Język polski: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
[[KATEGORIA:DYDAKTYKI SZCZEGÓŁOWE]]
 
[[KATEGORIA:DYDAKTYKI SZCZEGÓŁOWE]]
{{Hasla
+
<nowiki>{{Hasla</nowiki>
| tytuł=
+
<nowiki>|</nowiki> tytuł=
| treść=
+
<nowiki>|</nowiki> treść=
 
'''Programy, podręczniki'''
 
'''Programy, podręczniki'''
  
Linia 9: Linia 9:
 
*[http://gwo.pl/menus/view/299/seo_link:programy-nauczania/page_id:177 Programy nauczania] ''Programy nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum. Wykazy lektur. Strona Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.''
 
*[http://gwo.pl/menus/view/299/seo_link:programy-nauczania/page_id:177 Programy nauczania] ''Programy nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum. Wykazy lektur. Strona Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.''
  
   
+
  *[[http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.stentor.pl/files/produkty/pliki/przeszlosc-i-dzis_program_nauczania_2019.pdf Przeszłość i dziś] : program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum : zakres podstawowy i rozszerzony / Teresa Kosyra-Cieślak. Warszawa : Wydaw. STENTOR, 2019.
  
  
 
'''Scenariusze zajęć, konspekty'''
 
'''Scenariusze zajęć, konspekty'''
  
*[http://www.profesor.pl/publikacja,5792,Scenariusze,Architektura-renesansowa-w-naszej-malej-ojczyznie-scenariusz-lekcji-z-j-polskiego-dla-klasy-I-technikum-budowlanego Architektura renesansowa w naszej małej ojczyźnie - scenariusz lekcji z j. polskiego dla klasy I technikum budowlanego / Małgorzata Łacwik. ] Klasa I technikum budowlanego 4 - letniego. ''
+
*[http://www.profesor.pl/publikacja,5792,Scenariusze,Architektura-renesansowa-w-naszej-malej-ojczyznie-scenariusz-lekcji-z-j-polskiego-dla-klasy-I-technikum-budowlanego Architektura renesansowa w naszej małej ojczyźnie - scenariusz lekcji z j. polskiego dla klasy I technikum budowlanego / Małgorzata Łacwik.] Klasa I technikum budowlanego 4 - letniego.
  
 
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6842 Cykl lekcji z języka polskiego przeprowadzonych metodą projektu w klasach VI / Edyta Okomska, Anna Jeżak.] ''Łączy wiedzę z języka polskiego historii i sztuki. Tematem projektu jest „Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Omówiono fazy realizacji projektu oraz zaproponowane uczniom zagadnienia.''
 
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6842 Cykl lekcji z języka polskiego przeprowadzonych metodą projektu w klasach VI / Edyta Okomska, Anna Jeżak.] ''Łączy wiedzę z języka polskiego historii i sztuki. Tematem projektu jest „Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Omówiono fazy realizacji projektu oraz zaproponowane uczniom zagadnienia.''
  
*[http://www.profesor.pl/publikacja,5183,Scenariusze,Czy-slusznie-Robinsonie-Scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego-w-klasie-VI "Czy słusznie, Robinsonie?" Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI / Marianna Laskowska.] ''
+
*[http://www.profesor.pl/publikacja,5183,Scenariusze,Czy-slusznie-Robinsonie-Scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego-w-klasie-VI "Czy słusznie, Robinsonie?" Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI / Marianna Laskowska.]
  
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2475 "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok.] ''Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz Ŝyczeń, opisu postaci babci lub dziadka.''
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2475 "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok.] ''Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz Ŝyczeń, opisu postaci babci lub dziadka.''
Linia 24: Linia 24:
 
*[http://sp1biecz.pl/index.php/publikacje Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język polski  na poziomie szkoły podstawowej / Agnieszka Masłowska - Krygowska.] ''Temat: Jestem mistrzem pióra, czyli sprawnie wypowiadam się w piśmie. Scenariusz lekcji dla kl. V.''
 
*[http://sp1biecz.pl/index.php/publikacje Innowacja pedagogiczna w nauczaniu przedmiotu język polski  na poziomie szkoły podstawowej / Agnieszka Masłowska - Krygowska.] ''Temat: Jestem mistrzem pióra, czyli sprawnie wypowiadam się w piśmie. Scenariusz lekcji dla kl. V.''
  
*[http://www.ssp-kaczanowo.wrzesnia.pl/Media/Files/scenariusze/scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego.pdf Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V. Temat: Co robi czasownik i co się z nim dzieje? / Iwona Kaźmierczak.]''
+
*[http://www.ssp-kaczanowo.wrzesnia.pl/Media/Files/scenariusze/scenariusz-lekcji-jezyka-polskiego.pdf Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V. Temat: Co robi czasownik i co się z nim dzieje? / Iwona Kaźmierczak.]
  
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2653 Metoda projektu / Maria Mróz.] ''Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.''
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2653 Metoda projektu / Maria Mróz.] ''Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.''
Linia 30: Linia 30:
 
*[http://www.sni.edu.pl/proj/metproj/metproj.html Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska.] ''Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.''
 
*[http://www.sni.edu.pl/proj/metproj/metproj.html Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska.] ''Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.''
  
*[https://www.bn.org.pl/download/document/1258725320.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Jak Juliusz Słowacki listy pisał, czyli kartka z dziejów epistolografii romantycznej / Monika Bojko. ] ''Scenariusz dla klasy II  liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego.''
+
*[https://www.bn.org.pl/download/document/1258725320.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Jak Juliusz Słowacki listy pisał, czyli kartka z dziejów epistolografii romantycznej / Monika Bojko.] ''Scenariusz dla klasy II  liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego.''
  
 
*[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/dla_nli/scenariusz_lekcji_j_polski_7.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Kogo poznamy, czytając „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza? /Ryszard Pempera,  Grzegorz Piątas.] '' Scenariusz lekcji dla kl. VII szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.''
 
*[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/dla_nli/scenariusz_lekcji_j_polski_7.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Kogo poznamy, czytając „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza? /Ryszard Pempera,  Grzegorz Piątas.] '' Scenariusz lekcji dla kl. VII szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.''
  
*[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/polski_4_SP_7_8.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Siła argumentu / Grażyna Piotrowska. ] ''Dla uczniów klasy VII  lub VIII  szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.''
+
*[https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/polski_4_SP_7_8.pdf Scenariusz lekcji języka polskiego. Temat: Siła argumentu / Grażyna Piotrowska.] ''Dla uczniów klasy VII  lub VIII  szkoły podstawowej. Publikacja ze strony Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.''
  
  
Linia 47: Linia 47:
 
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?co=nauka&id=18 Portal Szkolnictwo.pl], ''Platforma edukacyjna zawierająca materiały, które można wykorzystać na lekcji języka polskiego oraz testy sprawdzające.''
 
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?co=nauka&id=18 Portal Szkolnictwo.pl], ''Platforma edukacyjna zawierająca materiały, które można wykorzystać na lekcji języka polskiego oraz testy sprawdzające.''
  
*[https://pracowniapolonisty.pl/ Pracownia Polonisty ] "Portal „Pracownia polonisty” to profesjonalna platforma edukacyjna dla nauczycieli każdego etapu nauczania, która stanowi niezbędne narzędzie do zaplanowania, przeprowadzenia i ewaluacji lekcji języka polskiego .''
+
*[https://pracowniapolonisty.pl/ Pracownia Polonisty] "Portal „Pracownia polonisty” to profesjonalna platforma edukacyjna dla nauczycieli każdego etapu nauczania, która stanowi niezbędne narzędzie do zaplanowania, przeprowadzenia i ewaluacji lekcji języka polskiego .
  
 
*[http://www.profesor.pl/materialy.php?str=0&jakie=m&dla=n&przedmiot=J%EAzyk%20polski Profesor.pl : serwis edukacyjny] ''zawierający materiały dla nauczycieli - konspekty, scenariusze, programy nauczania sprawdziany, testy.''
 
*[http://www.profesor.pl/materialy.php?str=0&jakie=m&dla=n&przedmiot=J%EAzyk%20polski Profesor.pl : serwis edukacyjny] ''zawierający materiały dla nauczycieli - konspekty, scenariusze, programy nauczania sprawdziany, testy.''
Linia 73: Linia 73:
  
 
'''Artykuły'''
 
'''Artykuły'''
*[https://raciborz.com.pl/2004/11/01/metody-aktywizujace-na-lekcjach-jezyka-polskiego.html Metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego / Katarzyna Halfar. ] '' Autorka omawia najciekawsze metody aktywizujące, które można wykorzystać podczas zajęć języka polskiego.''
+
*[https://raciborz.com.pl/2004/11/01/metody-aktywizujace-na-lekcjach-jezyka-polskiego.html Metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego / Katarzyna Halfar.] '' Autorka omawia najciekawsze metody aktywizujące, które można wykorzystać podczas zajęć języka polskiego.''
  
*[https://nspmielec.edu.pl/blog/szkola/metody-pracy-z-lektura-na-lekcjach-jezyka-polskiego/ Metody pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego / Joanna Łuc. ] '' Artykuł z bloga Szczęśliwe dziecko. Dotyczy szkoły podstawowej.''
+
*[https://nspmielec.edu.pl/blog/szkola/metody-pracy-z-lektura-na-lekcjach-jezyka-polskiego/ Metody pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego / Joanna Łuc.] '' Artykuł z bloga Szczęśliwe dziecko. Dotyczy szkoły podstawowej.''
  
*[https://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/innowacje-w-edukacji/3874-rozszerzona-rzeczywistosc-na-lekcji-jezyka-polskiego Rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego/ Joanna Heftowicz.] ''Propozycja wykorzystania urządzeń mobilnych na lekcjach języka polskiego. Artykuł z serwisu edunews.pl.''  
+
*[https://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/innowacje-w-edukacji/3874-rozszerzona-rzeczywistosc-na-lekcji-jezyka-polskiego Rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego/ Joanna Heftowicz.] ''Propozycja wykorzystania urządzeń mobilnych na lekcjach języka polskiego. Artykuł z serwisu edunews.pl.''
  
| stopka= 28 marca 2023 r.
+
<nowiki>| stopka= 28 marca 2023 r.
}}
+
}}</nowiki>

Wersja z 10:02, 28 mar 2023

{{Hasla | tytuł= | treść= Programy, podręczniki

  • Programy nauczania Programy nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum. Wykazy lektur. Strona Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.
*[Przeszłość i dziś : program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum : zakres podstawowy i rozszerzony / Teresa Kosyra-Cieślak. Warszawa : Wydaw. STENTOR, 2019.


Scenariusze zajęć, konspekty

  • "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok. Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz Ŝyczeń, opisu postaci babci lub dziadka.
  • Metoda projektu / Maria Mróz. Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.


Portale, serwisy, fora

  • "Frazeologia.pl" Portal został stworzony w celu upowszechniania wiedzy z zakresu frazeologii polskiej. Udostępnia zawartość drugiego wydania znanego i uznanego "Wielkiego słownika frazeologicznego języka polskiego".
  • Portal Szkolnictwo.pl, Platforma edukacyjna zawierająca materiały, które można wykorzystać na lekcji języka polskiego oraz testy sprawdzające.
  • Pracownia Polonisty "Portal „Pracownia polonisty” to profesjonalna platforma edukacyjna dla nauczycieli każdego etapu nauczania, która stanowi niezbędne narzędzie do zaplanowania, przeprowadzenia i ewaluacji lekcji języka polskiego .
  • Serwis dla nauczyciela języka polskiego wortal dla nauczycieli języka polskiego, w którym zamieszczono scenariusze lekcji, imprez, informacje o metodach nauczania, rady jak uczyć lepiej oraz wykazy programów i podręczników dopuszczonych do użytku.
  • Serwis „Staropolska on-line” poświęcony dawnej literaturze i kulturze polskiej. Jego zasadniczą częścią jest biblioteka utworów staropolskiego piśmiennictwa (z średniowiecza, renesansu, baroku) oraz towarzyszący jej wybór opracowań, materiał ikonograficzny i dźwiękowy. Dział „Konteksty” gromadzi teksty i opracowania na temat historii, filozofii, religii i sztuki w dawnej Polsce. Dział „Tradycja” zawiera bogaty wybór materiałów z zakresu kultury starożytnej i biblijnej, europejskiego średniowiecza, renesansu i baroku.
  • Wolne Lektury to biblioteka internetowa z lekturami szkolnymi. Jest to projekt realizowany przez Fundację Nowoczesna Polska. Działa od 2007 roku i udostępnia w swoich zbiorach lektury szkolne, które są zalecane do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i które trafiły już do domeny publicznej.


Baza bibliograficzna EDUKACJA

  • Język polski - dydaktyka wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Czasopisma

  • Czasopismo "Polonistyka" Dostęp do numerów archiwalnych. Wydania tematyczne dwumiesięcznika skierowane są do nauczycieli polonistów, którzy dążą do poszerzania zakresu kompetencji w obszarach: językowym, literackim, metodycznym i pedagogicznym, stawiając przy tym na zindywidualizowaną pracę z uczniem oraz realizację podstawy programowej.


Artykuły

| stopka= 28 marca 2023 r. }}