procesów wewnątrzgrupowych mających miejsce w każdej klasie, czyli tzw. dynamika grupy. Normy społeczne obowiązujące uczniów i ich wpływ na dynamikę klasy. Kompetencje emocjonalne uczniów. Rola nauczyciela w kształtowaniu pozytywnych cech grupy. Spoistość grupy uczniów - czynniki zwiększające spoistość klasy i dynamikę jej rozwoju. Artykuł na stronie Zespołu Szkół im. Gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku.
  • Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.


Zestawienia bibliograficzne




Dostępność sprawdzono: 19 marca 2019 r.