Uczeń w szkole: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 102 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
| treść= | | treść= | ||
'' | '' | ||
− | ''' | + | ''' Podstawy prawne''' |
+ | |||
+ | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910950425/O/D19910425.pdf Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty] | ||
+ | *[https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela] | ||
+ | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001078/T/D20191078L.pdf Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami] | ||
+ | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001534/O/D20171534.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych] | ||
+ | *[https://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka Konwencja o prawach dziecka] | ||
+ | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000649/O/D20170649.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli] | ||
+ | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej] | ||
+ | *https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000639/O/D20190639.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół] | ||
+ | *[http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001148/T/D20191148L.pdf Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo oświatowe] | ||
− | |||
− | |||
+ | '''Portale i serwisy''' | ||
− | + | *[http://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/prawa-dziecka-ucznia Kuratorium Oświaty w Warszawie] | |
+ | *[http://ko.poznan.pl/ksztalcenie_wychowanie/bezpieczenstwo_dzieci_mlodziez/ Kuratorium Oświaty w Poznaniu] | ||
+ | *[https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/aktualnosci/ Bezpieczna Szkoła] | ||
+ | *[https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-zdolny/ Ośrodek Rozwoju Edukacji] | ||
+ | *[https://edunews.pl/system-edukacji/szkoly edunews.PL] | ||
+ | *[https://www.portaloswiatowy.pl/ksztalcenie-i-wychowanie-727 PortalOświatowy.pl] | ||
− | |||
− | + | '''Baza bibliograficzna EDUKACJA''' | |
− | *[ | + | *[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WKR+%3D+%28+Ucze%C5%84+w+szkole+%29&local_base=DBP03&x=37&y=5 Uczeń w szkole] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.'' |
− | |||
− | * [http://www. | + | '''Multimedia''' |
+ | *[https://www.youtube.com/watch?v=obF0Ptt2XTg Prawa i obowiązki ucznia] ''Prezentacja na YouTube na temat praw i obowiązków uczniów.'' | ||
+ | *[https://slideplayer.pl/slide/846938/ Prawa i obowiązki ucznia / Sobiesław Ziemiński] ''Prezentacja na temat praw i obowiązków ucznia.'' | ||
+ | *[http://www.kuratorium.szczecin.pl/wp-content/uploads/2018/10/szkola_oczami_ucznia-1.pdf Szkoła oczami ucznia - refleksje na podstawie badań / Dominika Walczak] ''Prezentacja, w której znajdują się m.in. odpowiedzi na pytania co uczniowie sądzą o szkole, nauczycielach, w jakiej szkole chcą się uczyć.'' | ||
+ | *[https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjVlbW0q6rkAhWoUBUIHdK1CpYQFjAAegQICRAC&url=http%3A%2F%2Fwww.kuratorium.waw.pl%2Fdownload%2F1%2F387%2Ff-5504-2-bezpieczenstwowswietleprawaoswiatowegoew1.pptx&usg=AOvVaw33gwlZn-snmPm1hTrXpU0E Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego]''Prezentacja Kuratorium Oświaty w Warszawie na temat przepisów dotyczących bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.'' | ||
− | |||
− | *[http://www. | + | '''Książki''' |
+ | *[http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia / Witold Kołodziejczyk, Marcin Polak] ''Raport na temat zmian w edukacji w długiej perspektywie.'' | ||
*[http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań / Jadwiga Przewłocka] ''Raport przygotowany w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego, finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.'' | *[http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań / Jadwiga Przewłocka] ''Raport przygotowany w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego, finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.'' | ||
− | *[ | + | *[https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6638 Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli / Katarzyna Okulicz-Kozaryn] ''Autorka omawia elementy kultury i klimatu szkoły, które mogą zaburzać lub wzmacniać zdrowie psychiczne uczniów.'' |
*[https://www.edu.bydgoszcz.pl/pages/download/zal_00000940_01_001.pdf Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej / Kinga Gałązka, Ewa Antonina Muzioł] ''Publikacja powstała w ramach projektu „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”, wydawca ORE.'' | *[https://www.edu.bydgoszcz.pl/pages/download/zal_00000940_01_001.pdf Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej / Kinga Gałązka, Ewa Antonina Muzioł] ''Publikacja powstała w ramach projektu „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”, wydawca ORE.'' | ||
Linia 35: | Linia 51: | ||
*[http://fundacjapokolenia.pl/wp-content/uploads/2016/04/MPU_raport_pokolenia.pdf Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego. Raport z badań] ''Fundacja Pokolenia przeprowadziła badania w obszarze przestrzegania i łamania praw ucznia, głównie w szkołach ponadgimnazjalnych.'' | *[http://fundacjapokolenia.pl/wp-content/uploads/2016/04/MPU_raport_pokolenia.pdf Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego. Raport z badań] ''Fundacja Pokolenia przeprowadziła badania w obszarze przestrzegania i łamania praw ucznia, głównie w szkołach ponadgimnazjalnych.'' | ||
− | *[ | + | *[https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=28&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjYutOV0PTRAhUHb5oKHdc0B2E4FBAWCEUwBw&url=https%3A%2F%2Fbezpiecznaszkola.men.gov.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2Fuczniowe-z-roznych-kultur-w-szkole.pdf&usg=AFQjCNEH6PHkg5zMSLmsPtXd3Yz-EWCj6A&bvm=bv.146094739,d.bGg Uczniowie z różnych kultur w szkole - Bezpieczna szkoła / Red. Bogumiła Lachowicz, ORE] ''Omówienie organizacji edukacji cudzoziemców w polskiej szkole oraz zadania samorządu w tym zakresie.'' |
− | *[ | + | *[https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwiU-ofn56LkAhXCLVAKHRyhBGIQFjABegQIAxAC&url=https%3A%2F%2Fbezpiecznaszkola.men.gov.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2Fzagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow.pdf&usg=AOvVaw214-wjzghff0_tWI5FDAM8 Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów]''Kompendium wiedzy oraz zbiór rekomendacji dotyczących działań profilaktycznych związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa w szkole lub placówce. Dokument został opracowany w ramach prac Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej jako zbiór rekomendacji i wytycznych dla dyrektorów szkół i organów prowadzących szkoły.'' |
− | *[ | + | *[https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj87N3S6KLkAhWJfFAKHfAZAZ8QFjAAegQIBRAC&url=https%3A%2F%2Fbezpiecznaszkola.men.gov.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2Fpierwsza_pomoc_Szkola_w_obliczu_incydentow_krytycznych_oraz_sytuacji_kryzysowych2.pdf&usg=AOvVaw3bFyzechJsj5jg5e78MJzv Szkoła w obliczu incydentów krytycznych oraz sytuacji kryzysowych – przygotowanie i reagowanie / Dariusz Piotrowicz] ''Reagowanie szkoły jako organizmu w przypadku np. zabójstw uczniów, samobójstw, innych form przemocy na terenie szkoły lub katastrof.'' |
− | |||
− | |||
− | *[ | + | *[https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=14946 Uczniowie z rodzin migracyjnych w szkole / Anna Dąbrowska, Ewa M. Szumilas] ''Publikacja pełni rolę przewodnika dla nauczycieli i rodziców oraz osób, które chcą zdobyć lub uzupełnić wiedzę na temat migracji zarobkowej. Zawiera ważne informacje i propozycje działań wspierających uczniów.'' |
− | |||
− | + | '''Artykuły''' | |
− | *[ | + | *[https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/dyskusje/4450-uczen-w-szkole-sredniej-rzeczywistosc-a-oczekiwania Uczeń w szkole średniej – rzeczywistość a oczekiwania / Sylwia Sasal] ''Jak się odnaleźć w nowej szkole średniej? Jak się uczy współczesny uczeń? Jaka jest dzisiaj rola nauczyciela? Opowiadają eksperci konferencji "Zrozumieć więcej. Nauczyć łatwiej" organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-223-czynniki-wplywajace-na-proces-adaptacji.php Czynniki wpływające na proces adaptacji dziecka do szkoły / Anna Pszczólińska] ''Artykuł omawia przystosowanie się dzieci do nauki w szkole podstawowej i niektóre jego uwarunkowania.'' |
− | *[http:// | + | *[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU3503 Czynniki warunkujące osiągnięcia szkolne uczniów / Donata Szczepankiewicz, Joanna Tyczko] ''Omówienie czynników społecznych, psychologicznych i pedagogicznych oraz ich wpływu na osiągnięcia szkolne uczniów.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.npseo.pl/data/various/files/alicja_pacewicz_dlaczego_aktywnosc_uczniow_jest_cenna.pdf Dlaczego aktywność uczniów jest cenna? / Alicja Pacewicz] ''Artykuł porusza kwestię, jak szkoła może wspierać uczniowską aktywność, która służy samym uczniom, szkole i innym.'' |
− | |||
− | |||
− | *[http://www. | + | * [http://www.edunews.pl/system-edukacji/szkoly/1905-jak-uczyc-pokolenie-cyfrowych-tubylcow-1 Jak uczyć pokolenie cyfrowych tubylców? (1) / Sabina Furgoł] ''Artykuł na na temat jak włączyć nowoczesne technologie do procesu dydaktycznego.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-617-socjalizacyjny-wplyw-szkoly-na-rozwoj.php Socjalizacyjny wpływ szkoły na rozwój społeczny dziecka / Beata Godyla] ''Autorka omawia wpływ środowiska szkolnego na rozwój społeczny dziecka.'' |
− | *[http://www. | + | * [http://www.edunews.pl/system-edukacji/szkoly/1906-jak-uczyc-pokolenie-cyfrowych-tubylcow-2 Jak uczyć pokolenie cyfrowych tubylców? (2) / Sabina Furgoł] ''Druga część artykułu na temat nowoczesnych technologii w edukacji.'' |
− | *[http:// | + | *[http://www.infor.pl/prawo/dziecko-i-prawo/edukacja/89525,Jakie-uczen-ma-prawa-w-szkole.html Jakie uczeń ma prawa w szkole] ''Uczeń ma w szkole poza obowiązkami również swoje prawa, o których powinien wiedzieć.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=685 Konflikty w szkole / Bożenna Kuskowska] ''Autorka analizuje istniejące w szkole konflikty i rozróżnia trzy podstawowe kategorie: uczeń - nauczyciel, nauczyciel - nauczyciel, nauczyciel - rodzic.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-8720-niepowodzenia-szkolne-w-opinii-uczniow.php Niepowodzenia szkolne w opinii uczniów / Janina Romańska-Kulig] ''Jak uczniowie rozumieją pojęcie niepowodzenia szkolne i co to oznacza dla nich. Autorka przedstawia uczniowski ranking niepowodzeń szkolnych i ich przyczyny.'' |
− | *[ | + | *[https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/2594-uczen-jako-przedmiot-czy-podmiot-procesu-dydaktycznego Uczeń jako przedmiot czy podmiot procesu dydaktycznego / Marzena Żylińska] ''Artykuł na temat dwóch najczęściej spotykanych modeli edukacyjnych, w zależności od tego, gdzie w szkole jest miejsce ucznia.'' |
− | *[ | + | *[http://www.nfz-szczecin.pl/dla_news_137_opieka_zdrowotna_nad_uczniem_w_szkole_.htm?PHPSESSID=1934280edd7f3fbccd09058e4ca4666d Opieka zdrowotna nad uczniem w szkole] ''Strona NFZ. Omówiono: świadczenia pielęgniarki/higienistki szkolnej, terminy wykonania badań, pomoc w nagłych sytuacjach w szkole oraz dokumentacja medyczna ucznia.'' |
+ | |||
+ | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-2922-praca-z-uczniem-trudnym.php Praca z uczniem trudnym / Renata Kabała] ''Autorka przedstawia przyczyny i skutki trudności szkolnych, a także sposoby zapobiegania tym trudnościom i wspomaganie ucznia trudnego.'' | ||
− | *[http:// | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-7160-prawa-i-obowiazki-ucznia-w-szkole-w-swietle.php Prawa i obowiązki ucznia w szkole w świetle obowiązujących przepisów / Andrzej Sioma] ''Artykuł o powinnościach ucznia, podporządkowaniu się ograniczeniom wolności, wiążącymi się z jego prawami a wynikającymi z praw innych.'' |
− | *[ | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-8718-przyczyny-i-skutki-absencji-uczniow-w-szkole.php Przyczyny i skutki absencji uczniów w szkole/ Janina Romańska - Kulig] ''Artykuł przedstawia problem wagarowania uczniów.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5391 Rola nauczyciela i ucznia we współczesnej szkole / Elżbieta Staniaszek] ''W nowym modelu oświaty zmienia się rola nauczyciela i uczniów w procesie nauczania i uczenia się. Autorka przedstawia nowe role nauczyciela i ucznia we współczesnej szkole.'' |
+ | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-8631-szkola-a-samoocena-ucznia.php Szkoła a samoocena ucznia / Magdalena Wolańska] ''Wpływ szkoły na życie i rozwój psychofizyczny w okresie dorastania.'' | ||
− | '' | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-1999-uczen-autonomiczny.php Uczeń autonomiczny / Monika Gromska] ''Autorka przedstawia kierunek prowadzenia ucznia przez nauczyciela, aby stawał się on niezależny w szkole, podejmował decyzje i uczył się dla siebie.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-1831-uczen-z-adhd-jak-mu-pomoc.php Uczeń z ADHD - jak mu pomóc? / Wioletta Strzelczyk] ''Artykuł przedstawia metody pracy z uczniem, który nie potrafi przystosować się do norm obowiązujących w klasie i w szkole.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-402-uczen-z-zespolem-aspergera-rady-dla-nauczycieli.php Uczeń z zespołem Aspergera – rady dla nauczycieli / Aleksandra Zasępa] ''Artykuł przedstawia praktyczne wskazówki do pracy z uczniem z zespołem Aspergera.'' |
− | *[http://www. | + | *[http://www.eduscience.pl/artyku%C5%82y/szlifowanie-diament%C3%B3w-czyli-praca-z-uczniem-zdolnym-w-polskiej-szkole Uczeń zdolny w klasie… To radość, czy powód do zmartwień? / Magdalena Kołodziejska] ''Model pracy z uczniem zdolnym w polskiej szkole.'' |
− | *[http:// | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-9094-uczniowie-nieakceptowani-w-klasie-szkoly.php Uczniowie nieakceptowani w klasie szkoły ponadgimnazjalnej / Małgorzata Daniłowicz] ''Autorka zwraca uwagę na problem brak akceptacji w klasie, który może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.'' |
− | *[ | + | *[https://publicystyka.ngo.pl/rozprzestrzen-szkole-glos-maja-uczniowie Rozprzestrzeń szkołę. Głos mają uczniowie / Klara Sołtan-Kościelecka] '' Artykuł dotyczący przestrzeni szkolnej w opinii uczniów'' |
− | |||
− | |||
− | | stopka= | + | | stopka= 29 marca 2023 r. |
}} | }} |
Aktualna wersja na dzień 09:52, 9 maj 2023
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
- Konwencja o prawach dziecka
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000639/O/D20190639.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół]
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo oświatowe
Portale i serwisy
- Kuratorium Oświaty w Warszawie
- Kuratorium Oświaty w Poznaniu
- Bezpieczna Szkoła
- Ośrodek Rozwoju Edukacji
- edunews.PL
- PortalOświatowy.pl
Baza bibliograficzna EDUKACJA
- Uczeń w szkole wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Multimedia
- Prawa i obowiązki ucznia Prezentacja na YouTube na temat praw i obowiązków uczniów.
- Prawa i obowiązki ucznia / Sobiesław Ziemiński Prezentacja na temat praw i obowiązków ucznia.
- Szkoła oczami ucznia - refleksje na podstawie badań / Dominika Walczak Prezentacja, w której znajdują się m.in. odpowiedzi na pytania co uczniowie sądzą o szkole, nauczycielach, w jakiej szkole chcą się uczyć.
- Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowegoPrezentacja Kuratorium Oświaty w Warszawie na temat przepisów dotyczących bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Książki
- Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia / Witold Kołodziejczyk, Marcin Polak Raport na temat zmian w edukacji w długiej perspektywie.
- Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań / Jadwiga Przewłocka Raport przygotowany w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego, finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.
- Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli / Katarzyna Okulicz-Kozaryn Autorka omawia elementy kultury i klimatu szkoły, które mogą zaburzać lub wzmacniać zdrowie psychiczne uczniów.
- Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej / Kinga Gałązka, Ewa Antonina Muzioł Publikacja powstała w ramach projektu „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”, wydawca ORE.
- Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego. Raport z badań Fundacja Pokolenia przeprowadziła badania w obszarze przestrzegania i łamania praw ucznia, głównie w szkołach ponadgimnazjalnych.
- Uczniowie z różnych kultur w szkole - Bezpieczna szkoła / Red. Bogumiła Lachowicz, ORE Omówienie organizacji edukacji cudzoziemców w polskiej szkole oraz zadania samorządu w tym zakresie.
- Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniówKompendium wiedzy oraz zbiór rekomendacji dotyczących działań profilaktycznych związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa w szkole lub placówce. Dokument został opracowany w ramach prac Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej jako zbiór rekomendacji i wytycznych dla dyrektorów szkół i organów prowadzących szkoły.
- Szkoła w obliczu incydentów krytycznych oraz sytuacji kryzysowych – przygotowanie i reagowanie / Dariusz Piotrowicz Reagowanie szkoły jako organizmu w przypadku np. zabójstw uczniów, samobójstw, innych form przemocy na terenie szkoły lub katastrof.
- Uczniowie z rodzin migracyjnych w szkole / Anna Dąbrowska, Ewa M. Szumilas Publikacja pełni rolę przewodnika dla nauczycieli i rodziców oraz osób, które chcą zdobyć lub uzupełnić wiedzę na temat migracji zarobkowej. Zawiera ważne informacje i propozycje działań wspierających uczniów.
Artykuły
- Uczeń w szkole średniej – rzeczywistość a oczekiwania / Sylwia Sasal Jak się odnaleźć w nowej szkole średniej? Jak się uczy współczesny uczeń? Jaka jest dzisiaj rola nauczyciela? Opowiadają eksperci konferencji "Zrozumieć więcej. Nauczyć łatwiej" organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era.
- Czynniki wpływające na proces adaptacji dziecka do szkoły / Anna Pszczólińska Artykuł omawia przystosowanie się dzieci do nauki w szkole podstawowej i niektóre jego uwarunkowania.
- Czynniki warunkujące osiągnięcia szkolne uczniów / Donata Szczepankiewicz, Joanna Tyczko Omówienie czynników społecznych, psychologicznych i pedagogicznych oraz ich wpływu na osiągnięcia szkolne uczniów.
- Dlaczego aktywność uczniów jest cenna? / Alicja Pacewicz Artykuł porusza kwestię, jak szkoła może wspierać uczniowską aktywność, która służy samym uczniom, szkole i innym.
- Jak uczyć pokolenie cyfrowych tubylców? (1) / Sabina Furgoł Artykuł na na temat jak włączyć nowoczesne technologie do procesu dydaktycznego.
- Socjalizacyjny wpływ szkoły na rozwój społeczny dziecka / Beata Godyla Autorka omawia wpływ środowiska szkolnego na rozwój społeczny dziecka.
- Jak uczyć pokolenie cyfrowych tubylców? (2) / Sabina Furgoł Druga część artykułu na temat nowoczesnych technologii w edukacji.
- Jakie uczeń ma prawa w szkole Uczeń ma w szkole poza obowiązkami również swoje prawa, o których powinien wiedzieć.
- Konflikty w szkole / Bożenna Kuskowska Autorka analizuje istniejące w szkole konflikty i rozróżnia trzy podstawowe kategorie: uczeń - nauczyciel, nauczyciel - nauczyciel, nauczyciel - rodzic.
- Niepowodzenia szkolne w opinii uczniów / Janina Romańska-Kulig Jak uczniowie rozumieją pojęcie niepowodzenia szkolne i co to oznacza dla nich. Autorka przedstawia uczniowski ranking niepowodzeń szkolnych i ich przyczyny.
- Uczeń jako przedmiot czy podmiot procesu dydaktycznego / Marzena Żylińska Artykuł na temat dwóch najczęściej spotykanych modeli edukacyjnych, w zależności od tego, gdzie w szkole jest miejsce ucznia.
- Opieka zdrowotna nad uczniem w szkole Strona NFZ. Omówiono: świadczenia pielęgniarki/higienistki szkolnej, terminy wykonania badań, pomoc w nagłych sytuacjach w szkole oraz dokumentacja medyczna ucznia.
- Praca z uczniem trudnym / Renata Kabała Autorka przedstawia przyczyny i skutki trudności szkolnych, a także sposoby zapobiegania tym trudnościom i wspomaganie ucznia trudnego.
- Prawa i obowiązki ucznia w szkole w świetle obowiązujących przepisów / Andrzej Sioma Artykuł o powinnościach ucznia, podporządkowaniu się ograniczeniom wolności, wiążącymi się z jego prawami a wynikającymi z praw innych.
- Przyczyny i skutki absencji uczniów w szkole/ Janina Romańska - Kulig Artykuł przedstawia problem wagarowania uczniów.
- Rola nauczyciela i ucznia we współczesnej szkole / Elżbieta Staniaszek W nowym modelu oświaty zmienia się rola nauczyciela i uczniów w procesie nauczania i uczenia się. Autorka przedstawia nowe role nauczyciela i ucznia we współczesnej szkole.
- Szkoła a samoocena ucznia / Magdalena Wolańska Wpływ szkoły na życie i rozwój psychofizyczny w okresie dorastania.
- Uczeń autonomiczny / Monika Gromska Autorka przedstawia kierunek prowadzenia ucznia przez nauczyciela, aby stawał się on niezależny w szkole, podejmował decyzje i uczył się dla siebie.
- Uczeń z ADHD - jak mu pomóc? / Wioletta Strzelczyk Artykuł przedstawia metody pracy z uczniem, który nie potrafi przystosować się do norm obowiązujących w klasie i w szkole.
- Uczeń z zespołem Aspergera – rady dla nauczycieli / Aleksandra Zasępa Artykuł przedstawia praktyczne wskazówki do pracy z uczniem z zespołem Aspergera.
- Uczeń zdolny w klasie… To radość, czy powód do zmartwień? / Magdalena Kołodziejska Model pracy z uczniem zdolnym w polskiej szkole.
- Uczniowie nieakceptowani w klasie szkoły ponadgimnazjalnej / Małgorzata Daniłowicz Autorka zwraca uwagę na problem brak akceptacji w klasie, który może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
- Rozprzestrzeń szkołę. Głos mają uczniowie / Klara Sołtan-Kościelecka Artykuł dotyczący przestrzeni szkolnej w opinii uczniów
Dostępność sprawdzono: 29 marca 2023 r.