Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 28: Linia 28:
  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.''  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.''  
 
*[http://archiwum.zs3z.pl/images/stories/publikacje/klasa.pdf Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Agata Szulc] ''Charakterystyka grupy społecznej. Definicja klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, cechy klasy. Hierarchiczna struktura klasy szkolnej: formalna i nieformalna. Pozycja ucznia w grupie i cechy jakie mogą mu zapewnić popularność w klasie. Uczniowie akceptowani i nieakceptowani w klasie. Bibliografia.''
 
  
 
*[http://www.publikacje.edu.pl/pdf/7116.pdf Klasa jako struktura formalna i nieformalna / Marta Karczewska] ''Wpływ znajomości zespołu klasowego na stosowanie oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. Pytania o charakterze ankietowym dotyczące struktury grypy klasowej, jej atrakcyjności i znaczenia dla członków grupy, obowiązujących norm, przyjacielskich relacji i przywództwa w grupie.''  
 
*[http://www.publikacje.edu.pl/pdf/7116.pdf Klasa jako struktura formalna i nieformalna / Marta Karczewska] ''Wpływ znajomości zespołu klasowego na stosowanie oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. Pytania o charakterze ankietowym dotyczące struktury grypy klasowej, jej atrakcyjności i znaczenia dla członków grupy, obowiązujących norm, przyjacielskich relacji i przywództwa w grupie.''  

Wersja z 10:18, 11 kwi 2018


Multimedia


Książki

  • Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.


Artykuły

  • Klasa jako struktura formalna i nieformalna / Marta Karczewska Wpływ znajomości zespołu klasowego na stosowanie oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. Pytania o charakterze ankietowym dotyczące struktury grypy klasowej, jej atrakcyjności i znaczenia dla członków grupy, obowiązujących norm, przyjacielskich relacji i przywództwa w grupie.
  • Klasa szkolna jako grupa, procesy grupowe / Oprac. Bogusław Dziedzic Artykuł dostępny na stronie domowej autora, w którym prezentuje definicje i stanowiska psychologów społecznych i socjologów dotyczące klasy szkolnej jako przykładu grupy społecznej, etapy rozwoju grupy/klasy, procesy grupowe zachodzące w klasie oraz mechanizmy kształtujące relacje i zachowania uczniów. Studium klasy.
  • Klasa szkolna jako specyficzne środowisko wychowawcze / Anna Kornas Publikacja zarejestrowana w Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Dotyczy klasy szkolnej jako organizacyjnej formy środowiska szkolnego, prezentuje m.in.: interakcji w grupie, klasy jako środowiska wpływającego na rozwój jej członków, powstawania więzi, obowiązujących norm zachowań, ról społecznych. Dołączona bibliografia.
  • Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
  • Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
  • Tętniąca życiem klasa szkolna / Oprac. Anna Błaż Klasa szkolna jako zgrana grupa społeczna. W treści m. in. omówienie zjawisk i procesów wewnątrzgrupowych mających miejsce w każdej klasie, czyli tzw. dynamika grupy. Normy społeczne obowiązujące uczniów i ich wpływ na dynamikę klasy. Kompetencje emocjonalne uczniów. Rola nauczyciela w kształtowaniu pozytywnych cech grupy. Spoistość grupy uczniów - czynniki zwiększające spoistość klasy i dynamikę jej rozwoju. Artykuł na stronie Zespołu Szkół im. Gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku.
  • Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.


Zestawienia bibliograficzne



Dostępność sprawdzono: 29 listopada 2017 r.