Socjoterapia: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
 
| treść=
 
| treść=
 
''
 
''
 +
 +
'''Przepisy prawne'''
 +
 +
*[https://www.ore.edu.pl/2017/10/system-kierowania-nieletnich-do-mow-i-mos/ System Kierowania Nieletnich do MOW i MOS]
 +
 +
 
'''Portale, serwisy, fora'''
 
'''Portale, serwisy, fora'''
  
Linia 15: Linia 21:
 
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism'''
 
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism'''
  
*[https://aleph.dbp.wroc.pl/F?func=find-b&find_code=WRD&request=socjoterapia&adjacent=Y&local_base=DBP03&x=0&y=0&filter_code_2=WYR&filter_request_2=2015&filter_code_3=WYR&filter_request_3=2020 Socjoterapia] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.''
+
*[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WSU+%3D+%28+Socjoterapia+%29&local_base=DBP03&x=34&y=4 Socjoterapia] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.''
  
  
Linia 41: Linia 47:
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-617-socjalizacyjny-wplyw-szkoly-na-rozwoj.php Socjalizacyjny wpływ szkoły na rozwój społeczny dziecka / Beata Godyla] ''We współczesnym społeczeństwie, w procesie uspołecznienia doniosłe znaczenie ma wychowanie i kształcenie w szkole. Obok rodziny szkoła staje się podstawową grupą społeczną, przygotowującą i wprowadzającą młode pokolenie w życie społeczne. Klasa szkolna staje się grupą, z którą uczeń się identyfikuje, spełnia w niej określone role, dostosowuje się do norm regulujących zachowania członków tej grupy. Rozwój kontaktów społecznych przyczynia się do opanowania różnego rodzaju umiejętności społecznych związanych z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-617-socjalizacyjny-wplyw-szkoly-na-rozwoj.php Socjalizacyjny wpływ szkoły na rozwój społeczny dziecka / Beata Godyla] ''We współczesnym społeczeństwie, w procesie uspołecznienia doniosłe znaczenie ma wychowanie i kształcenie w szkole. Obok rodziny szkoła staje się podstawową grupą społeczną, przygotowującą i wprowadzającą młode pokolenie w życie społeczne. Klasa szkolna staje się grupą, z którą uczeń się identyfikuje, spełnia w niej określone role, dostosowuje się do norm regulujących zachowania członków tej grupy. Rozwój kontaktów społecznych przyczynia się do opanowania różnego rodzaju umiejętności społecznych związanych z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów''
 
*[http://www.edukator.org.pl/2003b/socjoterapia/artykul.doc Socjoterapia jako pomoc uczniom klasy I szkoły specjalnej w adoptowaniu się do nowego środowiska / Marzena Mierzwicka] ''Nt. terapii grupowej jako sposobu przywracania normalnych stosunków dziecka z otoczeniem społecznym. Dodatkowo scenariusze zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi.''
 
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-4218-socjoterapia.php Socjoterapia / Anna Sochalska] ''Pojęcie i istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych i metody pracy z grupą. Przykładowe programy socjoterapeutyczne.''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-4218-socjoterapia.php Socjoterapia / Anna Sochalska] ''Pojęcie i istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych i metody pracy z grupą. Przykładowe programy socjoterapeutyczne.''
 
  
 
*[https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6353 Analiza zasadności umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii / Teresa Kaniowska] ''Przyczyny umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, funkcjonowanie takich placówek w systemie edukacji, opis przypadków.''
 
*[https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6353 Analiza zasadności umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii / Teresa Kaniowska] ''Przyczyny umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, funkcjonowanie takich placówek w systemie edukacji, opis przypadków.''
Linia 52: Linia 55:
  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13620/1/SE%2033_2014_Tomasz_Herman.pdf Socjoterapia w profilaktyce pracy z młodzieżą / Tomasz Herman] ''Przybliżenie socjoterapii jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży oraz ukazania jej wymiaru profilaktycznego w pracy z młodzieżą.''
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13620/1/SE%2033_2014_Tomasz_Herman.pdf Socjoterapia w profilaktyce pracy z młodzieżą / Tomasz Herman] ''Przybliżenie socjoterapii jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży oraz ukazania jej wymiaru profilaktycznego w pracy z młodzieżą.''
 
  
 
'''Programy'''  
 
'''Programy'''  
Linia 70: Linia 72:
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-208-swietlica-terapeutyczna-zajecia-z-elementami.php Świetlica terapeutyczna. Zajęcia z elementami treningu twórczego myślenia / Mariola Kaczmarska] ''Celem zajęć jest: pomoc w podnoszeniu samooceny, nauka pozytywnego myślenia, umiejętność wyrażania siebie, komunikacja swoich myśli i uczuć, kształtowanie akceptowanych przez społeczeństwo norm i zachowań społecznych.''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-208-swietlica-terapeutyczna-zajecia-z-elementami.php Świetlica terapeutyczna. Zajęcia z elementami treningu twórczego myślenia / Mariola Kaczmarska] ''Celem zajęć jest: pomoc w podnoszeniu samooceny, nauka pozytywnego myślenia, umiejętność wyrażania siebie, komunikacja swoich myśli i uczuć, kształtowanie akceptowanych przez społeczeństwo norm i zachowań społecznych.''
 
*[http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/3227/ Socjoterapia na tle innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Iwona Pasterska] ''Pięć scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych do wykorzystania w fazie integracji, pracy właściwej i w fazie kryzysu.''
 
  
 
*[http://www.edukator.org.pl/2008/zaburzenia/zaburzenia.html Socjoterapia jako forma pomocy dzieciom z zaburzeniami emocjonalno-społecznymi / Beata Regiec-Baścik] ''Scenariusz łączy różne techniki terapeutyczne. Wykorzystywany jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Dzieci te wyróżniają się określonym zespołem zachowania. Są impulsywne, niespokojne, nadmiernie ruchliwe, oprócz problemów szkolnych stwarzają wiele trudności wychowawczych.''
 
*[http://www.edukator.org.pl/2008/zaburzenia/zaburzenia.html Socjoterapia jako forma pomocy dzieciom z zaburzeniami emocjonalno-społecznymi / Beata Regiec-Baścik] ''Scenariusz łączy różne techniki terapeutyczne. Wykorzystywany jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Dzieci te wyróżniają się określonym zespołem zachowania. Są impulsywne, niespokojne, nadmiernie ruchliwe, oprócz problemów szkolnych stwarzają wiele trudności wychowawczych.''
Linia 78: Linia 78:
  
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,25438,Scenariusze,MACICIELE-SCENARIUSZ-ZAJEC-WYCHOWAWCZYCH-Z-ELEMENTAMI-SOCJOTERAPII Mąciciele - scenariusz zajęć wychowawczych z elementami socjoterapii dla klas IV - VI / Aneta Szuba] ''Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zachowań niezgodnych z obowiązującymi normami społecznymi.''
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,25438,Scenariusze,MACICIELE-SCENARIUSZ-ZAJEC-WYCHOWAWCZYCH-Z-ELEMENTAMI-SOCJOTERAPII Mąciciele - scenariusz zajęć wychowawczych z elementami socjoterapii dla klas IV - VI / Aneta Szuba] ''Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zachowań niezgodnych z obowiązującymi normami społecznymi.''
 +
 +
*[https://pwpp.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/09/Scenariusze-zajec-socjoterapeutycznych.pdf Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych]''Żaneta Tempczyk-Nagórka.''
 +
 +
*[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16915/Alicja_Dorota_Skoczy%C5%84ska_Miejsce_socjoterapii.pdf?sequence=1&isAllowed=y Miejsce socjoterapii w procesie niesienia pomocy dziecku dorastającemu w rodzinie dysfunkcyjnej] ''Propozycje zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży.''
  
  
Linia 86: Linia 90:
 
*[http://www.bpsiedlce.pl/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/291_subkultury-patologia-spoleczna-uzaleznienia/468_socjoterapia/ Socjoterapia - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1982 - 2012 / Antoni Woźnica] ''Zestawienie opracowane w Bibliotece Pedagogicznej w Siedlcach.''
 
*[http://www.bpsiedlce.pl/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/291_subkultury-patologia-spoleczna-uzaleznienia/468_socjoterapia/ Socjoterapia - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1982 - 2012 / Antoni Woźnica] ''Zestawienie opracowane w Bibliotece Pedagogicznej w Siedlcach.''
  
| stopka=23 czerwca 2021 r.
+
| stopka=16 maja 2023 r.
 
}}
 
}}

Aktualna wersja na dzień 09:12, 16 maj 2023


Przepisy prawne


Portale, serwisy, fora

  • Stowarzyszenie Siemacha Portal stowarzyszenia obywatelskiego prowadzącego dzienne i całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnictwo i terapię.


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism

  • Socjoterapia wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Webowa DBP

  • Socjoterapia Wyselekcjonowane materiały umieszczone w WEBowejDBP zostały opracowane i udostępnione do wykorzystania w pracy wszystkich typów szkół i placówek.


Książki


Artykuły

  • Główne czynniki zmiany w socjoterapii dzieci i młodzieży / Anna Słysz Socjoterapia – jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej - polega na celowym stwarzaniu dzieciom i młodzieży warunków umożliwiających im zmianę sądów o rzeczywistości oraz zmianę sposobu zachowania. Przedmiotem zmiany są przede wszystkim niekorzystne wzorce zachowania, które przejawiają się w następujących relacjach: „ja-rówieśnik”, „ja-dorosły”, „ja-zadanie” oraz „ja-ja”. Autorka omawiając czynniki zmiany w socjoterapii dzieci i młodzieży odwołuje się do koncepcji Yaloma czynników leczących w psychoterapii grupowej. Przedstawia rangę poszczególnych czynników, w oparciu o dane empiryczne na temat percepcji czynników leczących u dzieci i młodzieży.
  • Socjoterapia / Jadwiga Sudoł Cele rozwojowe, edukacyjne i terapeutyczne socjoterapii. Ogólne omówienie metod: dialog terapeutyczny, psychodrama, arteterapia, rysunek techniczny, terapia zabawą, terapia Gestalt, trening interpersonalny
  • Socjalizacyjny wpływ szkoły na rozwój społeczny dziecka / Beata Godyla We współczesnym społeczeństwie, w procesie uspołecznienia doniosłe znaczenie ma wychowanie i kształcenie w szkole. Obok rodziny szkoła staje się podstawową grupą społeczną, przygotowującą i wprowadzającą młode pokolenie w życie społeczne. Klasa szkolna staje się grupą, z którą uczeń się identyfikuje, spełnia w niej określone role, dostosowuje się do norm regulujących zachowania członków tej grupy. Rozwój kontaktów społecznych przyczynia się do opanowania różnego rodzaju umiejętności społecznych związanych z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów
  • Socjoterapia / Anna Sochalska Pojęcie i istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych i metody pracy z grupą. Przykładowe programy socjoterapeutyczne.

Programy

  • Program socjoterapeutyczny "Pomaluj swój świat" / Krystyna Tomanek Zaspokajają potrzebę przeżyć estetycznych, rozwijają poczucie piękna (również w odniesieniu do sposobu życia i zachowania się), dostarczają radości i satysfakcji z podejmowanych działań, wyzwalają pozytywną motywację, chęć współpracy z rówieśnikami, co z kolei wpływa na nawiązanie przyjaźni.
  • Program adaptacyjno-integrujący "Razem, znaczy wspólnie" / Dorota Michalczyk Przeznaczony dla pierwszoklasistów , który kładzie nacisk na tworzenie się poczucia własnej wartości i równowagi wewnętrznej uczniów, nabywanie umiejętności nawiązywania kontaktów, rozwiązywania konfliktów między rówieśnikami, odpieranie niekorzystnej presji otoczenia, przewidywanie zagrożeń, zdolności radzenia sobie ze stresem, umiejętności znajdowania zdrowych form spędzania wolnego czasu.


Scenariusze zajęć

  • Socjoterapia dzieci nieśmiałych / Elżbieta Czapracka Nauczenie dziecka pozytywnego patrzenia na siebie, na swoje życie i otoczenie, wzbudzenie chęci poszukiwań nowych, coraz bardziej satysfakcjonujących kierunków własnego rozwoju, czyli otwarcia dziecka na własny świat, na siebie i innych ludzi to cel, który jest realizowany podczas zajęć socjoterapeutycznych. Pełna publikacja wraz z przykładowymi scenariuszami zajęć socjometrycznych do pobrania.


Zestawienia bibliograficzne



Dostępność sprawdzono: 16 maja 2023 r.