Cyberprzemoc: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 55 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
'' | '' | ||
'''Definicje''' | '''Definicje''' | ||
+ | |||
+ | *[https://bitdefender.pl/abc-cyberbezpieczenstwa-c-jak-cyber-przemoc/ Cyberprzemoc w Internecie - definicja (ABC Cyberbezpieczeństwa)].'' | ||
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyberprzemoc Definicja] ''dostępna w Wikipedii.'' | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyberprzemoc Definicja] ''dostępna w Wikipedii.'' | ||
Linia 12: | Linia 14: | ||
*[http://www.sportosporto.pl/Archiwa/Przemoc/cz.V.pdf Prawna ochrona dzieci przed cyberprzemocą. Analiza przepisów prawnych. Doświadczenia Helplinr.org.pl / Justyna Podlewska, Weronika Sobierajska] ''- opis działań, doświadczeń i porad prawnych Helpline.org.pl – zespołu powołanego do przeciwdziałania i powstrzymywania przemocy wobec dzieci i młodzieży przy użyciu Internetu i telefonii komórkowej.' | *[http://www.sportosporto.pl/Archiwa/Przemoc/cz.V.pdf Prawna ochrona dzieci przed cyberprzemocą. Analiza przepisów prawnych. Doświadczenia Helplinr.org.pl / Justyna Podlewska, Weronika Sobierajska] ''- opis działań, doświadczeń i porad prawnych Helpline.org.pl – zespołu powołanego do przeciwdziałania i powstrzymywania przemocy wobec dzieci i młodzieży przy użyciu Internetu i telefonii komórkowej.' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Portale, serwisy, fora''' | ||
+ | |||
+ | *[http://www.dyzurnet.pl/ Dyżurnet.pl] -''punkt kontaktowy, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w Internecie.'' | ||
+ | *[http://www.saferinternet.pl S@ferinternet.pl] -''priorytetem programu "Safer Internet" na lata 2009-2013 jest zwalczanie cyberprzemocy i uwodzenia dzieci w Internecie.'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Baza bibliograficzna Edukacja ''' | ||
+ | *[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WRD+%3D+%28+cyberprzemoc+%29&local_base=DBP03&x=47&y=11 Cyberprzemoc]''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji''. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Webowa DBP''' | ||
+ | *[https://webowadbp.wixsite.com/bezpiecznie-w-sieci (Nie)bezpiecznie w sieci] | ||
+ | *[https://webowadbp.wixsite.com/hejting Hejting] | ||
+ | ''Wyselekcjonowane materiały umieszczone w WEBowejDBP zostały opracowane i udostępnione do wykorzystania w pracy wszystkich typów szkół i placówek.'' | ||
Linia 17: | Linia 35: | ||
*[http://www.youtube.com/watch?v=he4dmsKabeQ Cyberprzemoc] - ''film'' | *[http://www.youtube.com/watch?v=he4dmsKabeQ Cyberprzemoc] - ''film'' | ||
− | |||
*[https://www.youtube.com/watch?v=L6A0caZdtCg Cyberprzemoc] - ''film edukacyjny'' | *[https://www.youtube.com/watch?v=L6A0caZdtCg Cyberprzemoc] - ''film edukacyjny'' | ||
− | + | * [https://www.youtube.com/watch?v=fdYMGkoarOQ Cyberprzemoc : nie stosuj : nie lajkuj : nie udostępniaj] - ''film mający uwrażliwić uczniów na zjawisko cyberprzemocy. Zwrócić uwagę, że bezmyślne, komentarze czy udostępnienia mogą wyrządzić krzywdę drugiemu człowiekowi.'' | |
− | *[https://www.youtube.com/watch?v= | ||
− | |||
*[http://www.youtube.com/watch?v=QTsvEcAERA4 Film] - ''o przemocy w Internecie.'' | *[http://www.youtube.com/watch?v=QTsvEcAERA4 Film] - ''o przemocy w Internecie.'' | ||
− | |||
*[http://www.youtube.com/watch?v=NHa1nc2wYTg "Stop cyberprzemocy" - film edukacyjny] | *[http://www.youtube.com/watch?v=NHa1nc2wYTg "Stop cyberprzemocy" - film edukacyjny] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
Linia 34: | Linia 45: | ||
*[http://www.ornontowice.edu.pl/www/sites/default/files/Poradnik%20dla%20rodzic%C3%B3w%20uczni%C3%B3w%20szk%C3%B3%C5%82%20ponadpodstawowych%20ISBN%20978-83-63267-14-8.pdf Przemoc i cyberprzemoc : poradnik dla rodziców uczniów szkół ponadpodstawowych / Aleksandra Stuła] -'' poradnik przedstawia porady dla starszej młodzieży i dorosłych.'' | *[http://www.ornontowice.edu.pl/www/sites/default/files/Poradnik%20dla%20rodzic%C3%B3w%20uczni%C3%B3w%20szk%C3%B3%C5%82%20ponadpodstawowych%20ISBN%20978-83-63267-14-8.pdf Przemoc i cyberprzemoc : poradnik dla rodziców uczniów szkół ponadpodstawowych / Aleksandra Stuła] -'' poradnik przedstawia porady dla starszej młodzieży i dorosłych.'' | ||
− | |||
− | |||
− | + | '''Scenariusze zajęć''' | |
− | *[http:// | + | * [http://www.edukacja.edux.pl/p-17888-cyberprzemocy-mowimy-nie-scenariusz-lekcji.php Cyberprzemocy mówimy nie! : scenariusz lekcji wychowawczej / Katarzyna Matuszewska] - ''scenariusz do realizowania na godzinie wychowawczej w szkole podstawowej.'' |
+ | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-8528-stop-cyberprzemocy-scenariusz-uroczystosci.php Stop cyberprzemocy - scenariusz uroczystosci szkolnej / Magdalena Matyja] | ||
− | |||
− | |||
− | + | '''Artykuły''' | |
− | '' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | *[http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,3901940.html Cyberbullying : plaga internetowej przemocy / Zbigniew Domaszewicz] - ''w artykule poruszono problem odwagi anonimowej oraz, że w sieci jest się tylko pozornie anonimowym.'' | ||
+ | *[http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.skp2.sokp.pl%2Fcyber.doc&ei=zU2JVaK9PMWV7Abk2buQBg&usg=AFQjCNHX7LafXqJ4FyV4c5y0FcPMK794SA&bvm=bv.96339352,d.ZGUcyber1.doc Cyberbullying : wstępne spojrzenie na zjawisko wirtualnej agresji wśród młodzieży / Adam Czwsławiak] | ||
+ | *[http://www.bursa1.poznan.pl/fotki/file/Cyberdzieci%20-%20cyberprzemoc%20pdf.pdf Cyberprzemoc - cyberdzieci] - ''o pokoleniu Z, o formach cyberprzemocy i cyberstalkingu.'' | ||
+ | *[http://sppt.edunet.tarnow.pl/res/SPPT_0/cyberprzemoc_wyk_kon.pdf Cyberprzemoc - pokrętna droga do poszukiwania szczęścia / Wacław Srebro] - ''materiały z XIV Miejskiej Konferencji w Tarnowie "Cyberprzestępstwo - nowym wyzwaniem wychowawczym.'' | ||
+ | * [http://info.wiara.pl/doc/1022240.Dzieci-same-zadaja-cyberprzemoc Dzieci same zadają cyberprzemoc] - ''streszczenie wyników Raportu Norton Online Family, dotyczącego cyberprzemocy w 24 krajach.'' | ||
+ | *[http://www.niebieskalinia.pl/pismo/wydania/dostepne-artykuly/5590-jak-edukowac-by-zwalczac-przemoc Jak edukować by zwalczać przemoc? / Agnieszka Sosińska] - ''Definicja cyberprzemocy. Wskazówki do zapobiegania cyberprzemocy. Propozycja do nabycia bezpłatnego poradnika dla nauczycieli pt. "Bądź bezpieczny w sieci". '' | ||
+ | * [https://www.gov.pl/web/niezagubdzieckawsieci/mniej-niz-zero--reaguj-na-cyberprzemoc Mniej niż zero - reaguj na cyberprzemoc] - ''w artykule poruszono problrm jak chronić swoje dziecko oraz jak pomóc ofiarom cyberprzemocy i jak sobie z nią radzić.'' | ||
+ | *[https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/5710/1/5.pdf Mobbing elektroniczny : analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych / Kamila Knol, Jacek Pyżalski] - ''analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych stosowanych wobec aktów agresji, realizowanych za pomocą telefonów komórkowych czy Internetu, do jakich dochodzić może w grupach rówieśniczych.'' | ||
*[http://www.sppniewy.szkolnastrona.pl/download/psychologiczne-aspekty-cyberprzemocy.pdf Psychologiczne aspekty cyberprzemocy / Katarzyna Fenik] - ''przedstawiono: jak rozumieć cyberprzemoc, doświadczenie cyberprzemocy w życiu dziecka, dziecko sprawcą cyberprzemocy oraz jak dzieci wyrażają potrzeby związane z interwencją.'' | *[http://www.sppniewy.szkolnastrona.pl/download/psychologiczne-aspekty-cyberprzemocy.pdf Psychologiczne aspekty cyberprzemocy / Katarzyna Fenik] - ''przedstawiono: jak rozumieć cyberprzemoc, doświadczenie cyberprzemocy w życiu dziecka, dziecko sprawcą cyberprzemocy oraz jak dzieci wyrażają potrzeby związane z interwencją.'' | ||
− | |||
− | |||
*[http://www.deon.pl/inteligentne-zycie/wychowanie-dziecka/art,283,stalking-cien-zla,strona,1.html Stalking - cień zła? / Ilona Gołębiewska] - ''przedstawiono zjawisko obsesyjnego prześladowania albo molestowania skierowane bezpośrednio do osoby będącej ofiarą. Przyczyny stalkingu. Relacja sprawca - ofiara. Przeciwdziałanie.'' | *[http://www.deon.pl/inteligentne-zycie/wychowanie-dziecka/art,283,stalking-cien-zla,strona,1.html Stalking - cień zła? / Ilona Gołębiewska] - ''przedstawiono zjawisko obsesyjnego prześladowania albo molestowania skierowane bezpośrednio do osoby będącej ofiarą. Przyczyny stalkingu. Relacja sprawca - ofiara. Przeciwdziałanie.'' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
*[http://www.sportosporto.pl/Archiwa/Przemoc/cz.VI.pdf System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy / Anna Borkowska, Dorota Macander] ''- przedstawiono procedurę, zawierającą zasady postępowania pracowników szkoły w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy. Jest podpowiedzią, jak i kiedy nauczyciel (dyrektor szkoły) powinien reagować wobec uczniów (ofiar,sprawców i świadków), o czym powinni dowiedzieć się rodzice.'' | *[http://www.sportosporto.pl/Archiwa/Przemoc/cz.VI.pdf System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy / Anna Borkowska, Dorota Macander] ''- przedstawiono procedurę, zawierającą zasady postępowania pracowników szkoły w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy. Jest podpowiedzią, jak i kiedy nauczyciel (dyrektor szkoły) powinien reagować wobec uczniów (ofiar,sprawców i świadków), o czym powinni dowiedzieć się rodzice.'' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
*[http://edunet.tarnow.pl/res/edunet_portal/przemoc_r_wie_nicza_z_wykorzystaniem_nowych_technologii_informacyjnych.pdf Zjawisko przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych / Agnieszka Lotos] ''przedstawiono analizę badań, w których nacisk został położony na przemoc rówieśniczą z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych, m. in. takich jak: dręczenie, straszenie, obrażanie przez telefon komórkowy, smsy, emaile, komunikatory typu gg; umieszczanie w Internecie i rozsyłanie obraźliwych i krzywdzących dla innych zdjęć, filmików, informacji.'' | *[http://edunet.tarnow.pl/res/edunet_portal/przemoc_r_wie_nicza_z_wykorzystaniem_nowych_technologii_informacyjnych.pdf Zjawisko przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych / Agnieszka Lotos] ''przedstawiono analizę badań, w których nacisk został położony na przemoc rówieśniczą z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych, m. in. takich jak: dręczenie, straszenie, obrażanie przez telefon komórkowy, smsy, emaile, komunikatory typu gg; umieszczanie w Internecie i rozsyłanie obraźliwych i krzywdzących dla innych zdjęć, filmików, informacji.'' | ||
− | ''' | + | '''Zestawienia bibliograficzne''' |
− | *[ | + | * [https://issuu.com/bibliotekadbp/docs/bezpiecze_stwo_w_internecie Bezpieczeństwo w Internecie : zestawienie bibliograficzne / oprac Anna Kokot-Rutkowska, Anna Zakrzewska] - ''sporządzone w oparciu o zbiory Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.'' |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | stopka= | + | | stopka= 10 czerwca 2022 r. |
}} | }} |
Aktualna wersja na dzień 13:15, 19 kwi 2023
Definicje
- Definicja dostępna w Wikipedii.
Podstawy prawne
- Prawna ochrona dzieci przed cyberprzemocą. Analiza przepisów prawnych. Doświadczenia Helplinr.org.pl / Justyna Podlewska, Weronika Sobierajska - opis działań, doświadczeń i porad prawnych Helpline.org.pl – zespołu powołanego do przeciwdziałania i powstrzymywania przemocy wobec dzieci i młodzieży przy użyciu Internetu i telefonii komórkowej.'
Portale, serwisy, fora
- Dyżurnet.pl -punkt kontaktowy, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w Internecie.
- S@ferinternet.pl -priorytetem programu "Safer Internet" na lata 2009-2013 jest zwalczanie cyberprzemocy i uwodzenia dzieci w Internecie.
Baza bibliograficzna Edukacja
- Cyberprzemocwyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Webowa DBP
Wyselekcjonowane materiały umieszczone w WEBowejDBP zostały opracowane i udostępnione do wykorzystania w pracy wszystkich typów szkół i placówek.
Multimedia
- Cyberprzemoc - film
- Cyberprzemoc - film edukacyjny
- Cyberprzemoc : nie stosuj : nie lajkuj : nie udostępniaj - film mający uwrażliwić uczniów na zjawisko cyberprzemocy. Zwrócić uwagę, że bezmyślne, komentarze czy udostępnienia mogą wyrządzić krzywdę drugiemu człowiekowi.
- Film - o przemocy w Internecie.
- "Stop cyberprzemocy" - film edukacyjny
Książki
- Przemoc i cyberprzemoc : poradnik dla rodziców uczniów szkół ponadpodstawowych / Aleksandra Stuła - poradnik przedstawia porady dla starszej młodzieży i dorosłych.
Scenariusze zajęć
- Cyberprzemocy mówimy nie! : scenariusz lekcji wychowawczej / Katarzyna Matuszewska - scenariusz do realizowania na godzinie wychowawczej w szkole podstawowej.
- Stop cyberprzemocy - scenariusz uroczystosci szkolnej / Magdalena Matyja
Artykuły
- Cyberbullying : plaga internetowej przemocy / Zbigniew Domaszewicz - w artykule poruszono problem odwagi anonimowej oraz, że w sieci jest się tylko pozornie anonimowym.
- Cyberbullying : wstępne spojrzenie na zjawisko wirtualnej agresji wśród młodzieży / Adam Czwsławiak
- Cyberprzemoc - cyberdzieci - o pokoleniu Z, o formach cyberprzemocy i cyberstalkingu.
- Cyberprzemoc - pokrętna droga do poszukiwania szczęścia / Wacław Srebro - materiały z XIV Miejskiej Konferencji w Tarnowie "Cyberprzestępstwo - nowym wyzwaniem wychowawczym.
- Dzieci same zadają cyberprzemoc - streszczenie wyników Raportu Norton Online Family, dotyczącego cyberprzemocy w 24 krajach.
- Jak edukować by zwalczać przemoc? / Agnieszka Sosińska - Definicja cyberprzemocy. Wskazówki do zapobiegania cyberprzemocy. Propozycja do nabycia bezpłatnego poradnika dla nauczycieli pt. "Bądź bezpieczny w sieci".
- Mniej niż zero - reaguj na cyberprzemoc - w artykule poruszono problrm jak chronić swoje dziecko oraz jak pomóc ofiarom cyberprzemocy i jak sobie z nią radzić.
- Mobbing elektroniczny : analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych / Kamila Knol, Jacek Pyżalski - analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych stosowanych wobec aktów agresji, realizowanych za pomocą telefonów komórkowych czy Internetu, do jakich dochodzić może w grupach rówieśniczych.
- Psychologiczne aspekty cyberprzemocy / Katarzyna Fenik - przedstawiono: jak rozumieć cyberprzemoc, doświadczenie cyberprzemocy w życiu dziecka, dziecko sprawcą cyberprzemocy oraz jak dzieci wyrażają potrzeby związane z interwencją.
- Stalking - cień zła? / Ilona Gołębiewska - przedstawiono zjawisko obsesyjnego prześladowania albo molestowania skierowane bezpośrednio do osoby będącej ofiarą. Przyczyny stalkingu. Relacja sprawca - ofiara. Przeciwdziałanie.
- System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy / Anna Borkowska, Dorota Macander - przedstawiono procedurę, zawierającą zasady postępowania pracowników szkoły w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy. Jest podpowiedzią, jak i kiedy nauczyciel (dyrektor szkoły) powinien reagować wobec uczniów (ofiar,sprawców i świadków), o czym powinni dowiedzieć się rodzice.
- Zjawisko przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych / Agnieszka Lotos przedstawiono analizę badań, w których nacisk został położony na przemoc rówieśniczą z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych, m. in. takich jak: dręczenie, straszenie, obrażanie przez telefon komórkowy, smsy, emaile, komunikatory typu gg; umieszczanie w Internecie i rozsyłanie obraźliwych i krzywdzących dla innych zdjęć, filmików, informacji.
Zestawienia bibliograficzne
- Bezpieczeństwo w Internecie : zestawienie bibliograficzne / oprac Anna Kokot-Rutkowska, Anna Zakrzewska - sporządzone w oparciu o zbiory Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.
Dostępność sprawdzono: 10 czerwca 2022 r.