Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 37: Linia 37:
  
 
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''  
 
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''  
 +
 
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
 
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
  
Linia 44: Linia 45:
  
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,11804,Referaty,Dzieci-nieakceptowane-w-klasie-szkolnej Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja] ''Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.''  
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,11804,Referaty,Dzieci-nieakceptowane-w-klasie-szkolnej Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja] ''Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.''  
 
  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.''  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.''  

Wersja z 12:53, 21 lut 2022


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
  • Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Scenariusze zajęć, konspekty


Multimedia


Książki

  • Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.
  • Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.


Artykuły

  • Klasa szkolna jako specyficzne środowisko wychowawcze / Anna Kornas Publikacja zarejestrowana w Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Dotyczy klasy szkolnej jako organizacyjnej formy środowiska szkolnego, prezentuje m.in.: interakcji w grupie, klasy jako środowiska wpływającego na rozwój jej członków, powstawania więzi, obowiązujących norm zachowań, ról społecznych. Dołączona bibliografia.
  • Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
  • Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
  • Tętniąca życiem klasa szkolna / Oprac. Anna Błaż Klasa szkolna jako zgrana grupa społeczna. W treści m. in. omówienie zjawisk i procesów wewnątrzgrupowych mających miejsce w każdej klasie, czyli tzw. dynamika grupy. Normy społeczne obowiązujące uczniów i ich wpływ na dynamikę klasy. Kompetencje emocjonalne uczniów. Rola nauczyciela w kształtowaniu pozytywnych cech grupy. Spoistość grupy uczniów - czynniki zwiększające spoistość klasy i dynamikę jej rozwoju. Artykuł na stronie Zespołu Szkół im. Gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku.
  • Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.



Dostępność sprawdzono: 21. 02. 2022 r.



Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}