Kompetencje nauczyciela: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "Kategoria:PEDEUTOLOGIA {{Hasla | tytuł= | treść= '' '''Artykuły''' *[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf Kompetencje współcz...") |
|||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
| treść= | | treść= | ||
'' | '' | ||
+ | '''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism''' | ||
+ | |||
+ | *[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WRD+%3D+%28+Kompetencje+nauczyciel%3F+%29&local_base=DBP03&x=39&y=6 Kompetencje nauczycieli] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Multimedia''' | ||
+ | |||
+ | *[http://www.oskko.edu.pl/kkds7/materialy.html Kompetencje nauczycieli w Unii Europejskiej / Mirosław Sielatycki] ''Prezentacja w programie Power Point (do pobrania).'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Książki''' | ||
+ | |||
+ | *[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17322/kompetencje2017.pdf?sequence=1 Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Sławomir Śliwa] ''Publikacja "Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej" przeznaczona jest dla teoretyków i praktyków, którzy interesują się działaniami z zakresu profilaktyki. Książka składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, wniosków praktycznych, a w aneksie dołączone są narzędzia badawcze, za pomocą których były robione badania. W rozdziale pierwszym opisane są kompetencje zawodowe, jakie powinni posiadać nauczyciele, z uwzględnieniem w szczególności kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział drugi traktuje o metodologii badań. Kolejny opisuje m. in. wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej za pomocą narzędzia Z.B. Gasia – Charakterystyka Funkcjonowania Profesjonalnego. Podrozdziały przedstawiają także analizę danych zebranych za pomocą tego samego narzędzia, a odnoszą się do umiejętności i doświadczenia kadry pedagogicznej z zakresu profilaktyki.'' | ||
+ | |||
+ | |||
'''Artykuły''' | '''Artykuły''' | ||
− | *[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf Kompetencje współczesnego nauczyciela/ Wacław Strykowski] ''Próba odpowiedzi na pytanie w jakich kategoriach pojęciowych opisywać dobrego nauczyciela,rozważania nad cechami i właściwościami dobrego nauczyciela.'' | + | *[https://journals.umcs.pl/lrp/article/download/3488/3769 Kompetencje nauczycielskie - próba syntezy (projekt autorski) / Dorota Pankowska] ''Próba syntezy różnych podejść do zawodowych kompetencji nauczycielskich. Przegląd ich typologii, kryteria podziału kompetencji. Autorska propozycja wielowymiarowego ujęcia struktury kompetencji w postaci „siatki kompetencji” oraz możliwości praktycznego jej wykorzystania jako narzędzia w planowaniu i ewaluacji kształcenia nauczycieli, indywidualnym rozwoju zawodowym oraz badaniach pedeutologicznych.'' |
+ | |||
+ | *[https://www.sbc.org.pl/Content/358718/konieczna-kucharska.pdf Miękie i twarde kompetencje nauczycieli / Marta Konieczna-Kucharska] ''Wskazanie miękkich i twardych kompetencji nauczycieli, które według uczniów szkół ponadgimnazjalnych w dużym stopniu wpływają na osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze uczniów, efektywność działań współczesnej szkoły oraz jakość placówek oświatowych w oparciu o wyniki badań pilotażowych mających na celu określenie stopnia istotności miękkich i twardych kompetencji nauczycieli oraz ich identyfikację w kontekście kreowania wizerunku współczesnego nauczyciela.'' | ||
+ | |||
+ | *[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1345/kompetencje%20nauczyciela%20klas%20I-III.pdf?sequence=1 Kompetencje nauczyciela klas początkowych / Ewa Lemańska-Lewandowska] ''Próba definicyjnego uporządkowania pojęć kluczowych, dokonania przeglądu rodzajów i grup kompetencji nauczyciela prezentowanych przez polskich badaczy tego zagadnienia oraz autorów obcojęzycznych publikujących w literaturze polskiej lub tłumaczenia ich prac na język polski. W drugiej części omówiono szczegółowo kompetencje nauczyciela klas początkowych.'' | ||
+ | |||
+ | *[https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/120/1/article.pdf Reprezentacje kompetencji nauczycieli w indywidualnych doświadczeniach edukacyjnych kandydatów na nauczycieli / Anna Kwatera] ''Analiza pisemnych wypowiedzi studentek i studentów kierunk ów nauczycielskich na temat istotnych kompetencji ich własnych nauczycieli na wcześniejszych etapach kształcenia oraz ich deficytów, przejawianych w postaci konkretnych zachowań obserwowanych, doświadczanych, docenianych lub kwestionowanych. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na główne pytanie badawcze, dotyczące jakości znaczeń nadawanych poszczególnym kompetencjom nauczycieli lub ich deficytom, w kontekście kształtowania się profesjonalizmu zawodowego.'' | ||
+ | |||
+ | *[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf Kompetencje współczesnego nauczyciela/ Wacław Strykowski] ''Próba odpowiedzi na pytanie w jakich kategoriach pojęciowych opisywać dobrego nauczyciela, rozważania nad cechami i właściwościami dobrego nauczyciela.'' | ||
*[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/179/kompetencje_wspolczesnego_nauczyciela_i_ich_uwarunkowania.pdf?sequence=1 Kompetencje współczesnego nauczyciela i ich uwarunkowania (przegląd najważniejszych polskich koncepcji) / Kazimierz Czerwiński] ''Artykuł zamieszczony w repozytorium Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Autor artykułu przytacza wypowiedzi czołowych polskich pedagogów. Zestawia poglądy Czesława Banacha, Teresy Chejnickiej-Bezwińskiej, Zbyszko Melosika, Zbigniewa Kwiecińskiego i Stanisława Palki. Możemy też poznać podejście do zagadnień kompetencji nauczyciela Stanisława Dylaka, Bolasława Niemirki, Małgorzaty Feinert oraz Roberta Kwaśnicy.'' | *[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/179/kompetencje_wspolczesnego_nauczyciela_i_ich_uwarunkowania.pdf?sequence=1 Kompetencje współczesnego nauczyciela i ich uwarunkowania (przegląd najważniejszych polskich koncepcji) / Kazimierz Czerwiński] ''Artykuł zamieszczony w repozytorium Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Autor artykułu przytacza wypowiedzi czołowych polskich pedagogów. Zestawia poglądy Czesława Banacha, Teresy Chejnickiej-Bezwińskiej, Zbyszko Melosika, Zbigniewa Kwiecińskiego i Stanisława Palki. Możemy też poznać podejście do zagadnień kompetencji nauczyciela Stanisława Dylaka, Bolasława Niemirki, Małgorzaty Feinert oraz Roberta Kwaśnicy.'' | ||
*[http://www.fhpv.unipo.sk/ktechv/inedutech2007/kniznica/pdf_doc/walat.pdf Projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych jako kluczowe kompetencje nauczyciela / Wojciech Walat] ''Autor (Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Techniki) publikacji stwierdza, że jedną z kluczowych kompetencji nauczyciela jest projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych (HPD). Omawia składowe komponenty procedury projektowania opracowania hipermedialnego programu dydaktycznego: określenie ogólnych celów dydaktycznych, analizę dydaktyczną, charakterystykę psychofizyczną uczniów (odbiorców HPD), opracowanie narzędzi kontroli wstępnej, strategii nauczania, właściwe projektowanie i wykonanie opracowania dydaktycznego (HPD). Procedurę kończy przygotowanie narzędzi pomiaru kontroli bieżącej oraz kontroli zbierającej.'' | *[http://www.fhpv.unipo.sk/ktechv/inedutech2007/kniznica/pdf_doc/walat.pdf Projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych jako kluczowe kompetencje nauczyciela / Wojciech Walat] ''Autor (Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Techniki) publikacji stwierdza, że jedną z kluczowych kompetencji nauczyciela jest projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych (HPD). Omawia składowe komponenty procedury projektowania opracowania hipermedialnego programu dydaktycznego: określenie ogólnych celów dydaktycznych, analizę dydaktyczną, charakterystykę psychofizyczną uczniów (odbiorców HPD), opracowanie narzędzi kontroli wstępnej, strategii nauczania, właściwe projektowanie i wykonanie opracowania dydaktycznego (HPD). Procedurę kończy przygotowanie narzędzi pomiaru kontroli bieżącej oraz kontroli zbierającej.'' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
*[http://www.edukacyjne.dyskursy.univ.szczecin.pl/standardy.htm O standardach kompetencji zawodowych nauczycieli/ Elżbieta Perzycka,Justyna Nowotniak] ''Przykłady standardów krajów reformujących oświatę oraz próba opracowania standardów z uwzględnieniem warunków panujących w polskiej szkole.'' | *[http://www.edukacyjne.dyskursy.univ.szczecin.pl/standardy.htm O standardach kompetencji zawodowych nauczycieli/ Elżbieta Perzycka,Justyna Nowotniak] ''Przykłady standardów krajów reformujących oświatę oraz próba opracowania standardów z uwzględnieniem warunków panujących w polskiej szkole.'' | ||
Linia 20: | Linia 39: | ||
'''Zestawienia bibliograficzne''' | '''Zestawienia bibliograficzne''' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
*[http://www.bpsiedlce.pl/3/strona/109_zbiory/146_zestawienia-bibliograficzne/149_kompetencje-wspolczesnego-nauczyciela/ Kompetencje współczesnego nauczyciela] '' Zestawienie bibliograficzne opublikowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Siedlcach.'' | *[http://www.bpsiedlce.pl/3/strona/109_zbiory/146_zestawienia-bibliograficzne/149_kompetencje-wspolczesnego-nauczyciela/ Kompetencje współczesnego nauczyciela] '' Zestawienie bibliograficzne opublikowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Siedlcach.'' | ||
− | | stopka= | + | | stopka= 29 marca 2023 r. |
}} | }} |
Aktualna wersja na dzień 13:07, 27 kwi 2023
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Kompetencje nauczycieli wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Multimedia
- Kompetencje nauczycieli w Unii Europejskiej / Mirosław Sielatycki Prezentacja w programie Power Point (do pobrania).
Książki
- Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Sławomir Śliwa Publikacja "Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej" przeznaczona jest dla teoretyków i praktyków, którzy interesują się działaniami z zakresu profilaktyki. Książka składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, wniosków praktycznych, a w aneksie dołączone są narzędzia badawcze, za pomocą których były robione badania. W rozdziale pierwszym opisane są kompetencje zawodowe, jakie powinni posiadać nauczyciele, z uwzględnieniem w szczególności kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział drugi traktuje o metodologii badań. Kolejny opisuje m. in. wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej za pomocą narzędzia Z.B. Gasia – Charakterystyka Funkcjonowania Profesjonalnego. Podrozdziały przedstawiają także analizę danych zebranych za pomocą tego samego narzędzia, a odnoszą się do umiejętności i doświadczenia kadry pedagogicznej z zakresu profilaktyki.
Artykuły
- Kompetencje nauczycielskie - próba syntezy (projekt autorski) / Dorota Pankowska Próba syntezy różnych podejść do zawodowych kompetencji nauczycielskich. Przegląd ich typologii, kryteria podziału kompetencji. Autorska propozycja wielowymiarowego ujęcia struktury kompetencji w postaci „siatki kompetencji” oraz możliwości praktycznego jej wykorzystania jako narzędzia w planowaniu i ewaluacji kształcenia nauczycieli, indywidualnym rozwoju zawodowym oraz badaniach pedeutologicznych.
- Miękie i twarde kompetencje nauczycieli / Marta Konieczna-Kucharska Wskazanie miękkich i twardych kompetencji nauczycieli, które według uczniów szkół ponadgimnazjalnych w dużym stopniu wpływają na osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze uczniów, efektywność działań współczesnej szkoły oraz jakość placówek oświatowych w oparciu o wyniki badań pilotażowych mających na celu określenie stopnia istotności miękkich i twardych kompetencji nauczycieli oraz ich identyfikację w kontekście kreowania wizerunku współczesnego nauczyciela.
- Kompetencje nauczyciela klas początkowych / Ewa Lemańska-Lewandowska Próba definicyjnego uporządkowania pojęć kluczowych, dokonania przeglądu rodzajów i grup kompetencji nauczyciela prezentowanych przez polskich badaczy tego zagadnienia oraz autorów obcojęzycznych publikujących w literaturze polskiej lub tłumaczenia ich prac na język polski. W drugiej części omówiono szczegółowo kompetencje nauczyciela klas początkowych.
- Reprezentacje kompetencji nauczycieli w indywidualnych doświadczeniach edukacyjnych kandydatów na nauczycieli / Anna Kwatera Analiza pisemnych wypowiedzi studentek i studentów kierunk ów nauczycielskich na temat istotnych kompetencji ich własnych nauczycieli na wcześniejszych etapach kształcenia oraz ich deficytów, przejawianych w postaci konkretnych zachowań obserwowanych, doświadczanych, docenianych lub kwestionowanych. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na główne pytanie badawcze, dotyczące jakości znaczeń nadawanych poszczególnym kompetencjom nauczycieli lub ich deficytom, w kontekście kształtowania się profesjonalizmu zawodowego.
- Kompetencje współczesnego nauczyciela/ Wacław Strykowski Próba odpowiedzi na pytanie w jakich kategoriach pojęciowych opisywać dobrego nauczyciela, rozważania nad cechami i właściwościami dobrego nauczyciela.
- Kompetencje współczesnego nauczyciela i ich uwarunkowania (przegląd najważniejszych polskich koncepcji) / Kazimierz Czerwiński Artykuł zamieszczony w repozytorium Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Autor artykułu przytacza wypowiedzi czołowych polskich pedagogów. Zestawia poglądy Czesława Banacha, Teresy Chejnickiej-Bezwińskiej, Zbyszko Melosika, Zbigniewa Kwiecińskiego i Stanisława Palki. Możemy też poznać podejście do zagadnień kompetencji nauczyciela Stanisława Dylaka, Bolasława Niemirki, Małgorzaty Feinert oraz Roberta Kwaśnicy.
- Projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych jako kluczowe kompetencje nauczyciela / Wojciech Walat Autor (Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Techniki) publikacji stwierdza, że jedną z kluczowych kompetencji nauczyciela jest projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych (HPD). Omawia składowe komponenty procedury projektowania opracowania hipermedialnego programu dydaktycznego: określenie ogólnych celów dydaktycznych, analizę dydaktyczną, charakterystykę psychofizyczną uczniów (odbiorców HPD), opracowanie narzędzi kontroli wstępnej, strategii nauczania, właściwe projektowanie i wykonanie opracowania dydaktycznego (HPD). Procedurę kończy przygotowanie narzędzi pomiaru kontroli bieżącej oraz kontroli zbierającej.
- O standardach kompetencji zawodowych nauczycieli/ Elżbieta Perzycka,Justyna Nowotniak Przykłady standardów krajów reformujących oświatę oraz próba opracowania standardów z uwzględnieniem warunków panujących w polskiej szkole.
Zestawienia bibliograficzne
- Kompetencje współczesnego nauczyciela Zestawienie bibliograficzne opublikowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Siedlcach.
Dostępność sprawdzono: 29 marca 2023 r.