Cyberprzemoc: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 47: | Linia 47: | ||
'''Scenariusze zajęć''' | '''Scenariusze zajęć''' | ||
+ | |||
+ | * [http://www.edukacja.edux.pl/p-17888-cyberprzemocy-mowimy-nie-scenariusz-lekcji.php Cyberprzemocy mówimy nie! : scenariusz lekcji wychowawczej / Katarzyna Matuszewska] - ''scenariusz do realizowania na godzinie wychowawczej w szkole podstawowej.'' | ||
Linia 57: | Linia 59: | ||
*[http://www.bursa1.poznan.pl/fotki/file/Cyberdzieci%20-%20cyberprzemoc%20pdf.pdf Cyberprzemoc - cyberdzieci] - ''o pokoleniu Z, o formach cyberprzemocy i cyberstalkingu.'' | *[http://www.bursa1.poznan.pl/fotki/file/Cyberdzieci%20-%20cyberprzemoc%20pdf.pdf Cyberprzemoc - cyberdzieci] - ''o pokoleniu Z, o formach cyberprzemocy i cyberstalkingu.'' | ||
*[http://sppt.edunet.tarnow.pl/res/SPPT_0/cyberprzemoc_wyk_kon.pdf Cyberprzemoc - pokrętna droga do poszukiwania szczęścia / Wacław Srebro] - ''materiały z XIV Miejskiej Konferencji w Tarnowie "Cyberprzestępstwo - nowym wyzwaniem wychowawczym.'' | *[http://sppt.edunet.tarnow.pl/res/SPPT_0/cyberprzemoc_wyk_kon.pdf Cyberprzemoc - pokrętna droga do poszukiwania szczęścia / Wacław Srebro] - ''materiały z XIV Miejskiej Konferencji w Tarnowie "Cyberprzestępstwo - nowym wyzwaniem wychowawczym.'' | ||
− | |||
*[http://meritum.mscdn.pl/meritum/moduly/egzempl/17/17_81_abc.pdf Cyberprzestępczość szkolna - zasady odpowiedzialności / Dariusz Skrzyński] - ''w artykule przedstawiono kwestie definicyjne oraz rodzaje cyberprzestępstw: hacking, cracking, cyberbullying. '' | *[http://meritum.mscdn.pl/meritum/moduly/egzempl/17/17_81_abc.pdf Cyberprzestępczość szkolna - zasady odpowiedzialności / Dariusz Skrzyński] - ''w artykule przedstawiono kwestie definicyjne oraz rodzaje cyberprzestępstw: hacking, cracking, cyberbullying. '' | ||
* [http://info.wiara.pl/doc/1022240.Dzieci-same-zadaja-cyberprzemoc Dzieci same zadają cyberprzemoc] - ''streszczenie wyników Raportu Norton Online Family, dotyczącego cyberprzemocy w 24 krajach.'' | * [http://info.wiara.pl/doc/1022240.Dzieci-same-zadaja-cyberprzemoc Dzieci same zadają cyberprzemoc] - ''streszczenie wyników Raportu Norton Online Family, dotyczącego cyberprzemocy w 24 krajach.'' |
Wersja z 10:17, 18 lut 2021
Definicje
- Definicja dostępna w Wikipedii.
Podstawy prawne
- Prawna ochrona dzieci przed cyberprzemocą. Analiza przepisów prawnych. Doświadczenia Helplinr.org.pl / Justyna Podlewska, Weronika Sobierajska - opis działań, doświadczeń i porad prawnych Helpline.org.pl – zespołu powołanego do przeciwdziałania i powstrzymywania przemocy wobec dzieci i młodzieży przy użyciu Internetu i telefonii komórkowej.'
Portale, serwisy, fora
- Dyżurnet.pl -punkt kontaktowy, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w Internecie.
- S@ferinternet.pl -priorytetem programu "Safer Internet" na lata 2009-2013 jest zwalczanie cyberprzemocy i uwodzenia dzieci w Internecie.
Baza bibliograficzna Edukacja
- Cyberprzemoc wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Webowa DBP
Wyselekcjonowane materiały umieszczone w WEBowejDBP zostały opracowane i udostępnione do wykorzystania w pracy wszystkich typów szkół i placówek.
Multimedia
- Cyberprzemoc - film
- Cyberprzemoc - film edukacyjny
- Cyberprzemoc - film edukacyjny
- Cyberprzemoc : nie stosuj : nie lajkuj : nie udostępniaj - film mający uwrażliwić uczniów na zjawisko cyberprzemocy. Zwrócić uwagę, że bezmyślne, komentarze czy udostępnienia mogą wyrządzić krzywdę drugiemu człowiekowi.
- Film - o przemocy w Internecie.
- "Stop cyberprzemocy" - film edukacyjny
- Zagrożenia cyberprzestrzeni - film przeznaczony do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum.
Książki
- Przemoc i cyberprzemoc : poradnik dla rodziców uczniów szkół ponadpodstawowych / Aleksandra Stuła - poradnik przedstawia porady dla starszej młodzieży i dorosłych.
Scenariusze zajęć
- Cyberprzemocy mówimy nie! : scenariusz lekcji wychowawczej / Katarzyna Matuszewska - scenariusz do realizowania na godzinie wychowawczej w szkole podstawowej.
Artykuły
- Cyberbullying : plaga internetowej przemocy / Zbigniew Domaszewicz - w artykule poruszono problem odwagi anonimowej oraz, że w sieci jest się tylko pozornie anonimowym.
- Cyberbullying - przemoc w nowoczesnej oprawie / Joanna Malesz - w artykule omówiono m.in. jakie są formy agresji elektronicznej np. (flaming, cyberstalking), skutki i przeciwdziałanie cyberprzemocy.
- Cyberbullying : wstępne spojrzenie na zjawisko wirtualnej agresji wśród młodzieży / Adam Czwsławiak
- Cyberprzemoc - cyberdzieci - o pokoleniu Z, o formach cyberprzemocy i cyberstalkingu.
- Cyberprzemoc - pokrętna droga do poszukiwania szczęścia / Wacław Srebro - materiały z XIV Miejskiej Konferencji w Tarnowie "Cyberprzestępstwo - nowym wyzwaniem wychowawczym.
- Cyberprzestępczość szkolna - zasady odpowiedzialności / Dariusz Skrzyński - w artykule przedstawiono kwestie definicyjne oraz rodzaje cyberprzestępstw: hacking, cracking, cyberbullying.
- Dzieci same zadają cyberprzemoc - streszczenie wyników Raportu Norton Online Family, dotyczącego cyberprzemocy w 24 krajach.
- Jak edukować by zwalczać przemoc? / Agnieszka Sosińska - Definicja cyberprzemocy. Wskazówki do zapobiegania cyberprzemocy. Propozycja do nabycia bezpłatnego poradnika dla nauczycieli pt. "Bądź bezpieczny w sieci".
- Mobbing elektroniczny : analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych / Kamila Knol, Jacek Pyżalski - analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych stosowanych wobec aktów agresji, realizowanych za pomocą telefonów komórkowych czy Internetu, do jakich dochodzić może w grupach rówieśniczych.
- Psychologiczne aspekty cyberprzemocy / Katarzyna Fenik - przedstawiono: jak rozumieć cyberprzemoc, doświadczenie cyberprzemocy w życiu dziecka, dziecko sprawcą cyberprzemocy oraz jak dzieci wyrażają potrzeby związane z interwencją.
- Stalking - cień zła? / Ilona Gołębiewska - przedstawiono zjawisko obsesyjnego prześladowania albo molestowania skierowane bezpośrednio do osoby będącej ofiarą. Przyczyny stalkingu. Relacja sprawca - ofiara. Przeciwdziałanie.
- Stop cyberprzemocy - scenariusz uroczystosci szkolnej / Magdalena Matyja
- System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy / Anna Borkowska, Dorota Macander - przedstawiono procedurę, zawierającą zasady postępowania pracowników szkoły w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy. Jest podpowiedzią, jak i kiedy nauczyciel (dyrektor szkoły) powinien reagować wobec uczniów (ofiar,sprawców i świadków), o czym powinni dowiedzieć się rodzice.
- Zagrożenia cyberprzestrzeni - materiały dla rodziców / Iwona Konopka - o zagrożeniach jakie napotyka młody człowiek w Internecie oraz o zasadach bezpiecznego korzystania z niego.
- Zjawisko przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych / Agnieszka Lotos przedstawiono analizę badań, w których nacisk został położony na przemoc rówieśniczą z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych, m. in. takich jak: dręczenie, straszenie, obrażanie przez telefon komórkowy, smsy, emaile, komunikatory typu gg; umieszczanie w Internecie i rozsyłanie obraźliwych i krzywdzących dla innych zdjęć, filmików, informacji.
Zestawienia bibliograficzne
- Bezpieczeństwo w Internecie : zestawienie bibliograficzne / oprac Anna Kokot-Rutkowska, Anna Zakrzewska - sporządzone w oparciu o zbiory Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.
Dostępność sprawdzono: 01 grudnia 2020 r.