Kompetencje nauczyciela: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 11: | Linia 11: | ||
*[http://www.oskko.edu.pl/kkds7/materialy.html Kompetencje nauczycieli w Unii Europejskiej / Mirosław Sielatycki] ''Prezentacja w programie Power Point (do pobrania).'' | *[http://www.oskko.edu.pl/kkds7/materialy.html Kompetencje nauczycieli w Unii Europejskiej / Mirosław Sielatycki] ''Prezentacja w programie Power Point (do pobrania).'' | ||
+ | |||
+ | '''Książki''' | ||
+ | |||
+ | *[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17322/kompetencje2017.pdf?sequence=1 Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Sławomir Śliwa] ''Publikacja "Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej" przeznaczona jest dla teoretyków i praktyków, którzy interesują się działaniami z zakresu profilaktyki. Książka składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, wniosków praktycznych, a w aneksie dołączone są narzędzia badawcze, za pomocą których były robione badania. W rozdziale pierwszym opisane są kompetencje zawodowe, jakie powinni posiadać nauczyciele, z uwzględnieniem w szczególności kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział drugi traktuje o metodologii badań. Kolejny opisuje m. in. wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej za pomocą narzędzia Z.B. Gasia – Charakterystyka Funkcjonowania | ||
+ | Profesjonalnego. Podrozdziały przedstawiają także analizę danych zebranych za pomocą tego samego narzędzia, a odnoszą się do umiejętności i doświadczenia kadry pedagogicznej z zakresu profilaktyki.'' | ||
'''Artykuły''' | '''Artykuły''' | ||
− | *[https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/120/1/article.pdf Reprezentacje kompetencji nauczycieli w indywidualnych doświadczeniach edukacyjnych kandydatów na nauczycieli / Anna Kwatera] ''Analiza pisemnych wypowiedzi studentek i studentów | + | *[https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/120/1/article.pdf Reprezentacje kompetencji nauczycieli w indywidualnych doświadczeniach edukacyjnych kandydatów na nauczycieli / Anna Kwatera] ''Analiza pisemnych wypowiedzi studentek i studentów kierunk ów nauczycielskich na temat istotnych kompetencji ich własnych nauczycieli na wcześniejszych etapach kształcenia oraz ich deficytów, przejawianych w postaci konkretnych zachowań obserwowanych, doświadczanych, docenianych lub kwestionowanych. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na główne pytanie badawcze, dotyczące jakości znaczeń nadawanych poszczególnym kompetencjom nauczycieli lub ich deficytom, w kontekście kształtowania się profesjonalizmu zawodowego.'' |
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf Kompetencje współczesnego nauczyciela/ Wacław Strykowski] ''Próba odpowiedzi na pytanie w jakich kategoriach pojęciowych opisywać dobrego nauczyciela, rozważania nad cechami i właściwościami dobrego nauczyciela.'' | *[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf Kompetencje współczesnego nauczyciela/ Wacław Strykowski] ''Próba odpowiedzi na pytanie w jakich kategoriach pojęciowych opisywać dobrego nauczyciela, rozważania nad cechami i właściwościami dobrego nauczyciela.'' |
Wersja z 09:19, 30 lis 2022
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Kompetencje nauczycieli wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Multimedia
- Kompetencje nauczycieli w Unii Europejskiej / Mirosław Sielatycki Prezentacja w programie Power Point (do pobrania).
Książki
- Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Sławomir Śliwa Publikacja "Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej" przeznaczona jest dla teoretyków i praktyków, którzy interesują się działaniami z zakresu profilaktyki. Książka składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, wniosków praktycznych, a w aneksie dołączone są narzędzia badawcze, za pomocą których były robione badania. W rozdziale pierwszym opisane są kompetencje zawodowe, jakie powinni posiadać nauczyciele, z uwzględnieniem w szczególności kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział drugi traktuje o metodologii badań. Kolejny opisuje m. in. wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej za pomocą narzędzia Z.B. Gasia – Charakterystyka Funkcjonowania
Profesjonalnego. Podrozdziały przedstawiają także analizę danych zebranych za pomocą tego samego narzędzia, a odnoszą się do umiejętności i doświadczenia kadry pedagogicznej z zakresu profilaktyki.
Artykuły
- Reprezentacje kompetencji nauczycieli w indywidualnych doświadczeniach edukacyjnych kandydatów na nauczycieli / Anna Kwatera Analiza pisemnych wypowiedzi studentek i studentów kierunk ów nauczycielskich na temat istotnych kompetencji ich własnych nauczycieli na wcześniejszych etapach kształcenia oraz ich deficytów, przejawianych w postaci konkretnych zachowań obserwowanych, doświadczanych, docenianych lub kwestionowanych. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na główne pytanie badawcze, dotyczące jakości znaczeń nadawanych poszczególnym kompetencjom nauczycieli lub ich deficytom, w kontekście kształtowania się profesjonalizmu zawodowego.
- Kompetencje współczesnego nauczyciela/ Wacław Strykowski Próba odpowiedzi na pytanie w jakich kategoriach pojęciowych opisywać dobrego nauczyciela, rozważania nad cechami i właściwościami dobrego nauczyciela.
- Kompetencje współczesnego nauczyciela i ich uwarunkowania (przegląd najważniejszych polskich koncepcji) / Kazimierz Czerwiński Artykuł zamieszczony w repozytorium Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Autor artykułu przytacza wypowiedzi czołowych polskich pedagogów. Zestawia poglądy Czesława Banacha, Teresy Chejnickiej-Bezwińskiej, Zbyszko Melosika, Zbigniewa Kwiecińskiego i Stanisława Palki. Możemy też poznać podejście do zagadnień kompetencji nauczyciela Stanisława Dylaka, Bolasława Niemirki, Małgorzaty Feinert oraz Roberta Kwaśnicy.
- Projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych jako kluczowe kompetencje nauczyciela / Wojciech Walat Autor (Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Techniki) publikacji stwierdza, że jedną z kluczowych kompetencji nauczyciela jest projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych (HPD). Omawia składowe komponenty procedury projektowania opracowania hipermedialnego programu dydaktycznego: określenie ogólnych celów dydaktycznych, analizę dydaktyczną, charakterystykę psychofizyczną uczniów (odbiorców HPD), opracowanie narzędzi kontroli wstępnej, strategii nauczania, właściwe projektowanie i wykonanie opracowania dydaktycznego (HPD). Procedurę kończy przygotowanie narzędzi pomiaru kontroli bieżącej oraz kontroli zbierającej.
- O standardach kompetencji zawodowych nauczycieli/ Elżbieta Perzycka,Justyna Nowotniak Przykłady standardów krajów reformujących oświatę oraz próba opracowania standardów z uwzględnieniem warunków panujących w polskiej szkole.
Zestawienia bibliograficzne
- Kompetencje współczesnego nauczyciela Zestawienie bibliograficzne opublikowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Siedlcach.
Dostępność sprawdzono: 30 listopada 2022 r.