Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 49: Linia 49:
  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.''  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.''  
 
*[http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1330 Klasa szkolna jako specyficzne środowisko wychowawcze / Anna Kornas] ''Publikacja zarejestrowana w Archiwum  publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Dotyczy klasy szkolnej jako organizacyjnej formy środowiska szkolnego, prezentuje m.in.: interakcji w grupie, klasy jako środowiska wpływającego na rozwój jej członków, powstawania więzi, obowiązujących norm zachowań, ról społecznych. Dołączona bibliografia.''
 
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-4644-klasa-szkolna-jako-srodowisko-pomocne-w.php Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych] ''Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-4644-klasa-szkolna-jako-srodowisko-pomocne-w.php Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych] ''Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.''

Wersja z 14:25, 7 wrz 2022


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
  • Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Scenariusze zajęć, konspekty


Multimedia


Książki

  • Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.
  • Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.


Artykuły

  • Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
  • Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
  • Tętniąca życiem klasa szkolna / Oprac. Anna Błaż Klasa szkolna jako zgrana grupa społeczna. W treści m. in. omówienie zjawisk i procesów wewnątrzgrupowych mających miejsce w każdej klasie, czyli tzw. dynamika grupy. Normy społeczne obowiązujące uczniów i ich wpływ na dynamikę klasy. Kompetencje emocjonalne uczniów. Rola nauczyciela w kształtowaniu pozytywnych cech grupy. Spoistość grupy uczniów - czynniki zwiększające spoistość klasy i dynamikę jej rozwoju. Artykuł na stronie Zespołu Szkół im. Gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku.
  • Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.



Dostępność sprawdzono: 20. 06. 2022 r.



Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}