Uniwersytety trzeciego wieku: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 85: Linia 85:
  
 
*[http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/9/id/148 Warszawskie Uniwersytety Trzeciego Wieku]
 
*[http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/9/id/148 Warszawskie Uniwersytety Trzeciego Wieku]
 
*[http://www.dbc.wroc.pl/Content/24426/Hasinska_Tracz_Rola_uniwersytetow_trzeciego_wieku_w_aktywnym.pdf Rola Uniwersytetów Trzeciego Wieku w aktywnym starzeniu się.] ''W artykule przedstawiono wyniki badań na temat kształcenia ustawicznego osób starszych w uniwersytetach trzeciego wieku. Celem badań było dokonanie oceny form i metod oraz efektów działania tych instytucji w kontekście wpływu na aktywność w  wieku starszym. Jako studium przypadku posłużył Uniwersytet Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.''
 
  
 
*[https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0ahUKEwi-gOjb87fUAhUCJJoKHb96CdkQFghFMAY&url=https%3A%2F%2Fwww.ur.edu.pl%2Ffile%2F87114%2FRegina%2BPetyniak%2BPraca%2BMagisterska.pdf&usg=AFQjCNGuR0zefo9ci-sNPB49DVc5zxphag&cad=rja  Uniwersytet Trzeciego Wieku, instytucją edukacyjną i wspierającą osoby w starszym wieku. Na przykładzie opinii uczestników Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy Uniwersytecie Rzeszowskim.] ''Przybliżono działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku jego edukacyjnego i wspierającego charakteru.''
 
*[https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0ahUKEwi-gOjb87fUAhUCJJoKHb96CdkQFghFMAY&url=https%3A%2F%2Fwww.ur.edu.pl%2Ffile%2F87114%2FRegina%2BPetyniak%2BPraca%2BMagisterska.pdf&usg=AFQjCNGuR0zefo9ci-sNPB49DVc5zxphag&cad=rja  Uniwersytet Trzeciego Wieku, instytucją edukacyjną i wspierającą osoby w starszym wieku. Na przykładzie opinii uczestników Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy Uniwersytecie Rzeszowskim.] ''Przybliżono działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku jego edukacyjnego i wspierającego charakteru.''
Linia 119: Linia 117:
  
  
| stopka=''05 lipca 2019 r.''
+
| stopka=''06 lipca 2020 r.''
 
}}
 
}}

Wersja z 12:47, 6 lip 2020


Definicje


Podstawy prawne


Portale, serwisy, fora

  • Senior.pl. Strona Internetowa dla seniorów - opinie, styl życia, informacje o lekach, finansach, zdrowiu, urodzie, edukacji, aktywności, klubach seniora.

Ogólnopolską Federację Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku z Narodowym Bankiem Polskim w zakresie edukacji ekonomicznej seniorów.

ośrodki wsparcia, fundusze dla seniorów, porady prawne, psychologiczne, ekonomiczne, ulgi i prawa seniorów.


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism

  • Uniwersytety trzeciego wieku wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Multimedia


Książki

  • Leksykon gerontologii. Leksykon obejmuje łącznie ponad 1450 haseł rzeczowych, w zdecydowanej większości dotyczących kwestii medycznych, społecznych, ekonomicznych, pedagogicznych, psychologicznych i prawnych. Jest to nowość na polskim rynku wydawniczym - pierwszy na miarę XXI wieku leksykon gerontologii wyrażający indywidualny punkt widzenia Autora. Wśród haseł znajdziemy precyzyjne charakterystyki takich pojęć i określeń, jak np. andropauza, choroba Alzheimera, bezdomność ludzi starszych, gerontologia w internecie. Adresatami publikacji są osoby zainteresowane gerontologią, w szczególności - geriatrzy, gerontopsycholodzy, gerontosocjolodzy, pielęgniarki geriatryczne, pracownicy socjalni, opiekunowie społeczni, studenci kierunków medycznych, społecznych i pedagogicznych.
  • Ludzka starość. Proponowana książka wpisuje się w wielowymiarowe i wieloobszarowe sposoby poznania, poznawania, oglądu i opisu starzenia się i starości. Ma ona charakter interdyscyplinarny, a koncentruje się wokół społecznych teorii starzenia się i starości. Przeprowadzono w niej analizę różnych aspektów starzenia się i starości w perspektywie doświadczania jednostkowego oraz zbiorowego na poziomie indywidualnym i demograficznym, z wieloma odniesieniami do zadań oraz działań z pola polityki społecznej i pracy socjalnej. Umieszczając te rozważania i dociekania w paradygmacie aktywnego starzenia się, nie tylko uwypuklamy zalety, możliwości i potencjalności okresu starości, lecz także nie uciekamy od pokazywania opresyjności starzenia się i starości, ograniczeń i niemożności charakterystycznych dla tego okresu w życiu, a wszystko to w kontekście szeroko i wielopłaszczyznowo ujmowanych uwarunkowań jednostkowych, społecznych, rodzinnych, ekonomicznych, gospodarczych, zdrowotnych, często zawierających się w przedmiocie polityki społecznej.
  • Jak nie nudzić się na emeryturze? Co można robić na emeryturze? Nudzić się i całymi dniami przesiadywać przed telewizorem? A może zajmować się wnukami i pracą w ogrodzie? Autor poradnika "Jak nie nudzić się na emeryturze" postanowił sprzeciwić się tym stereotypom i pokazać jak cieszyć się życiem na emeryturze i jakie możliwości daja Uniwersytety Trzeciego Wieku.
  • Komputer Świat. Biblioteczka dla seniora. Książka napisana przystępnym językiem pomoże poruszać się w świecie cyfrowych plików zdjęciowych, muzycznych i filmowych nawet osobom, które dopiero zaczynają przygodę z komputerem.
  • Wybrane problemy osób starszych. Poradnik pod redakcją Agnieszki Nowickiej to próba zwrócenia uwagi na problemy starszych osób. A te w obliczu starzenia się populacji stają się coraz bardziej istotne społecznie. Trzecia, ostatnia część to przegląd form aktywności dla osób starszych. Przedstawione są tu ulubione zajęcia seniorów, formy spędzania wolnego czasu a także np. Uniwersytety Trzeciego Wieku. Omówione są tutaj również sprawy związane z opieką, rehabilitacją i terapią seniorów.
  • Edukacja a jakość życia seniorów. Podręcznik ten jest adresowany do nauczycieli, instruktorów, wychowawców,animatorów, pracowników technicznych, kadry zarządzającej i do tych, którzy chcą wiedzieć więcej o zależności pomiędzy jakością życia seniorów i ich edukacją oraz o relacjach z seniorami. Jest on bezpośrednio skierowany do ludzi, którzy tworzą programy edukacyjne dla seniorów. Każdy rozdział zawiera wprowadzenie teoretyczne oraz związane z danym zagadnieniem treści praktyczne, które mają pomóc czytelnikowi zrozumieć i wykorzystać różne działania, doświadczenia itp. we własnej instytucji, a tym samym zwiększyć jakość życia osób uczących się..


Czasopisma


Artykuły

  • Uniwersytet Trzeciego Wieku w edukacji całożyciowej. Zorientowanie życiowo-edukacyjne seniorów w kontekście przemian kultury ponowoczesności. Uniwersytet Trzeciego Wieku determinantą rozwoju poznawczo- -społecznego seniorów. Oblicze Uniwersytetu Trzeciego Wieku na Uniwersytecie Pedagogicznym w kontekście edukacji senioralnej w świetle badań własnych.
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja aktywizująca osoby starsze. Możliwości rozwojowe osób starszych. Edukacja przez całe życie. Uniwersytet Trzeciego Wieku – podstawowe założenia organizacyjne. Funkcje uniwersytetów trzeciego wieku. Uczestnicy zajęć organizowanych przez uniwersytety trzeciego wieku. Przykłady polskich uniwersytetów dla seniorów.
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja przeciwdziałająca marginalizacji osób starszych. Artykuł przedstawia rolę Uniwersytety Trzeciego Wieku w przeciwdziałaniu skutkom marginalizacji osób znajdujących się w późnej dorosłości. Zaprezentowano także zarys historyczny UTW o dokonano charakterystyki poszczególnych modeli tej instytucji. Przedstawiono również tendencje pojawiające się w badaniach prowadzonych przez uczestników UTW i wykazano ich związek z działaniami prowadzonymi w kwestii włączenia ludzi starszych w nurt życia społecznego.
  • Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność. Artykuły podzielone zostały na cztery grupy problemowe. Od szerokiego spojrzenia na edukację i jej znaczenie w procesie starzenia się i starości, poprzez ukazanie różnorodnych form aktywności edukacyjnej ludzi starych, wynikających z wyzwań społeczeństwa wiedzy, w tym — szczególnie istotnych wobec zagrożenia wykluczeniem społecznym ludzi starych, do — subdyscypliny pedagogiki/andragogiki — geragogiki jako nauki podejmującej problematykę edukacji ludzi „trzeciego wieku”.


Zestawienia bibliograficzne



Dostępność sprawdzono: 06 lipca 2020 r.