Oligofrenopedagogika: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 38: | Linia 38: | ||
*[http://www.kpss.lublin.pl/upload/modul_uposledzenie.pdf Praca socjalna z osobami upośledzonymi umysłowo / red. Iwona Grudzień-Bielaszewska, Joanna Lesiewicz]. ''Interpersonalna charakterystyka upośledzenia umysłowego, metody pracy socjalnej z uwzględnieniem profilaktyki, instytucje terapii i wsparcia społecznego.'' | *[http://www.kpss.lublin.pl/upload/modul_uposledzenie.pdf Praca socjalna z osobami upośledzonymi umysłowo / red. Iwona Grudzień-Bielaszewska, Joanna Lesiewicz]. ''Interpersonalna charakterystyka upośledzenia umysłowego, metody pracy socjalnej z uwzględnieniem profilaktyki, instytucje terapii i wsparcia społecznego.'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Konspekty lekcji''' | ||
+ | |||
+ | *[http://www.edukator.org.pl/2006/umysl/praca.doc O upośledzeniach umysłowych / Lucjana Sordyl]. ''Konspekty do zajęć rewalidacyjnych: Ćwiczenie umiejętności pracy obiema rękami jednocześnie, Ćwiczenia logopedyczne mające na celu poprawę plastyczności twarzy i usprawnianie aparatu artykulacyjnego, Mój przyszły zawód.'' | ||
Linia 90: | Linia 95: | ||
*[http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/media/678973/sz-s-2-14.pdf#page=18 Uwarunkowania poczucia jakości życia osób z upośledzeniem umysłowym / Beata Nowak]. ''Prezentacja badań własnych opartych na kwestionariuszu nad jakością życia niepełnosprawnych umysłowo na wczesnym etapie dorosłości.'' | *[http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/media/678973/sz-s-2-14.pdf#page=18 Uwarunkowania poczucia jakości życia osób z upośledzeniem umysłowym / Beata Nowak]. ''Prezentacja badań własnych opartych na kwestionariuszu nad jakością życia niepełnosprawnych umysłowo na wczesnym etapie dorosłości.'' | ||
+ | *[https://szkolnictwo.pl/szukaj,Niepe%C5%82nosprawno%C5%9B%C4%87_intelektualna Niepełnosprawność intelektualna]. ''Terminologia i klasyfikacja, definicje, zaburzenia rozwoju.'' | ||
+ | |||
+ | *[http://oswiata.org.pl/uploadpub/271.doc Rewalidacja indywidualna dziecka niepełnosprawnego umysłowo : studium indywidualnego przypadku / Wioletta Rachwalik]. ''Rewalidacja dziecka upośledzonego umysłowo, rozwój psychofizyczny i rewalidacja badanego dziecka.'' | ||
+ | |||
+ | *[http://www.poznan.pl/mim/public/hc/attachments.html?co=show&instance=1017&parent=52713&lang=pl&id=113171 Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej : zagadnienia szczegółowe / Żanetta Stelter]. ''Stopnie niepełnosprawności intelektualnej, społeczne funkcjonowanie osób upośledzonych, potrzeby edukacyjne i zawodowe, rola doradcy zawodowego, komunikacja z osobą upośledzoną.'' | ||
Linia 96: | Linia 106: | ||
*[http://jaworzno.pbw.katowice.pl/bibliografia/Dziecko%20niepe%C5%82nosprawne%20intelektualnie.pdf Dziecko niepełnosprawne intelektualnie : zestawienie bibliograficzne za lata 2000-2014 / Marta Fidyk]. ''Wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism.'' | *[http://jaworzno.pbw.katowice.pl/bibliografia/Dziecko%20niepe%C5%82nosprawne%20intelektualnie.pdf Dziecko niepełnosprawne intelektualnie : zestawienie bibliograficzne za lata 2000-2014 / Marta Fidyk]. ''Wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism.'' | ||
− | |||
− | | stopka= | + | | stopka=31 stycznia 2019 r. |
}} | }} |
Wersja z 16:01, 31 sty 2019
Definicje
- Istota upośledzenia umysłowego / Anna Zająkała. Autorka zastanawia się nad definicją upośledzenia umysłowego oraz charakteryzuje odpowiadające mu różne koncepcje teoretyczne.
Podstawy prawne
Programy
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) / Aleksandra Klimza (i in.). Przeznaczony dla ucznia upośledzonego w stopniu lekkim na II etap edukacyjny (klasa IV-VI).
Portale, serwisy
Multimedia
- Upośledzenie umysłowe. Definicje, klasyfikacje, etiologia, diagnostyka upośledzenia umysłowego, problemy wychowawcze i emocjonalne, sposoby zachowania.
Książki
- Jak pomóc dziecku niepełnosprawnemu intelektualnie / Tomasz Bobrowski. Kryzys w rodzinie w związku z narodzeniem niepełnosprawnego dziecka, postawy rodzicielskie, autyzm, zespół Downa.
- Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata / pod red. Marii Chodakowskiej i Danuty Osik-Chudowolskiej. Dostępne niektóre rozdziały.
- Praca socjalna z osobami upośledzonymi umysłowo / red. Iwona Grudzień-Bielaszewska, Joanna Lesiewicz. Interpersonalna charakterystyka upośledzenia umysłowego, metody pracy socjalnej z uwzględnieniem profilaktyki, instytucje terapii i wsparcia społecznego.
Konspekty lekcji
- O upośledzeniach umysłowych / Lucjana Sordyl. Konspekty do zajęć rewalidacyjnych: Ćwiczenie umiejętności pracy obiema rękami jednocześnie, Ćwiczenia logopedyczne mające na celu poprawę plastyczności twarzy i usprawnianie aparatu artykulacyjnego, Mój przyszły zawód.
Artykuły
- System wsparcia socjalnego osób upośledzonych umysłowo / Elżbieta Rutkowska. Ustawodawstwo socjalne dotyczące osób upośledzonych i ich rodzin, różne rodzaje wsparcia społecznego – pomoc instytucjonalna, finansowa, rzeczowa oraz formy rehabilitacji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych umysłowo.
- Godność osób z intelektualną niepełnosprawnością / Jacek Salij. Stosunek Jana Pawła II do niepełnosprawnych (min. praca upośledzonych umysłowo, prawo do godnego życia).
- Czym jest upośledzenie umysłowe / Joanna Denek-Czajka. Kryteria upośledzenia umysłowego i jego przyczyny, funkcjonowanie społeczne, intelektualne, psychiczne i somatyczne osoby upośledzonej w różnym stopniu.
- Zaburzenia mowy u osób upośledzonych umysłowo. Klasyfikacja zaburzeń mowy i ich terapia.
- Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim / Beata Czogalik. Objawy upośledzenia umysłowego, psychofizyczna charakterystyka dziecka upośledzonego umysłowo.
- Jak pracować z dzieckiem upośledzonym umysłowo / Grażyna Wójcik. Metody pracy dydaktycznej z uczniem upośledzonym umysłowo.
- Przyczyny upośledzenia umysłowego / Anna Zająkała. Czynniki genetyczne, biologiczne, egzogenne, społeczne sprzyjające upośledzeniu umysłowemu.
- Aspekt genetyczny a upośledzenie umysłowe / Dorota Czajkowska. Klasyfikacja upośledzenia umysłowego, przyczyny uposledzenia, zespół Downa, zespół Pataua, zespół Edwardsa, zespół „Cri du Chat”.
- Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych / Sylwia Wrona. Etiologia upośledzenia umysłowego głębokiego, rewalidacja dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, kształcenie dziecka głęboko upośledzonego, badania własne: edukacja ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną odbywająca się podczas zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Charakterystyka upośledzenia umysłowego / Teresa Sługocka. Definicje, kryteria diagnostyczne, klasyfikacje, charakterystyka osób upośledzonych umysłowo, zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym.
- Praca opiekuńczo – wychowawcza z osobami upośledzonymi w stopniu umiarkowanym i znacznym w systemie kształcenia specjalnego / Małgorzata Dolska. Cele rewalidacji niepełnosprawnych umysłowo, metody adaptacji społecznej, zasady kształcenia specjalnego, integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo.
- Upośledzenie umysłowe / Paulina Stolorz. Rozpoznanie i przyczyny upośledzenia umysłowego, stopnie upośledzenia umysłowego.
- Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 1 / Barbara Marcinkowska. Cechy ucznia niepełnosprawnego intelektualnie, model kształcenia uczniów w kontekście regulacji prawnych, ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
- Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 2 / Barbara Marcinkowska. Artykuł na stronie 296. Propozycja konstrukcji IPET dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
- Upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność intelektualna) – objawy, przyczyny, leczenie. M.in. opis chorób towarzyszących upośledzeniu umysłowemu.
- Charakterystyka dziecka lekko upośledzonego umysłowo. Procesy orientacyjno-poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i dojrzałość społeczna.
- Niepełnosprawność umysłowa - standardy postępowania / Jacek Pilch (i in.). Postępowanie diagnostyczne, profilaktyka i leczenie.
- Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. Dzieci w wieku szkolnym z upośledzeniem w stopniu lekkim, rozwój psychiczny, zachowania społeczne, plany życiowe młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim, charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, przyczyny upośledzenia umysłowego.
- Upośledzenia umysłowe wywołane swoistymi cechami genetycznymi spowodowane aberracjami chromosomowymi, upośledzenia umysłowe pochodzenia egzogennego / Katarzyna Urban-Taraszkiewicz. Genetyczne podłoże upośledzenia umysłowego, charakterystyka chorób genetycznych.
- Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim i zjawisko afazji / Magdalena Bartczak. Czynniki wpływające na upośledzenie, charakterystyka dziecka upośledzonego w stopniu lekkim, zaburzenia mowy.
- Uwarunkowania poczucia jakości życia osób z upośledzeniem umysłowym / Beata Nowak. Prezentacja badań własnych opartych na kwestionariuszu nad jakością życia niepełnosprawnych umysłowo na wczesnym etapie dorosłości.
- Niepełnosprawność intelektualna. Terminologia i klasyfikacja, definicje, zaburzenia rozwoju.
- Rewalidacja indywidualna dziecka niepełnosprawnego umysłowo : studium indywidualnego przypadku / Wioletta Rachwalik. Rewalidacja dziecka upośledzonego umysłowo, rozwój psychofizyczny i rewalidacja badanego dziecka.
- Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej : zagadnienia szczegółowe / Żanetta Stelter. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej, społeczne funkcjonowanie osób upośledzonych, potrzeby edukacyjne i zawodowe, rola doradcy zawodowego, komunikacja z osobą upośledzoną.
Zestawienie bibliograficzne
- Dziecko niepełnosprawne intelektualnie : zestawienie bibliograficzne za lata 2000-2014 / Marta Fidyk. Wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism.
Dostępność sprawdzono: 31 stycznia 2019 r.