Relacje uczeń-nauczyciel: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 11: | Linia 11: | ||
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism''' | '''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism''' | ||
− | *[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WRD+%3D+%28+ | + | *[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WRD+%3D+%28+Relacje+nauczyciel-ucze%C5%84+%29&local_base=DBP03&x=43&y=12 Relacje nauczyciel-uczeń] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.'' |
'''Artykuły''' | '''Artykuły''' | ||
+ | |||
+ | *[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1796/Monika%20Lewicka%20Dialogiczny%20wymiar%20relacji%20nauczyciel%20-%20uczen.pdf?sequence=1&isAllowed=y Dialogiczny wymiar relacji nauczyciel – uczeń / Monika Lewicka] ''Próba rekonstrukcji poglądów głównych przedstawicieli filozofii dialogu w obszarze relacji nauczyciel-uczeń. Specyfika tej relacji występujących w szkole. Przeszkody utrudniające dialog między nauczycielem a uczniem.'' | ||
+ | |||
+ | *[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-5ed75123-c247-4da8-bb03-18dfc84d2e71/c/037_ETI_nr_Vol_7_3_Relacje_uczen.pdf Relacje uczeń–nauczyciel kluczem do udanego nauczania /Emilia Musiał] ''Próba zwrócenia uwagi na rolę relacji między uczniami i nauczycielami, od których zależą nie tylko zainteresowania i zamiłowania uczniów do danego przedmiotu, ich wyniki i konkretne wiadomości, ale także to, jak będzie im się wiodło w życiu i jak rozwiną się jako ludzie, także w kontekście relacji online.'' | ||
+ | |||
+ | *[https://studiopsychologiczne.com/relacje-w-edukacji-dlaczego-wazne-jest-nawiazywanie-dobrych-relacji-z-uczniami/ Relacje w edukacji. Dlaczego ważne jest nawiązywanie dobrych relacji z uczniami?] ''O relacjach nauczyciel uczeń po doświadczeniu długotrwałej izolacji w czasie pandemii. W treści próba znalezienia odpowiedzi na pytania: Co warto wiedzieć o relacjach? Jakie korzyści płyną z pozytywnych relacji w edukacji? Sposoby nawiązywania dobrej relacji z uczniami.'' | ||
+ | |||
+ | *[http://poradniapp-slupca.pl/jak-ksztaltowac-relacje-miedzy-uczniem-a-nauczycielem/ Jak kształtować relacje miedzy uczniem a nauczycielem? / Weronika Umerle] ''Przedstawiono m. in. cechy jakie powinien posiadać nauczyciel, które wpływają na jakość relacji między nauczycielem a uczniami. Blokady komunikacji interpersonalnej na linii nauczyciel – uczeń. Czynniki ułatwiające komunikację. Mechanizmy obronne uczniów i strategie przetrwania stosowane przez nauczycieli wobec nich stosowane po to, by stworzyć właściwe warunki do nauczania.'' | ||
+ | |||
+ | *[https://osswiata.ceo.org.pl/2021/11/28/18-sposobow-na-popsucie-nauczania-i-relacji-z-uczniami-frajda-z-nauczania-3/ 18 sposobów na popsucie nauczania i relacji z uczniami – Frajda z nauczania 3 / Danuta Sterna] ''O przyzwyczajeniach i nawykach nauczycieli, które mogą zrujnować relacje z uczniami i popsuć nauczanie. Kilka przykładów sytuacji, w których uczeń może stracić zaufanie do nauczyciela oraz przykłady na jego alternatywne/właściwe zachowanie w kontaktach z ucznami.'' | ||
+ | |||
+ | *[http://www.mwse.edu.pl/wp-content/uploads/2018/06/103-116_Wegrzyn-Bialoglowicz_Psychologiczne-uwarunkowania.pdf Psychologiczne uwarunkowania relacji nauczyciel–uczeń / Krystyna Węgrzyn-Białogłowicz] ''Omówienie teoretyczne podstaw relacji pomiędzy nauczycielem a uczniem. W treści zwrócono uwagę na psychologiczne uwarunkowania, będące gwarantem skutecznej formy porozumienia i kształtowania pozytywnych relacji nauczyciela z uczniami w zespole klasowym. Zasygnalizowano różnice pomiędzy poszczególnymi modelami komunikowania się, jak również wskazano czynniki będące nieodzownym elementem pozytywnych relacji nauczyciela z uczniem. Omówiono blokady i bariery skutecznie utrudniające nie tylko kształtowanie pozytywnych relacji, ale decydujące o kształtowaniu tożsamości uczniów. Zwrócono uwagę na jakość relacji nauczyciela z uczniami w kontekście jego indywidualnych stylów komunikacyjnych.'' | ||
+ | |||
+ | *[https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/nawiazywanie-relacji-z-uczniem-jak-uczynic-pierwszy-drugi-siodmy-krok Nawiązywanie relacji z uczniem – jak uczynić pierwszy… drugi… siódmy krok / Anita Mieloch-Plumińska] ''Wskazówki jak skutecznie budować autorytet nauczyciela poprzez dobre dbanie o dobre relacje z uczniami?'' | ||
*[http://www.profesor.pl/mat/n10/n10_a_spychala_040509_2.php?id_m=10872 Relacje nauczyciel-uczeń w procesie nauczania/Andrzej Spychała]''Artykuł w serwisie edukacyjnym Profesor.pl Autor omawia wpływ charakteru relacji na edukację ucznia.'' | *[http://www.profesor.pl/mat/n10/n10_a_spychala_040509_2.php?id_m=10872 Relacje nauczyciel-uczeń w procesie nauczania/Andrzej Spychała]''Artykuł w serwisie edukacyjnym Profesor.pl Autor omawia wpływ charakteru relacji na edukację ucznia.'' | ||
Linia 24: | Linia 38: | ||
'''Zestawienia bibliograficzne''' | '''Zestawienia bibliograficzne''' | ||
+ | |||
+ | *[http://www.bpsiedlce.pl/1/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/287_psychologia/785_konflikty-w-relacjach-nauczyciel-uczen--/ Konflikty w relacjach nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń i dorosły – dorosły – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2004-2014 / Oprac. Jolanta Osińska-Kurek] ''Zestawienie przygotowane na podstawie zbiorów Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Siedlcach.'' | ||
+ | |||
+ | *[http://ckp.edu.pl/images/_PK/Budowanie_relacji_z_uczniem.pdf „Budowanie relacji z uczniem”] Zestawienie za lata 2006-2018 ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filia w Mielcu. | ||
*[http://www.pbw.kielce.pl/userfiles/file/nowe_zestawienia/dokument281.pdf Praca nauczyciela. Relacje nauczyciel -uczeń. Postrzeganie szkoły przez uczniów / Beata Kusiak] ''Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2006 -2008.'' | *[http://www.pbw.kielce.pl/userfiles/file/nowe_zestawienia/dokument281.pdf Praca nauczyciela. Relacje nauczyciel -uczeń. Postrzeganie szkoły przez uczniów / Beata Kusiak] ''Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2006 -2008.'' | ||
− | *[ | + | *[https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http%3A%2F%2Fftp.wom.edu.pl%2Fbiblioteka%2Fraciborz%2Fdoc%2Fzestawienia%2Fnauczycieluczen.doc&wdOrigin=BROWSELINK Nauczyciel-uczeń relacje. Zestawienie bibliograficzne w wyborze] ''Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Rybniku, Filia w Raciborzu, opr. A. Śliwicka'' |
− | |||
− | |||
− | | stopka= | + | | stopka= 28 marca 2023 r. |
}} | }} |
Aktualna wersja na dzień 12:18, 5 maj 2023
Podstawy prawne
- Karta Nauczyciela Obowiązki nauczyciela wobec uczniów (Art. 6)
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Relacje nauczyciel-uczeń wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Artykuły
- Dialogiczny wymiar relacji nauczyciel – uczeń / Monika Lewicka Próba rekonstrukcji poglądów głównych przedstawicieli filozofii dialogu w obszarze relacji nauczyciel-uczeń. Specyfika tej relacji występujących w szkole. Przeszkody utrudniające dialog między nauczycielem a uczniem.
- Relacje uczeń–nauczyciel kluczem do udanego nauczania /Emilia Musiał Próba zwrócenia uwagi na rolę relacji między uczniami i nauczycielami, od których zależą nie tylko zainteresowania i zamiłowania uczniów do danego przedmiotu, ich wyniki i konkretne wiadomości, ale także to, jak będzie im się wiodło w życiu i jak rozwiną się jako ludzie, także w kontekście relacji online.
- Relacje w edukacji. Dlaczego ważne jest nawiązywanie dobrych relacji z uczniami? O relacjach nauczyciel uczeń po doświadczeniu długotrwałej izolacji w czasie pandemii. W treści próba znalezienia odpowiedzi na pytania: Co warto wiedzieć o relacjach? Jakie korzyści płyną z pozytywnych relacji w edukacji? Sposoby nawiązywania dobrej relacji z uczniami.
- Jak kształtować relacje miedzy uczniem a nauczycielem? / Weronika Umerle Przedstawiono m. in. cechy jakie powinien posiadać nauczyciel, które wpływają na jakość relacji między nauczycielem a uczniami. Blokady komunikacji interpersonalnej na linii nauczyciel – uczeń. Czynniki ułatwiające komunikację. Mechanizmy obronne uczniów i strategie przetrwania stosowane przez nauczycieli wobec nich stosowane po to, by stworzyć właściwe warunki do nauczania.
- 18 sposobów na popsucie nauczania i relacji z uczniami – Frajda z nauczania 3 / Danuta Sterna O przyzwyczajeniach i nawykach nauczycieli, które mogą zrujnować relacje z uczniami i popsuć nauczanie. Kilka przykładów sytuacji, w których uczeń może stracić zaufanie do nauczyciela oraz przykłady na jego alternatywne/właściwe zachowanie w kontaktach z ucznami.
- Psychologiczne uwarunkowania relacji nauczyciel–uczeń / Krystyna Węgrzyn-Białogłowicz Omówienie teoretyczne podstaw relacji pomiędzy nauczycielem a uczniem. W treści zwrócono uwagę na psychologiczne uwarunkowania, będące gwarantem skutecznej formy porozumienia i kształtowania pozytywnych relacji nauczyciela z uczniami w zespole klasowym. Zasygnalizowano różnice pomiędzy poszczególnymi modelami komunikowania się, jak również wskazano czynniki będące nieodzownym elementem pozytywnych relacji nauczyciela z uczniem. Omówiono blokady i bariery skutecznie utrudniające nie tylko kształtowanie pozytywnych relacji, ale decydujące o kształtowaniu tożsamości uczniów. Zwrócono uwagę na jakość relacji nauczyciela z uczniami w kontekście jego indywidualnych stylów komunikacyjnych.
- Nawiązywanie relacji z uczniem – jak uczynić pierwszy… drugi… siódmy krok / Anita Mieloch-Plumińska Wskazówki jak skutecznie budować autorytet nauczyciela poprzez dobre dbanie o dobre relacje z uczniami?
- Relacje nauczyciel-uczeń w procesie nauczania/Andrzej SpychałaArtykuł w serwisie edukacyjnym Profesor.pl Autor omawia wpływ charakteru relacji na edukację ucznia.
- Co jest istotne w komunikacji uczeń-nauczyciel/Barbara ZastawnyW opracowaniu, w krótki sposób przedstawiono co jest najważniejsze w komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniem i wyjaśniono, co to znaczy dobre stosunki nauczyciel - uczeń.
Zestawienia bibliograficzne
- Konflikty w relacjach nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń i dorosły – dorosły – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2004-2014 / Oprac. Jolanta Osińska-Kurek Zestawienie przygotowane na podstawie zbiorów Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Siedlcach.
- „Budowanie relacji z uczniem” Zestawienie za lata 2006-2018 ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filia w Mielcu.
- Praca nauczyciela. Relacje nauczyciel -uczeń. Postrzeganie szkoły przez uczniów / Beata Kusiak Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2006 -2008.
- Nauczyciel-uczeń relacje. Zestawienie bibliograficzne w wyborze Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Rybniku, Filia w Raciborzu, opr. A. Śliwicka
Dostępność sprawdzono: 28 marca 2023 r.