Cyberprzemoc: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "''Kategoria:MŁODZIEŻ {{Hasla | tytuł= | treść= '' '''Definicje''' *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyberprzemoc Definicja] ''dostępna w Wikipedii.'' '''Podsta...") |
Pbpkościan (dyskusja | edycje) |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
'''Podstawy prawne''' | '''Podstawy prawne''' | ||
− | |||
*[http://www.sportosporto.pl/Archiwa/Przemoc/cz.V.pdf Prawna ochrona dzieci przed cyberprzemocą. Analiza przepisów prawnych. Doświadczenia Helplinr.org.pl / Justyna Podlewska, Weronika Sobierajska] ''- opis działań, doświadczeń i porad prawnych Helpline.org.pl – zespołu powołanego do przeciwdziałania i powstrzymywania przemocy wobec dzieci i młodzieży przy użyciu Internetu i telefonii komórkowej.'' | *[http://www.sportosporto.pl/Archiwa/Przemoc/cz.V.pdf Prawna ochrona dzieci przed cyberprzemocą. Analiza przepisów prawnych. Doświadczenia Helplinr.org.pl / Justyna Podlewska, Weronika Sobierajska] ''- opis działań, doświadczeń i porad prawnych Helpline.org.pl – zespołu powołanego do przeciwdziałania i powstrzymywania przemocy wobec dzieci i młodzieży przy użyciu Internetu i telefonii komórkowej.'' |
Wersja z 16:28, 10 kwi 2018
Definicje
- Definicja dostępna w Wikipedii.
Podstawy prawne
- Prawna ochrona dzieci przed cyberprzemocą. Analiza przepisów prawnych. Doświadczenia Helplinr.org.pl / Justyna Podlewska, Weronika Sobierajska - opis działań, doświadczeń i porad prawnych Helpline.org.pl – zespołu powołanego do przeciwdziałania i powstrzymywania przemocy wobec dzieci i młodzieży przy użyciu Internetu i telefonii komórkowej.
- Ryzykowne zachowanie dzieci i młodzieży : nowe formy przestępstw - cyberprzemoc, sponsoring, zbyt wczesne rozpoczynanie życia seksualnego, grooming. - o zagrożeniach wewnętrznych i zewnętrznych.
Multimedia
- Cyberprzemoc - film
- Cyberprzemoc - film edukacyjny
- Cyberprzemoc - film edukacyjny
- Film - o przemocy w Internecie.
- Zagrożenia cyberprzestrzeni - film przeznaczony do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum.
Książki
- Bezpieczeństwo dzieci online : kompendium dla rodziców i profesjonalistów / red. Agnieszka Wrzesień-Gandolfo - kompendium wiedzy dotyczące zróżnicowanych aspektów bezpieczeństwa dzieci w Internecie. Publikacja jest wskazówką dla rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi.
- Przemoc i cyberprzemoc : poradnik dla rodziców uczniów szkół ponadpodstawowych / Aleksandra Stuła - poradnik przedstawia porady dla starszej młodzieży i dorosłych.
Artykuły
- Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży - różne wymiary zjawiska / Jacek Pyżalski - w artykule dokonano przeglądu różnych wymiarów, które warto brać pod uwagę definiując i operacjonalizując poszczególne rodzaje agresji elektronicznej. Ograniczono się do tych sytuacji, w których sprawcami lub ofiarami agresji elektronicznej są dzieci i młodzież. Wykorzystano wymiary stosowane do charakterystyki agresji rówieśniczej rozumianej w sposób tradycyjny oraz te, które zostały zidentyfikowane w badaniach jakościowych opartych głównie na metodzie wywiadu (on-line i face-to-face) ze studentami, młodzieżą i nauczycielami, którzy byli sprawcami ofiarami lub świadkami agresji elektronicznej.
- Cyberbullying : plaga internetowej przemocy / Zbigniew Domaszewicz - w artykule poruszono problem odwagi anonimowej oraz, że w sieci jest się tylko pozornie anonimowym.
- Cyberbullying - przemoc w nowoczesnej oprawie / Joanna Malesz - w artykule omówiono m.in. jakie są formy agresji elektronicznej np. (flaming, cyberstalking), skutki i przeciwdziałanie cyberprzemocy.
- Cyberprzemoc - cyberdzieci - o pokoleniu Z, o formach cyberprzemocy i cyberstalkingu.
- Cyberprzemoc - pokrętna droga do poszukiwania szczęścia / Wacław Srebro - materiały z XIV Miejskiej Konferencji w Tarnowie "Cyberprzestępstwo - nowym wyzwaniem wychowawczym.
- Cyberprzemoc w doświadczeniach Helpline.org.pl / Weronika Sobierajska - w artykule przedstawione zostały doświadczenia zespołu helpline.org.pl. Dokonano prezentacji projektu, zaprezentowano główne kategorie zagrożeń bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, a także uogólniony schemat działań podejmowanych przez Helpline.org.pl w toku obsługi otrzymywanych zgłoszeń.
- Cyberprzemocy mówimy nie! : scenariusz lekcji wychowawczej / Katarzyna Matuszewska - scenariusz do realizowania na godzinie wychowawczej w szkole podstawowej.
- Cyberprzestępczość szkolna - zasady odpowiedzialności / Dariusz Skrzyński - w artykule przedstawiono kwestie definicyjne oraz rodzaje cyberprzestępstw: hacking, cracking, cyberbullying.
- Dzieci same zadają cyberprzemoc - streszczenie wyników Raportu Norton Online Family, dotyczącego cyberprzemocy w 24 krajach.
- Jak edukować by zwalczać przemoc? / Agnieszka Sosińska - Definicja cyberprzemocy. Wskazówki do zapobiegania cyberprzemocy. Propozycja do nabycia bezpłatnego poradnika dla nauczycieli pt. "Bądź bezpieczny w sieci".
- Mobbing elektroniczny : analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych / Kamila Knol, Jacek Pyżalski - analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych stosowanych wobec aktów agresji, realizowanych za pomocą telefonów komórkowych czy Internetu, do jakich dochodzić może w grupach rówieśniczych.
- Profilaktyka cyberprzemocy - przykłady działań z Polski i świata / Agnieszka Wrzesień - przegląd zagranicznych oraz polskich programów edukacyjnych w zakresie przeciwdziałania cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży.
- Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne / Łukasz Wojtasik - wyniki badania zrealizowanego w 2007 r., mające na celu ukazanie zjawiska cyberprzemocy w Polsce wśród dzieci w wieku 12-17 lat, z wykorzystaniem mediów elektronicznych (telefonia komórkowa, Internet).
- Przemoc rówieśnicza z użyciem mediów elektronicznych - wprowadzenie do problematyki / Łukasz Wojtasik - omówiono kwestie definicyjne, specyfikę i historię problemu, skalę zjawiska w Polsce oraz zagadnienia związane z przeciwdziałaniem cyberprzemocy.
- Psychologiczne aspekty cyberprzemocy / Katarzyna Fenik - przedstawiono: jak rozumieć cyberprzemoc, doświadczenie cyberprzemocy w życiu dziecka, dziecko sprawcą cyberprzemocy oraz jak dzieci wyrażają potrzeby związane z interwencją.
- Scenariusz zajęć "Cyberprzemoc" / Katarzyna Hermasz - scenariusz do realizowania w szkole ponadpodstawowej.
- Scenariusz godziny wychowawczej "Czy Internet jest bezpieczny? Cyberprzemoc" / Bożena Pająk - scenariusz do realizowania na godzinie wychowawczej w gimnazjum.
- Skutki cyberbullyingu - oskarżenie czy obrona technologii? / Michel Walrave, Wannes Heirman - przedstawiono model teoretyczny cyberprzemocy poprzez zebranie i krytyczne omówienie tych kwestii w ramach aktualnej wiedzy o cyberbullyingu.
- Stalking - cień zła? / Ilona Gołębiewska - przedstawiono zjawisko obsesyjnego prześladowania albo molestowania skierowane bezpośrednio do osoby będącej ofiarą. Przyczyny stalkingu. Relacja sprawca - ofiara. Przeciwdziałanie.
- System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy / Anna Borkowska, Dorota Macander - przedstawiono procedurę, zawierającą zasady postępowania pracowników szkoły w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy. Jest podpowiedzią, jak i kiedy nauczyciel (dyrektor szkoły) powinien reagować wobec uczniów (ofiar,sprawców i świadków), o czym powinni dowiedzieć się rodzice.
- Świadkowie cyberbullyingu - między obojętnością a reakcją / Kamila Knol-Michałowska - pierwsza część artykułu stanowi analizę potencjalnej roli świadków cyberbullyingu w powstrzymywaniu aktów agresji poprzez udzielanie wsparcia ofiarom, dyscyplinowanie sprawców czy swoistą bierność. Druga część artykułu poświęcona jest prezentacji wyników badań wybranych autorów uwzględniających obecność świadków cyberbullyingu.
- Wpływ kontaktu zapośredniczonego przez komputer na nasilenie zachowań antyspołecznych i cyberprzemocy / Julia Barlińska - przedstawiono badania, których celem jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy funkcjonowanie w cyberprzestrzeni sprzyja podejmowaniu przez młodzież zachowań antyspołecznych w porównaniu z warunkami kontaktu bezpośredniego oraz jaki wpływ na skłonność do zachowań antyspołecznych mogą mieć uprzednie doświadczenia bycia sprawcą lub ofiarą cyberprzemocy.
- Zagrożenia cyberprzestrzeni - materiały dla rodziców / Iwona Konopka - o zagrożeniach jakie napotyka młody człowiek w Internecie oraz o zasadach bezpiecznego korzystania z niego.
- Zjawisko przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych / Agnieszka Lotos przedstawiono analizę badań, w których nacisk został położony na przemoc rówieśniczą z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych, m. in. takich jak: dręczenie, straszenie, obrażanie przez telefon komórkowy, smsy, emaile, komunikatory typu gg; umieszczanie w Internecie i rozsyłanie obraźliwych i krzywdzących dla innych zdjęć, filmików, informacji.
Portale, serwisy, fora
- Dyżurnet.pl -punkt kontaktowy, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w Internecie.
- Dziecko w sieci -program zajmujący się bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w Internecie. Diagnozuje skalę i specyfikę zagrożeń dla dzieci w Sieci oraz zajmuje się ich profilaktyką.
- Helpline -pomoc dzieciom, młodzieży, rodzicom, profesjonalistom w sytuacjach zagrożenia w Internecie, oraz podczas korzystania z telefonów komórkowych, porady na temat zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom i postępowania w sytuacjach wystąpienia zagrożenia.
- S@ferinternet.pl -priorytetem programu "Safer Internet" na lata 2009-2013 jest zwalczanie cyberprzemocy i uwodzenia dzieci w Internecie.
- Sieciaki. Bądź bezpieczny w sieci - zawiera bazę materiałów dotyczących cyberprzemocy.
Zestawienia bibliograficzne
- Cyberprzemoc : zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000-2011 / oprac. Danuta Roszkowska - w oparciu o zbiory Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim.
- Cyberprzemoc : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / oprac. Marcin Laskowski -sporządzone w oparciu o zbiory Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego w Łodzi.
Dostępność sprawdzono: 17 października 2017 r.