Język polski: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[KATEGORIA:DYDAKTYKI SZCZEGÓŁOWE]] | [[KATEGORIA:DYDAKTYKI SZCZEGÓŁOWE]] | ||
− | {{Hasla | + | <nowiki>{{Hasla</nowiki> |
− | | tytuł= | + | <nowiki>|</nowiki> tytuł= |
− | | treść= | + | <nowiki>|</nowiki> treść= |
'''Programy, podręczniki''' | '''Programy, podręczniki''' | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
*[http://gwo.pl/menus/view/299/seo_link:programy-nauczania/page_id:177 Programy nauczania] ''Programy nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum. Wykazy lektur. Strona Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.'' | *[http://gwo.pl/menus/view/299/seo_link:programy-nauczania/page_id:177 Programy nauczania] ''Programy nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum. Wykazy lektur. Strona Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.'' | ||
− | + | *[[http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.stentor.pl/files/produkty/pliki/przeszlosc-i-dzis_program_nauczania_2019.pdf Przeszłość i dziś] : program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum : zakres podstawowy i rozszerzony / Teresa Kosyra-Cieślak. Warszawa : Wydaw. STENTOR, 2019. | |
'''Scenariusze zajęć, konspekty''' | '''Scenariusze zajęć, konspekty''' | ||
− | *[http://www.profesor.pl/publikacja,5792,Scenariusze,Architektura-renesansowa-w-naszej-malej-ojczyznie-scenariusz-lekcji-z-j-polskiego-dla-klasy-I-technikum-budowlanego | + | *[http://www.profesor.pl/publikacja,5792,Scenariusze,Architektura-renesansowa-w-naszej-malej-ojczyznie-scenariusz-lekcji-z-j-polskiego-dla-klasy-I-technikum-budowlanego Architektura renesansowa w naszej małej ojczyźnie - scenariusz lekcji z j. polskiego dla klasy I technikum budowlanego / Małgorzata Łacwik.] Klasa I technikum budowlanego 4 - letniego. |
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6842 Cykl lekcji z języka polskiego przeprowadzonych metodą projektu w klasach VI / Edyta Okomska, Anna Jeżak.] ''Łączy wiedzę z języka polskiego historii i sztuki. Tematem projektu jest „Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Omówiono fazy realizacji projektu oraz zaproponowane uczniom zagadnienia.'' | *[http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6842 Cykl lekcji z języka polskiego przeprowadzonych metodą projektu w klasach VI / Edyta Okomska, Anna Jeżak.] ''Łączy wiedzę z języka polskiego historii i sztuki. Tematem projektu jest „Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Omówiono fazy realizacji projektu oraz zaproponowane uczniom zagadnienia.'' | ||
− | *[http://www.profesor.pl/publikacja,5183,Scenariusze,Czy-slusznie-Robinsonie-Scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego-w-klasie-VI "Czy słusznie, Robinsonie?" Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI / Marianna Laskowska.] | + | *[http://www.profesor.pl/publikacja,5183,Scenariusze,Czy-slusznie-Robinsonie-Scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego-w-klasie-VI "Czy słusznie, Robinsonie?" Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI / Marianna Laskowska.] |
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2475 "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok.] ''Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz Ŝyczeń, opisu postaci babci lub dziadka.'' | *[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2475 "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok.] ''Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz Ŝyczeń, opisu postaci babci lub dziadka.'' | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
*[http://sp1biecz.pl/index.php/publikacje Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język polski na poziomie szkoły podstawowej / Agnieszka Masłowska - Krygowska.] ''Temat: Jestem mistrzem pióra, czyli sprawnie wypowiadam się w piśmie. Scenariusz lekcji dla kl. V.'' | *[http://sp1biecz.pl/index.php/publikacje Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język polski na poziomie szkoły podstawowej / Agnieszka Masłowska - Krygowska.] ''Temat: Jestem mistrzem pióra, czyli sprawnie wypowiadam się w piśmie. Scenariusz lekcji dla kl. V.'' | ||
− | *[http://www.ssp-kaczanowo.wrzesnia.pl/Media/Files/scenariusze/scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego.pdf | + | *[http://www.ssp-kaczanowo.wrzesnia.pl/Media/Files/scenariusze/scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego.pdf Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V. Temat: Co robi czasownik i co się z nim dzieje? / Iwona Kaźmierczak.] |
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2653 Metoda projektu / Maria Mróz.] ''Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.'' | *[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2653 Metoda projektu / Maria Mróz.] ''Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.'' | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
*[http://www.sni.edu.pl/proj/metproj/metproj.html Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska.] ''Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.'' | *[http://www.sni.edu.pl/proj/metproj/metproj.html Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska.] ''Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.'' | ||
− | *[https://www.bn.org.pl/download/document/1258725320.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Jak Juliusz Słowacki listy pisał, czyli kartka z dziejów epistolografii romantycznej / Monika Bojko. ] ''Scenariusz dla klasy II liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego.'' | + | *[https://www.bn.org.pl/download/document/1258725320.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Jak Juliusz Słowacki listy pisał, czyli kartka z dziejów epistolografii romantycznej / Monika Bojko.] ''Scenariusz dla klasy II liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego.'' |
*[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/dla_nli/scenariusz_lekcji_j_polski_7.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Kogo poznamy, czytając „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza? /Ryszard Pempera, Grzegorz Piątas.] '' Scenariusz lekcji dla kl. VII szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.'' | *[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/dla_nli/scenariusz_lekcji_j_polski_7.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Kogo poznamy, czytając „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza? /Ryszard Pempera, Grzegorz Piątas.] '' Scenariusz lekcji dla kl. VII szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.'' | ||
− | *[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/polski_4_SP_7_8.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Siła argumentu / Grażyna Piotrowska. ] ''Dla uczniów klasy VII lub VIII szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.'' | + | *[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/polski_4_SP_7_8.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Siła argumentu / Grażyna Piotrowska.] ''Dla uczniów klasy VII lub VIII szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.'' |
Linia 47: | Linia 47: | ||
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?co=nauka&id=18 Portal Szkolnictwo.pl], ''Platforma edukacyjna zawierająca materiały, które można wykorzystać na lekcji języka polskiego oraz testy sprawdzające.'' | *[http://szkolnictwo.pl/index.php?co=nauka&id=18 Portal Szkolnictwo.pl], ''Platforma edukacyjna zawierająca materiały, które można wykorzystać na lekcji języka polskiego oraz testy sprawdzające.'' | ||
− | *[https://pracowniapolonisty.pl/ Pracownia Polonisty ] "Portal „Pracownia polonisty” to profesjonalna platforma edukacyjna dla nauczycieli każdego etapu nauczania, która stanowi niezbędne narzędzie do zaplanowania, przeprowadzenia i ewaluacji lekcji języka polskiego . | + | *[https://pracowniapolonisty.pl/ Pracownia Polonisty] "Portal „Pracownia polonisty” to profesjonalna platforma edukacyjna dla nauczycieli każdego etapu nauczania, która stanowi niezbędne narzędzie do zaplanowania, przeprowadzenia i ewaluacji lekcji języka polskiego . |
*[http://www.profesor.pl/materialy.php?str=0&jakie=m&dla=n&przedmiot=J%EAzyk%20polski Profesor.pl : serwis edukacyjny] ''zawierający materiały dla nauczycieli - konspekty, scenariusze, programy nauczania sprawdziany, testy.'' | *[http://www.profesor.pl/materialy.php?str=0&jakie=m&dla=n&przedmiot=J%EAzyk%20polski Profesor.pl : serwis edukacyjny] ''zawierający materiały dla nauczycieli - konspekty, scenariusze, programy nauczania sprawdziany, testy.'' | ||
Linia 73: | Linia 73: | ||
'''Artykuły''' | '''Artykuły''' | ||
− | *[https://raciborz.com.pl/2004/11/01/metody-aktywizujace-na-lekcjach-jezyka-polskiego.html Metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego / Katarzyna Halfar. ] '' Autorka omawia najciekawsze metody aktywizujące, które można wykorzystać podczas zajęć języka polskiego.'' | + | *[https://raciborz.com.pl/2004/11/01/metody-aktywizujace-na-lekcjach-jezyka-polskiego.html Metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego / Katarzyna Halfar.] '' Autorka omawia najciekawsze metody aktywizujące, które można wykorzystać podczas zajęć języka polskiego.'' |
− | *[https://nspmielec.edu.pl/blog/szkola/metody-pracy-z-lektura-na-lekcjach-jezyka-polskiego/ Metody pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego / Joanna Łuc. ] '' Artykuł z bloga Szczęśliwe dziecko. Dotyczy szkoły podstawowej.'' | + | *[https://nspmielec.edu.pl/blog/szkola/metody-pracy-z-lektura-na-lekcjach-jezyka-polskiego/ Metody pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego / Joanna Łuc.] '' Artykuł z bloga Szczęśliwe dziecko. Dotyczy szkoły podstawowej.'' |
− | *[https://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/innowacje-w-edukacji/3874-rozszerzona-rzeczywistosc-na-lekcji-jezyka-polskiego | + | *[https://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/innowacje-w-edukacji/3874-rozszerzona-rzeczywistosc-na-lekcji-jezyka-polskiego Rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego/ Joanna Heftowicz.] ''Propozycja wykorzystania urządzeń mobilnych na lekcjach języka polskiego. Artykuł z serwisu edunews.pl.'' |
− | | stopka= 28 marca 2023 r. | + | <nowiki>| stopka= 28 marca 2023 r. |
− | }} | + | }}</nowiki> |
Wersja z 10:02, 28 mar 2023
{{Hasla | tytuł= | treść= Programy, podręczniki
- Podstawa programowa z języka polskiego dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum Strona Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.
- Programy nauczania Programy nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum. Wykazy lektur. Strona Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.
*[Przeszłość i dziś : program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum : zakres podstawowy i rozszerzony / Teresa Kosyra-Cieślak. Warszawa : Wydaw. STENTOR, 2019.
Scenariusze zajęć, konspekty
- Architektura renesansowa w naszej małej ojczyźnie - scenariusz lekcji z j. polskiego dla klasy I technikum budowlanego / Małgorzata Łacwik. Klasa I technikum budowlanego 4 - letniego.
- Cykl lekcji z języka polskiego przeprowadzonych metodą projektu w klasach VI / Edyta Okomska, Anna Jeżak. Łączy wiedzę z języka polskiego historii i sztuki. Tematem projektu jest „Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Omówiono fazy realizacji projektu oraz zaproponowane uczniom zagadnienia.
- "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok. Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz Ŝyczeń, opisu postaci babci lub dziadka.
- Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język polski na poziomie szkoły podstawowej / Agnieszka Masłowska - Krygowska. Temat: Jestem mistrzem pióra, czyli sprawnie wypowiadam się w piśmie. Scenariusz lekcji dla kl. V.
- Metoda projektu / Maria Mróz. Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.
- Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska. Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.
- Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Jak Juliusz Słowacki listy pisał, czyli kartka z dziejów epistolografii romantycznej / Monika Bojko. Scenariusz dla klasy II liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego.
- Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Kogo poznamy, czytając „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza? /Ryszard Pempera, Grzegorz Piątas. Scenariusz lekcji dla kl. VII szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
- Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Siła argumentu / Grażyna Piotrowska. Dla uczniów klasy VII lub VIII szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
Portale, serwisy, fora
- "Frazeologia.pl" Portal został stworzony w celu upowszechniania wiedzy z zakresu frazeologii polskiej. Udostępnia zawartość drugiego wydania znanego i uznanego "Wielkiego słownika frazeologicznego języka polskiego".
- Klub Nauczyciela Uczę.pl, zawierający materiały metodyczne dla nauczycieli języka polskiego wszystkich typów szkół.
- Portal Szkolnictwo.pl, Platforma edukacyjna zawierająca materiały, które można wykorzystać na lekcji języka polskiego oraz testy sprawdzające.
- Pracownia Polonisty "Portal „Pracownia polonisty” to profesjonalna platforma edukacyjna dla nauczycieli każdego etapu nauczania, która stanowi niezbędne narzędzie do zaplanowania, przeprowadzenia i ewaluacji lekcji języka polskiego .
- Profesor.pl : serwis edukacyjny zawierający materiały dla nauczycieli - konspekty, scenariusze, programy nauczania sprawdziany, testy.
- Serwis dla nauczyciela języka polskiego wortal dla nauczycieli języka polskiego, w którym zamieszczono scenariusze lekcji, imprez, informacje o metodach nauczania, rady jak uczyć lepiej oraz wykazy programów i podręczników dopuszczonych do użytku.
- Serwis „Staropolska on-line” poświęcony dawnej literaturze i kulturze polskiej. Jego zasadniczą częścią jest biblioteka utworów staropolskiego piśmiennictwa (z średniowiecza, renesansu, baroku) oraz towarzyszący jej wybór opracowań, materiał ikonograficzny i dźwiękowy. Dział „Konteksty” gromadzi teksty i opracowania na temat historii, filozofii, religii i sztuki w dawnej Polsce. Dział „Tradycja” zawiera bogaty wybór materiałów z zakresu kultury starożytnej i biblijnej, europejskiego średniowiecza, renesansu i baroku.
- Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej – prezentacja dzieł literatury polskiej w formie elektronicznej.Realizacja projektu UNESCO "Biblioteka Wirtualna Klasycznych Tekstów Literatury Świata."
- Wolne Lektury to biblioteka internetowa z lekturami szkolnymi. Jest to projekt realizowany przez Fundację Nowoczesna Polska. Działa od 2007 roku i udostępnia w swoich zbiorach lektury szkolne, które są zalecane do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i które trafiły już do domeny publicznej.
Baza bibliograficzna EDUKACJA
- Język polski - dydaktyka wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Czasopisma
- Czasopismo "Polonistyka" Dostęp do numerów archiwalnych. Wydania tematyczne dwumiesięcznika skierowane są do nauczycieli polonistów, którzy dążą do poszerzania zakresu kompetencji w obszarach: językowym, literackim, metodycznym i pedagogicznym, stawiając przy tym na zindywidualizowaną pracę z uczniem oraz realizację podstawy programowej.
Artykuły
- Metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego / Katarzyna Halfar. Autorka omawia najciekawsze metody aktywizujące, które można wykorzystać podczas zajęć języka polskiego.
- Metody pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego / Joanna Łuc. Artykuł z bloga Szczęśliwe dziecko. Dotyczy szkoły podstawowej.
- Rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego/ Joanna Heftowicz. Propozycja wykorzystania urządzeń mobilnych na lekcjach języka polskiego. Artykuł z serwisu edunews.pl.
| stopka= 28 marca 2023 r. }}