Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
Linia 61: Linia 61:
  
 
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''  
 
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''  
 +
 +
*[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1797/Ewa%20Filipiak%20Uczenie%20sie%20w%20klasie%20szkolnej%20w%20perspektywie%20socjokulturowej.pdf?sequence=1 Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej / Ewa Filipiak] ''Forum Dydaktyczne 5-6/2009. Artykuł zawiera bibliografię.''
  
 
*[http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=534 Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska] ''Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.''
 
*[http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=534 Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska] ''Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.''

Aktualna wersja na dzień 10:38, 12 maj 2023


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
  • Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Scenariusze zajęć, konspekty


Multimedia


Książki

  • Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
  • Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.


Artykuły

  • Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
  • Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
  • Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.



Dostępność sprawdzono: 12 maj 2023 r.



Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}