Socjoterapia: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "kategoria:PSYCHOTERAPIA {{Hasla | tytuł= | treść= '' '''Portale, serwisy, fora''' *[http://www.siemacha.org.pl/ Stowarzyszenie Siemacha] ''Portal stowarzyszenia...") |
|||
Linia 8: | Linia 8: | ||
*[http://www.siemacha.org.pl/ Stowarzyszenie Siemacha] ''Portal stowarzyszenia obywatelskiego prowadzącego dzienne i całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnictwo i terapię.'' | *[http://www.siemacha.org.pl/ Stowarzyszenie Siemacha] ''Portal stowarzyszenia obywatelskiego prowadzącego dzienne i całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnictwo i terapię.'' | ||
− | *[ | + | *[https://www.ore.edu.pl/2015/04/mlodziezowe-osrodki-socjoterapii/ Wykaz Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii w Polsce] |
− | *[https://www.ore.edu.pl/ | + | *[https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/resocjalizacja-i-socjoterapia/ Resocjalizacja i Socjoterapia - Ośrodek Rozwoju Edukacji] |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
'''Artykuły''' | '''Artykuły''' | ||
− | *[http:// | + | *[http://studylibpl.com/doc/1393382/g%C5%82%C3%B3wne-czynniki-zmiany-w-socjoterapii-dzieci-i-m%C5%82odzie%C5%BCy Główne czynniki zmiany w socjoterapii dzieci i młodzieży / Anna Słysz] ''Socjoterapia – jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej - polega na celowym stwarzaniu dzieciom i młodzieży warunków umożliwiających im zmianę sądów o rzeczywistości oraz zmianę sposobu zachowania. Przedmiotem zmiany są przede wszystkim niekorzystne wzorce zachowania, które przejawiają się w następujących relacjach: „ja-rówieśnik”, „ja-dorosły”, „ja-zadanie” oraz „ja-ja”. Autorka omawiając czynniki zmiany w socjoterapii dzieci i młodzieży odwołuje się do koncepcji Yaloma czynników leczących w psychoterapii grupowej. Przedstawia rangę poszczególnych czynników, w oparciu o dane empiryczne na temat percepcji czynników leczących u dzieci i młodzieży.'' |
− | |||
− | |||
*[http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU4104&page=4 Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno - pedagogicznej w praktyce szkolnej / Agnieszka Żyłowska] ''Ma na celu przybliżenie metod i technik wykorzystywanych w praktyce, zapoznanie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w socjoterapii oraz uświadomienie roli i znaczenia prowadzącego.'' | *[http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU4104&page=4 Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno - pedagogicznej w praktyce szkolnej / Agnieszka Żyłowska] ''Ma na celu przybliżenie metod i technik wykorzystywanych w praktyce, zapoznanie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w socjoterapii oraz uświadomienie roli i znaczenia prowadzącego.'' | ||
Linia 28: | Linia 22: | ||
*[http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1674 Metody i techniki stosowane w socjoterapii / Anna Matyja] ''Opracowanie na temat technik psychokorekcyjnych zakończone obszerną bibliografią.'' | *[http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1674 Metody i techniki stosowane w socjoterapii / Anna Matyja] ''Opracowanie na temat technik psychokorekcyjnych zakończone obszerną bibliografią.'' | ||
− | |||
− | |||
*[http://www.przedszkola.edu.pl/_publikacje06/SOCJOTERAPIA.doc Socjoterapia / Jadwiga Sudoł] ''Cele rozwojowe, edukacyjne i terapeutyczne socjoterapii. Ogólne omówienie metod: dialog terapeutyczny, psychodrama, arteterapia, rysunek techniczny, terapia zabawą, terapia Gestalt, trening interpersonalny'' | *[http://www.przedszkola.edu.pl/_publikacje06/SOCJOTERAPIA.doc Socjoterapia / Jadwiga Sudoł] ''Cele rozwojowe, edukacyjne i terapeutyczne socjoterapii. Ogólne omówienie metod: dialog terapeutyczny, psychodrama, arteterapia, rysunek techniczny, terapia zabawą, terapia Gestalt, trening interpersonalny'' | ||
Linia 41: | Linia 33: | ||
*[http://holis.com.pl/artykuly/resocjalizacja_a_socjoterapia-Krzysztof_Wilski.pdf Resocjalizacja a socjoterapia / Krzysztof Wilski] ''Podobieństwa i różnice między metodami terapii grupowej'' | *[http://holis.com.pl/artykuly/resocjalizacja_a_socjoterapia-Krzysztof_Wilski.pdf Resocjalizacja a socjoterapia / Krzysztof Wilski] ''Podobieństwa i różnice między metodami terapii grupowej'' | ||
− | *[https://www.ore.edu.pl/ | + | *[https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6353 Analiza zasadności umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii / Teresa Kaniowska] ''Przyczyny umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, funkcjonowanie takich placówek w systemie edukacji, opis przypadków.'' |
*[http://www.mow.powiat.koszalin.pl/przyklady/publikacje/JM.pdf Rola socjoterapii w procesie resocjalizacji / Jolanta Marusiak] '' Programy socjoterapeutyczne jako cenne uzupełnienie pracy wychowawczej z młodzieżą niedostosowaną społecznie w placówkach całodobowych.'' | *[http://www.mow.powiat.koszalin.pl/przyklady/publikacje/JM.pdf Rola socjoterapii w procesie resocjalizacji / Jolanta Marusiak] '' Programy socjoterapeutyczne jako cenne uzupełnienie pracy wychowawczej z młodzieżą niedostosowaną społecznie w placówkach całodobowych.'' | ||
Linia 78: | Linia 70: | ||
*[http://www.bpsiedlce.pl/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/291_subkultury-patologia-spoleczna-uzaleznienia/468_socjoterapia/ Socjoterapia - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1982 - 2012 / Antoni Woźnica] ''Zestawienie opracowane w Bibliotece Pedagogicznej w Siedlcach.'' | *[http://www.bpsiedlce.pl/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/291_subkultury-patologia-spoleczna-uzaleznienia/468_socjoterapia/ Socjoterapia - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1982 - 2012 / Antoni Woźnica] ''Zestawienie opracowane w Bibliotece Pedagogicznej w Siedlcach.'' | ||
− | | stopka= | + | | stopka=20 sierpnia 2018 r. |
}} | }} |
Wersja z 09:23, 20 sie 2018
Portale, serwisy, fora
- Stowarzyszenie Siemacha Portal stowarzyszenia obywatelskiego prowadzącego dzienne i całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnictwo i terapię.
Artykuły
- Główne czynniki zmiany w socjoterapii dzieci i młodzieży / Anna Słysz Socjoterapia – jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej - polega na celowym stwarzaniu dzieciom i młodzieży warunków umożliwiających im zmianę sądów o rzeczywistości oraz zmianę sposobu zachowania. Przedmiotem zmiany są przede wszystkim niekorzystne wzorce zachowania, które przejawiają się w następujących relacjach: „ja-rówieśnik”, „ja-dorosły”, „ja-zadanie” oraz „ja-ja”. Autorka omawiając czynniki zmiany w socjoterapii dzieci i młodzieży odwołuje się do koncepcji Yaloma czynników leczących w psychoterapii grupowej. Przedstawia rangę poszczególnych czynników, w oparciu o dane empiryczne na temat percepcji czynników leczących u dzieci i młodzieży.
- Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno - pedagogicznej w praktyce szkolnej / Agnieszka Żyłowska Ma na celu przybliżenie metod i technik wykorzystywanych w praktyce, zapoznanie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w socjoterapii oraz uświadomienie roli i znaczenia prowadzącego.
- Psychologia społeczna wokół mnie / Aldona Kurkowska Procesy międzyludzkich interakcji, typologia grup społecznych, role społeczne w grupie, pozycja socjometryczna, struktury grupowe i ich wpływ na organizację społeczeństwa.
- Metody i techniki stosowane w socjoterapii / Anna Matyja Opracowanie na temat technik psychokorekcyjnych zakończone obszerną bibliografią.
- Socjoterapia / Jadwiga Sudoł Cele rozwojowe, edukacyjne i terapeutyczne socjoterapii. Ogólne omówienie metod: dialog terapeutyczny, psychodrama, arteterapia, rysunek techniczny, terapia zabawą, terapia Gestalt, trening interpersonalny
- Socjalizacyjny wpływ szkoły na rozwój społeczny dziecka / Beata Godyla We współczesnym społeczeństwie, w procesie uspołecznienia doniosłe znaczenie ma wychowanie i kształcenie w szkole. Obok rodziny szkoła staje się podstawową grupą społeczną, przygotowującą i wprowadzającą młode pokolenie w życie społeczne. Klasa szkolna staje się grupą, z którą uczeń się identyfikuje, spełnia w niej określone role, dostosowuje się do norm regulujących zachowania członków tej grupy. Rozwój kontaktów społecznych przyczynia się do opanowania różnego rodzaju umiejętności społecznych związanych z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów
- Socjoterapia jako pomoc uczniom klasy I szkoły specjalnej w adoptowaniu się do nowego środowiska / Marzena Mierzwicka Nt. terapii grupowej jako sposobu przywracania normalnych stosunków dziecka z otoczeniem społecznym. Dodatkowo scenariusze zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi.
- Socjoterapia / Anna Sochalska Pojęcie i istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych i metody pracy z grupą. Przykładowe programy socjoterapeutyczne.
- Resocjalizacja a socjoterapia / Krzysztof Wilski Podobieństwa i różnice między metodami terapii grupowej
- Analiza zasadności umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii / Teresa Kaniowska Przyczyny umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, funkcjonowanie takich placówek w systemie edukacji, opis przypadków.
- Rola socjoterapii w procesie resocjalizacji / Jolanta Marusiak Programy socjoterapeutyczne jako cenne uzupełnienie pracy wychowawczej z młodzieżą niedostosowaną społecznie w placówkach całodobowych.
Programy
- Program socjoterapeutyczny "Pomaluj swój świat" / Krystyna Tomanek Zaspokajają potrzebę przeżyć estetycznych, rozwijają poczucie piękna (również w odniesieniu do sposobu życia i zachowania się), dostarczają radości i satysfakcji z podejmowanych działań, wyzwalają pozytywną motywację, chęć współpracy z rówieśnikami, co z kolei wpływa na nawiązanie przyjaźni.
- Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci 7-8 letnich / Urszula Bach Zawiera program autorski pt. "Uważaj mnie za dobrego, a stanę się lepszy.
- Moduł "Rytm - ruch - radość" / Krystyna Tomanek Moduł jest realizowany w ramach zajęć klubu socjoterapeutycznego. Celem klubu jest otoczenie wzmożoną opieką uczniów zagrożonych patologią społeczną oraz niską samooceną.
- Program adaptacyjno-integrujący "Razem, znaczy wspólnie" / Dorota Michalczyk Przeznaczony dla pierwszoklasistów , który kładzie nacisk na tworzenie się poczucia własnej wartości i równowagi wewnętrznej uczniów, nabywanie umiejętności nawiązywania kontaktów, rozwiązywania konfliktów między rówieśnikami, odpieranie niekorzystnej presji otoczenia, przewidywanie zagrożeń, zdolności radzenia sobie ze stresem, umiejętności znajdowania zdrowych form spędzania wolnego czasu.
Scenariusze zajęć
- Socjoterapia dzieci nieśmiałych / Elżbieta Czapracka Nauczenie dziecka pozytywnego patrzenia na siebie, na swoje życie i otoczenie, wzbudzenie chęci poszukiwań nowych, coraz bardziej satysfakcjonujących kierunków własnego rozwoju, czyli otwarcia dziecka na własny świat, na siebie i innych ludzi to cel, który jest realizowany podczas zajęć socjoterapeutycznych. Pełna publikacja wraz z przykładowymi scenariuszami zajęć socjometrycznych do pobrania.
- Świetlica terapeutyczna. Zajęcia z elementami treningu twórczego myślenia / Mariola Kaczmarska Celem zajęć jest: pomoc w podnoszeniu samooceny, nauka pozytywnego myślenia, umiejętność wyrażania siebie, komunikacja swoich myśli i uczuć, kształtowanie akceptowanych przez społeczeństwo norm i zachowań społecznych.
- Socjoterapia na tle innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Iwona Pasterska Pięć scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych do wykorzystania w fazie integracji, pracy właściwej i w fazie kryzysu.
- Socjoterapia jako forma pomocy dzieciom z zaburzeniami emocjonalno-społecznymi / Beata Regiec-Baścik Scenariusz łączy różne techniki terapeutyczne. Wykorzystywany jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Dzieci te wyróżniają się określonym zespołem zachowania. Są impulsywne, niespokojne, nadmiernie ruchliwe, oprócz problemów szkolnych stwarzają wiele trudności wychowawczych.
- Scenariusz zajęć profilaktycznych z elementami socjoterapii dla uczniów klas I - III / Iwona Leszczyńska, Agnieszka Tok Temat zajęć: Wędrując ku dorosłości. Uświadomienie wychowankom różnic w przeżywaniu młodzieńczej miłości.
- Mąciciele - scenariusz zajęć wychowawczych z elementami socjoterapii dla klas IV - VI / Aneta Szuba Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zachowań niezgodnych z obowiązującymi normami społecznymi.
Zestawienia bibliograficzne
- Socjoterapia - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1982 - 2012 / Antoni Woźnica Zestawienie opracowane w Bibliotece Pedagogicznej w Siedlcach.
Dostępność sprawdzono: 20 sierpnia 2018 r.