Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 33: Linia 33:
  
 
'''Artykuły'''
 
'''Artykuły'''
 +
 +
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-9953-cechy-klasy-szkolnej-jako-malej-grupy-spolecznej.php Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska] ''Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.''
  
 
*[https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5272 Czynniki decydujące o uzyskaniu pozycji lidera w zespole klasowym / Katarzyna Krupa] ''Omówienie czynników decydujących o pozycji i wpływie lidera na cały zespół klasowy, na podstawie obserwacji i analizy ankiet uczniów kl. III szkoły podstawowej.''  
 
*[https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5272 Czynniki decydujące o uzyskaniu pozycji lidera w zespole klasowym / Katarzyna Krupa] ''Omówienie czynników decydujących o pozycji i wpływie lidera na cały zespół klasowy, na podstawie obserwacji i analizy ankiet uczniów kl. III szkoły podstawowej.''  
  
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''  
+
*[http://www.profesor.pl/publikacja,11804,Referaty,Dzieci-nieakceptowane-w-klasie-szkolnej Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja] ''Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.''  
  
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
+
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.''  
  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.''  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.''  
  
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-9953-cechy-klasy-szkolnej-jako-malej-grupy-spolecznej.php Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska] ''Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.''
 
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,11804,Referaty,Dzieci-nieakceptowane-w-klasie-szkolnej Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja] ''Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.''
 
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.''
 
  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.''  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.''  
Linia 57: Linia 54:
  
 
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/pedagogika/23886-klasa_szkolna_jako_zesp%C3%B3%C5%82_wychowawczy_na_podstawie_ksi%C4%85%C5%BCki_haliny_sowi%C5%84skiej.html Klasa szkolna jako zespół wychowawczy] ''(na podstawie książki  Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka  podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).''
 
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/pedagogika/23886-klasa_szkolna_jako_zesp%C3%B3%C5%82_wychowawczy_na_podstawie_ksi%C4%85%C5%BCki_haliny_sowi%C5%84skiej.html Klasa szkolna jako zespół wychowawczy] ''(na podstawie książki  Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka  podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).''
 +
 +
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''
 +
 +
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
 +
  
 
*[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/4016/Klasa%20szkolna%20miejscem%20oddzia%c5%82ywa%c5%84%20niewerbalnych%20komunikat%c3%b3w%20nauczyciela%20w%20pracy%20z%20uczniami.pdf?sequence=4 Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z  uczniami - komunikat  z  badań / Anna Pawiak] ''Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas  lekcji.''
 
*[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/4016/Klasa%20szkolna%20miejscem%20oddzia%c5%82ywa%c5%84%20niewerbalnych%20komunikat%c3%b3w%20nauczyciela%20w%20pracy%20z%20uczniami.pdf?sequence=4 Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z  uczniami - komunikat  z  badań / Anna Pawiak] ''Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas  lekcji.''

Wersja z 13:29, 9 wrz 2022


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
  • Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Scenariusze zajęć, konspekty


Multimedia


Książki

  • Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
  • Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.


Artykuły


  • Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).


  • Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
  • Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.



Dostępność sprawdzono: 7 września 2022 r.



Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}