Relacje uczeń-nauczyciel: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Artykuły''' | '''Artykuły''' | ||
− | *[https://osswiata.ceo.org.pl/2021/11/28/18-sposobow-na-popsucie-nauczania-i-relacji-z-uczniami-frajda-z-nauczania-3/ 18 sposobów na popsucie nauczania i relacji z uczniami – Frajda z nauczania 3 / ''O przyzwyczajeniach i nawykach nauczycieli, które mogą zrujnować relacje z uczniami i popsuć nauczanie. Kilka przykładów sytuacji, w których uczeń może stracić zaufanie do nauczyciela oraz przykłady na jego alternatywne/właściwe zachowaniew kontktach z ucznimi.'' | + | *[https://osswiata.ceo.org.pl/2021/11/28/18-sposobow-na-popsucie-nauczania-i-relacji-z-uczniami-frajda-z-nauczania-3/ 18 sposobów na popsucie nauczania i relacji z uczniami – Frajda z nauczania 3 / Danuta Sterna] ''O przyzwyczajeniach i nawykach nauczycieli, które mogą zrujnować relacje z uczniami i popsuć nauczanie. Kilka przykładów sytuacji, w których uczeń może stracić zaufanie do nauczyciela oraz przykłady na jego alternatywne/właściwe zachowaniew kontktach z ucznimi.'' |
*[http://www.mwse.edu.pl/wp-content/uploads/2018/06/103-116_Wegrzyn-Bialoglowicz_Psychologiczne-uwarunkowania.pdf Psychologiczne uwarunkowania relacji nauczyciel–uczeń / Krystyna Węgrzyn-Białogłowicz] ''Omówienie teoretyczne podstaw relacji pomiędzy nauczycielem a uczniem. W treści zwrócono uwagę na psychologiczne uwarunkowania, będące gwarantem skutecznej formy porozumienia i kształtowania pozytywnych relacji nauczyciela z uczniami w zespole klasowym. Zasygnalizowano różnice pomiędzy poszczególnymi modelami komunikowania się, jak również wskazano czynniki będące nieodzownym elementem pozytywnych relacji nauczyciela z uczniem. Omówiono blokady i bariery skutecznie utrudniające nie tylko kształtowanie pozytywnych relacji, ale decydujące o kształtowaniu tożsamości uczniów. Zwrócono uwagę na jakość relacji nauczyciela z uczniami w kontekście jego indywidualnych stylów komunikacyjnych.'' | *[http://www.mwse.edu.pl/wp-content/uploads/2018/06/103-116_Wegrzyn-Bialoglowicz_Psychologiczne-uwarunkowania.pdf Psychologiczne uwarunkowania relacji nauczyciel–uczeń / Krystyna Węgrzyn-Białogłowicz] ''Omówienie teoretyczne podstaw relacji pomiędzy nauczycielem a uczniem. W treści zwrócono uwagę na psychologiczne uwarunkowania, będące gwarantem skutecznej formy porozumienia i kształtowania pozytywnych relacji nauczyciela z uczniami w zespole klasowym. Zasygnalizowano różnice pomiędzy poszczególnymi modelami komunikowania się, jak również wskazano czynniki będące nieodzownym elementem pozytywnych relacji nauczyciela z uczniem. Omówiono blokady i bariery skutecznie utrudniające nie tylko kształtowanie pozytywnych relacji, ale decydujące o kształtowaniu tożsamości uczniów. Zwrócono uwagę na jakość relacji nauczyciela z uczniami w kontekście jego indywidualnych stylów komunikacyjnych.'' |
Wersja z 19:10, 28 lis 2022
Podstawy prawne
- Karta Nauczyciela Obowiązki nauczyciela wobec uczniów (Art. 6)
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Relacje nauczyciel - uczeń wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Artykuły
- 18 sposobów na popsucie nauczania i relacji z uczniami – Frajda z nauczania 3 / Danuta Sterna O przyzwyczajeniach i nawykach nauczycieli, które mogą zrujnować relacje z uczniami i popsuć nauczanie. Kilka przykładów sytuacji, w których uczeń może stracić zaufanie do nauczyciela oraz przykłady na jego alternatywne/właściwe zachowaniew kontktach z ucznimi.
- Psychologiczne uwarunkowania relacji nauczyciel–uczeń / Krystyna Węgrzyn-Białogłowicz Omówienie teoretyczne podstaw relacji pomiędzy nauczycielem a uczniem. W treści zwrócono uwagę na psychologiczne uwarunkowania, będące gwarantem skutecznej formy porozumienia i kształtowania pozytywnych relacji nauczyciela z uczniami w zespole klasowym. Zasygnalizowano różnice pomiędzy poszczególnymi modelami komunikowania się, jak również wskazano czynniki będące nieodzownym elementem pozytywnych relacji nauczyciela z uczniem. Omówiono blokady i bariery skutecznie utrudniające nie tylko kształtowanie pozytywnych relacji, ale decydujące o kształtowaniu tożsamości uczniów. Zwrócono uwagę na jakość relacji nauczyciela z uczniami w kontekście jego indywidualnych stylów komunikacyjnych.
- Nawiązywanie relacji z uczniem – jak uczynić pierwszy… drugi… siódmy krok / Anita Mieloch-Plumińska Wskazówki jak skutecznie budować autorytet nauczyciela poprzez dobre dbanie o dobre relacje z uczniami?
- Relacje nauczyciel-uczeń w procesie nauczania/Andrzej SpychałaArtykuł w serwisie edukacyjnym Profesor.pl Autor omawia wpływ charakteru relacji na edukację ucznia.
- Co jest istotne w komunikacji uczeń-nauczyciel/Barbara ZastawnyW opracowaniu, w krótki sposób przedstawiono co jest najważniejsze w komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniem i wyjaśniono, co to znaczy dobre stosunki nauczyciel - uczeń.
Zestawienia bibliograficzne
- „Budowanie relacji z uczniem” Zestawienie za lata 2006-2018 ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filia w Mielcu.
- Praca nauczyciela. Relacje nauczyciel -uczeń. Postrzeganie szkoły przez uczniów / Beata Kusiak Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2006 -2008.
- Relacje nauczyciel-uczeń Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000-2008. Wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism.
- Nauczyciel-uczeń relacje. Zestawienie bibliograficzne w wyborze Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Rybniku, Filia w Raciborzu, opr. A. Śliwicka
Dostępność sprawdzono: 28 listopada 2022 r.