Język polski: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Link do scenariusza lekcj.)
(Link do scenariuszy lekcji.)
Linia 17: Linia 17:
 
'''Scenariusze zajęć, konspekty'''
 
'''Scenariusze zajęć, konspekty'''
  
*[http://www.profesor.pl/publikacja,5792,Scenariusze,Architektura-renesansowa-w-naszej-malej-ojczyznie-scenariusz-lekcji-z-j-polskiego-dla-klasy-I-technikum-budowlanego Architektura renesansowa w naszej małej ojczyźnie - scenariusz lekcji z j. polskiego dla klasy I technikum budowlanego / Małgorzata Łacwik.] Klasa I technikum budowlanego 4 - letniego.
+
*[http://www.profesor.pl/publikacja,5792,Scenariusze,Architektura-renesansowa-w-naszej-malej-ojczyznie-scenariusz-lekcji-z-j-polskiego-dla-klasy-I-technikum-budowlanego Architektura renesansowa w naszej małej ojczyźnie - scenariusz lekcji z j. polskiego dla klasy I technikum budowlanego / Małgorzata Łacwik.] ''Klasa I technikum budowlanego 4 - letniego''.
  
 
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6842 Cykl lekcji z języka polskiego przeprowadzonych metodą projektu w klasach VI / Edyta Okomska, Anna Jeżak.] ''Łączy wiedzę z języka polskiego historii i sztuki. Tematem projektu jest „Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Omówiono fazy realizacji projektu oraz zaproponowane uczniom zagadnienia.''
 
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6842 Cykl lekcji z języka polskiego przeprowadzonych metodą projektu w klasach VI / Edyta Okomska, Anna Jeżak.] ''Łączy wiedzę z języka polskiego historii i sztuki. Tematem projektu jest „Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Omówiono fazy realizacji projektu oraz zaproponowane uczniom zagadnienia.''
Linia 23: Linia 23:
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,5183,Scenariusze,Czy-slusznie-Robinsonie-Scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego-w-klasie-VI "Czy słusznie, Robinsonie?" Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI / Marianna Laskowska.]
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,5183,Scenariusze,Czy-slusznie-Robinsonie-Scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego-w-klasie-VI "Czy słusznie, Robinsonie?" Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI / Marianna Laskowska.]
  
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2475 "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok.] ''Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz Ŝyczeń, opisu postaci babci lub dziadka.''
+
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2475 "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok.] ''Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz opisu postaci babci lub dziadka.''
  
 +
*[https://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-filmowa#gsc.tab=0 Edukacja polonistyczna i filmowa.] ''Scenariusze zajęć szkolnych dla klas VII-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych z zakresu edukacji polonistycznej i filmowej do realizacji na godzinach wychowawczych, lekcjach języka polskiego, etyki, muzyki, wiedzy o społeczeństwie i wiedzy o kulturze.''
 
*[http://sp1biecz.pl/index.php/publikacje Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język polski  na poziomie szkoły podstawowej / Agnieszka Masłowska - Krygowska.] ''Temat: Jestem mistrzem pióra, czyli sprawnie wypowiadam się w piśmie. Scenariusz lekcji dla kl. V.''
 
*[http://sp1biecz.pl/index.php/publikacje Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język polski  na poziomie szkoły podstawowej / Agnieszka Masłowska - Krygowska.] ''Temat: Jestem mistrzem pióra, czyli sprawnie wypowiadam się w piśmie. Scenariusz lekcji dla kl. V.''
  
Linia 39: Linia 40:
 
*[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/polski_4_SP_7_8.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Siła argumentu / Grażyna Piotrowska.] ''Dla uczniów klasy VII  lub VIII  szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.''
 
*[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/polski_4_SP_7_8.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Siła argumentu / Grażyna Piotrowska.] ''Dla uczniów klasy VII  lub VIII  szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.''
  
*[https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/635/cms/szablony/47802/pliki/scenariusz_lekcji_jezyka_polskiego_korpomowa.doc Scenariusz lekcji języka polskiego  w klasie trzeciej liceum.] Temat lekcji: Korposzczur na ołpenspejsie, czyli wpływy języka angielskiego w języku polskim / Jarosław Kocorzyk.
+
*[https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/635/cms/szablony/47802/pliki/scenariusz_lekcji_jezyka_polskiego_korpomowa.doc Scenariusz lekcji języka polskiego  w klasie trzeciej liceum.] ''Temat lekcji: Korposzczur na ołpenspejsie, czyli wpływy języka angielskiego w języku polskim / Jarosław Kocorzyk.''
  
 
*[http://spkuznica.szkolnastrona.pl//index.php?c=page&id=188 Scenariusze zajęć z języka polskiego w szkole podstawowej] '' Scenariusze zostały opublikowane przez nauczycieli Szkoły Podstawowej z Kuźnicy.''
 
*[http://spkuznica.szkolnastrona.pl//index.php?c=page&id=188 Scenariusze zajęć z języka polskiego w szkole podstawowej] '' Scenariusze zostały opublikowane przez nauczycieli Szkoły Podstawowej z Kuźnicy.''
Linia 48: Linia 49:
 
*[http://www.frazeologia.pl/ "Frazeologia.pl"] ''Portal został stworzony w celu upowszechniania wiedzy z zakresu frazeologii polskiej. Udostępnia zawartość drugiego wydania znanego i uznanego "Wielkiego słownika frazeologicznego języka polskiego".''
 
*[http://www.frazeologia.pl/ "Frazeologia.pl"] ''Portal został stworzony w celu upowszechniania wiedzy z zakresu frazeologii polskiej. Udostępnia zawartość drugiego wydania znanego i uznanego "Wielkiego słownika frazeologicznego języka polskiego".''
  
 +
*[https://xn--jzyk-polski-rrb.pl/ Język polski, matura, egzamin, sprawdzian.] Wortal poświęcony nauczaniu języka polskiego w szkole podstawowej i liceum. Zasoby podzielono na działy: Wiedza, Umiejętności, Egzaminy, Varia.
 
*[http://ucze.pl/zasoby/szkola-podstawowa-klasy-4-6/jezyk-polski-szkola-podstawowa-4-6/ Klub Nauczyciela Uczę.pl], ''zawierający materiały metodyczne dla nauczycieli języka polskiego wszystkich typów szkół.''
 
*[http://ucze.pl/zasoby/szkola-podstawowa-klasy-4-6/jezyk-polski-szkola-podstawowa-4-6/ Klub Nauczyciela Uczę.pl], ''zawierający materiały metodyczne dla nauczycieli języka polskiego wszystkich typów szkół.''
  

Wersja z 11:29, 3 kwi 2023

{{Hasla | tytuł= | treść= Programy, podręczniki

  • Programy nauczania Programy nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum. Wykazy lektur. Strona Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.
  • Przeszłość i dziś : program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum : zakres podstawowy i rozszerzony / Teresa Kosyra-Cieślak. Warszawa : Wydaw. STENTOR, 2019.
  • Słowa z uśmiechem + Myśli i słowa : program nauczania języka polskiego w klasach 4–8 szkoły podstawowej / Anita Żegleń, Ewa Nowak. Warszwa : WSiP, 2017.


Scenariusze zajęć, konspekty

  • "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok. Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz opisu postaci babci lub dziadka.
  • Metoda projektu / Maria Mróz. Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.


Portale, serwisy, fora

  • "Frazeologia.pl" Portal został stworzony w celu upowszechniania wiedzy z zakresu frazeologii polskiej. Udostępnia zawartość drugiego wydania znanego i uznanego "Wielkiego słownika frazeologicznego języka polskiego".
  • Portal Szkolnictwo.pl, Platforma edukacyjna zawierająca materiały, które można wykorzystać na lekcji języka polskiego oraz testy sprawdzające.
  • Pracownia Polonisty "Portal „Pracownia polonisty” to profesjonalna platforma edukacyjna dla nauczycieli każdego etapu nauczania, która stanowi niezbędne narzędzie do zaplanowania, przeprowadzenia i ewaluacji lekcji języka polskiego .
  • Serwis dla nauczyciela języka polskiego wortal dla nauczycieli języka polskiego, w którym zamieszczono scenariusze lekcji, imprez, informacje o metodach nauczania, rady jak uczyć lepiej oraz wykazy programów i podręczników dopuszczonych do użytku.
  • Serwis „Staropolska on-line” poświęcony dawnej literaturze i kulturze polskiej. Jego zasadniczą częścią jest biblioteka utworów staropolskiego piśmiennictwa (z średniowiecza, renesansu, baroku) oraz towarzyszący jej wybór opracowań, materiał ikonograficzny i dźwiękowy. Dział „Konteksty” gromadzi teksty i opracowania na temat historii, filozofii, religii i sztuki w dawnej Polsce. Dział „Tradycja” zawiera bogaty wybór materiałów z zakresu kultury starożytnej i biblijnej, europejskiego średniowiecza, renesansu i baroku.
  • Wolne Lektury to biblioteka internetowa z lekturami szkolnymi. Jest to projekt realizowany przez Fundację Nowoczesna Polska. Działa od 2007 roku i udostępnia w swoich zbiorach lektury szkolne, które są zalecane do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i które trafiły już do domeny publicznej.


Baza bibliograficzna EDUKACJA

  • Język polski - dydaktyka wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Czasopisma

  • Czasopismo "Polonistyka" Dostęp do numerów archiwalnych. Wydania tematyczne dwumiesięcznika skierowane są do nauczycieli polonistów, którzy dążą do poszerzania zakresu kompetencji w obszarach: językowym, literackim, metodycznym i pedagogicznym, stawiając przy tym na zindywidualizowaną pracę z uczniem oraz realizację podstawy programowej.


Artykuły

| stopka= 28 marca 2023 r. }}