Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 19: | Linia 19: | ||
'''Artykuły''' | '''Artykuły''' | ||
− | *[http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/viewFile/1519/1635 Przestrzeń edukacyjna klasy szkolnej / Izabela Zawada] ''Analiza | + | *[http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/viewFile/1519/1635 Przestrzeń edukacyjna klasy szkolnej / Izabela Zawada] ''Analiza pojęć przestrzeni oraz przestrzeni edukacyjnej oraz charakterystyka przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej.'' |
*[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.'' | *[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.'' |
Wersja z 13:02, 11 kwi 2018
Multimedia
- Środowisko uczenia się - klasa szkolna jako wspólnota dydaktyczna / Elżbieta Regulska, Mateusz Rożek, Agnieszka Sawicka, Agnieszka Sip Prezentacja przygotowana w programie Prezi, przedstawia m. in. cechy klasy szkolnej i jej cele, strukturę, obowiązujące w klasie normy, przywództwo, przedstawia klasę w ujęciu wspólnoty rówieśniczej i grupy społecznej. Ponadto zawiera podstawy funkcjonowania systemu klasowego.
Książki
- Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
Artykuły
- Przestrzeń edukacyjna klasy szkolnej / Izabela Zawada Analiza pojęć przestrzeni oraz przestrzeni edukacyjnej oraz charakterystyka przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej.
- Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.
- Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.
- Charakterystyka nieformalnej struktury klasy szkolnej jako przyczynek do kształtowania bezpieczeństwa uczniów / Karolina Gruca, Krystyna Kapik-Gruca, Piotr Koteja, Agnieszka Koteja, Mirosław Juszkiewicz Próba poznania nieformalnej struktury trzeciej klasy Gimnazjum nr 19 w Krakowie - oraz ich uwarunkowań i wpływu na bezpieczeństwo panujące w danej grupie szkolnej.
- Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.
- Efektywna komunikacja w kierowaniu klasą szkolną / Zdzisław Kazanowski Przebieg komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniem w klasie. Komunikacja z uczniami jako konieczny warunek wzrostu efektywności nauczania. Zadania nauczyciela w zakresie kształtowania komunikacji na lekcji.
- Funkcjonowanie ucznia w klasie szkolnej, a jego warunki rodzinne / Robert Stasiak Podstawowe wiadomości z psychologii, dotyczące wpływu rodziny na funkcjonowanie ucznia w klasie szkolnej. W treści omówiono m. in. czynniki oddziaływania środowiska rodzinnego na dziecko, styl wychowawczy rodziców, wpływ rodziny na rozwój intelektualny dziecka oraz na jego osiągnięcia szkolne.
- Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.
- Klasa jako struktura formalna i nieformalna / Marta Karczewska Wpływ znajomości zespołu klasowego na stosowanie oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. Pytania o charakterze ankietowym dotyczące struktury grypy klasowej, jej atrakcyjności i znaczenia dla członków grupy, obowiązujących norm, przyjacielskich relacji i przywództwa w grupie.
- Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.
- Klasa szkolna jako specyficzne środowisko wychowawcze / Anna Kornas Publikacja zarejestrowana w Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Dotyczy klasy szkolnej jako organizacyjnej formy środowiska szkolnego, prezentuje m.in.: interakcji w grupie, klasy jako środowiska wpływającego na rozwój jej członków, powstawania więzi, obowiązujących norm zachowań, ról społecznych. Dołączona bibliografia.
- Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej. Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Ewa Peliksze Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Tekst zawiera: definicja klasy szkolnej, cechy klasy jako grupy społecznej, struktura, koleżeńskość i przyjaźń, pozytywne i negatywne stosunki wewnątrz grupy, normy zachowań i solidarność wobec grupy.
- Klasa szkolna jako teren działalności wychowawczej / Urszula Szczepaniak Artykuł w serwisie Publikacje edukacyjne. W materiale zawarto m.in. treści dotyczące: procesu tworzenia się zespołu klasowego, pozycji i zadań nauczyciela wychowawcy, propozycje bloków tematycznych do realizacji na lekcjach wychowawczych.
- Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
- Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z uczniami - komunikat z badań / Anna Pawiak Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas lekcji.
- Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.
- Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie / Ewa Potasiewicz Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy, układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.
- Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
- Społeczny wymiar sytuacji szkolnej - kierowanie zespołem klasowym / Błażej Smykowski Dyscyplina i ład - centralnym problemem zarządzania klasą. Prewencyjne i interwencyjne podejście do dyscypliny. Style zarządzania klasą. Bibliografia.
- Szkolne uwarunkowania pozycji socjometrycznej ucznia w młodszym wieku szkolnym / Agnieszka Chlebus Szkolne uwarunkowania pozycji dziecka w klasie. Pozycja socjometryczna ucznia. Determinanty kształtowania się pozycji socjometrycznej w klasie. Bibliografia. Artykuł na stronie SP nr 6 w Lublinie.
- Tętniąca życiem klasa szkolna / Oprac. Anna Błaż Klasa szkolna jako zgrana grupa społeczna. W treści m. in. omówienie zjawisk i procesów wewnątrzgrupowych mających miejsce w każdej klasie, czyli tzw. dynamika grupy. Normy społeczne obowiązujące uczniów i ich wpływ na dynamikę klasy. Kompetencje emocjonalne uczniów. Rola nauczyciela w kształtowaniu pozytywnych cech grupy. Spoistość grupy uczniów - czynniki zwiększające spoistość klasy i dynamikę jej rozwoju. Artykuł na stronie Zespołu Szkół im. Gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku.
- Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.
- Wychowawcza rola klasy szkolnej / Ewa Cieślak Artykuł na stronie Szkoły Podstawowej w Świątkach. Specyficzne cechy i normy obowiązujące w klasie szkolnej.
- Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.
Zestawienia bibliograficzne
- Klasa szkolna : bibliografia w wyborze / Oprac. Irena Niemczak Zestawienie opracowane w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Rzeszowie obejmuje wydawnictwa zwarte z lat 2002-2008 oraz wybór artykułów z lat 2005-2013.
- Klasa szkolna - zestawienie bibliograficzne w wyborze / Aneta Gnyp Zestawienie opracowane w Bibliotece Pedagogiczne w Piotrkowie Trybunalskim, obejmuje lata 1995-2012.
- Klasa szkolna - zestawienie bibliograficzne w wyborze / Oprac. Jolanta Świątek-Gruszka Zestawienie przygotowane w 2017 roku w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Raciborzu, obejmuje wydawnictwa ciągłe i zwarte oraz film.
Dostępność sprawdzono: 11 kwietnia 2018 r.