Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 4: | Linia 4: | ||
|treść= | |treść= | ||
'''Scenariusze zajęć, konspekty''' | '''Scenariusze zajęć, konspekty''' | ||
+ | |||
+ | *[https://golden5.metis.pl/wp-content/downloads/2010_wiezi_w_naszej_klasie.pdf Konspekt lekcji "Więzi w naszej klasie" / oprac. Katarzyna Maciejak] ''Konspekt opracowany na podstawie literatury dotyczącej prowadzenia lekcji wychowawczych.''' | ||
*[http://www.belzyce.edu.pl/dok-pedagog/SCENARIUSZ%20ZAJEC%20DLA%20KL.%20IV-VI.docx Scenariusz zajęć dla kl. IV-VI "Możemy mieć zgraną klasę!"] ''Scenariusz zajęć dotyczacy relacji między uczniami w klasie.'' | *[http://www.belzyce.edu.pl/dok-pedagog/SCENARIUSZ%20ZAJEC%20DLA%20KL.%20IV-VI.docx Scenariusz zajęć dla kl. IV-VI "Możemy mieć zgraną klasę!"] ''Scenariusz zajęć dotyczacy relacji między uczniami w klasie.'' |
Wersja z 11:20, 21 maj 2019
Scenariusze zajęć, konspekty
- Konspekt lekcji "Więzi w naszej klasie" / oprac. Katarzyna Maciejak Konspekt opracowany na podstawie literatury dotyczącej prowadzenia lekcji wychowawczych.'
- Scenariusz zajęć dla kl. IV-VI "Możemy mieć zgraną klasę!" Scenariusz zajęć dotyczacy relacji między uczniami w klasie.
- Zgrana klasa? To przecież MY !!! - zabawy integracyjne / Anna Bober Scenariusz zajęć dla klasy III szkoły podstawowej, którego celem jest kształtowanie umiejętności współpracy w grupie z wykorzystaniem zabaw integrujących.
Multimedia
- Środowisko uczenia się - klasa szkolna jako wspólnota dydaktyczna / Elżbieta Regulska, Mateusz Rożek, Agnieszka Sawicka, Agnieszka Sip Prezentacja przygotowana w programie Prezi, przedstawia m. in. cechy klasy szkolnej i jej cele, strukturę, obowiązujące w klasie normy, przywództwo, przedstawia klasę w ujęciu wspólnoty rówieśniczej i grupy społecznej. Ponadto zawiera podstawy funkcjonowania systemu klasowego.
Książki
- Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.
- Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
Artykuły
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Ewa Peliksze Omówiono społeczne funkcjonowanie uczniów w środowisku klasy szkolnej w oparciu o definicje grupy społecznej wg. M. Łobockiego, A. Jankowskiego czy Zbigniewa Zborowskiego. Omówiono m. in. specyficzne cechy klasy szkolnej oraz rodzaje stosunków społecznych istniejących w klasie szkolnej.
- Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski Przegląd badań dotyczących znaczenia środowiska fizycznego klasy szkolnej dla przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.
- Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.
- Mistrz, błazen i ich międzykulturowa wspólnota. Śmiech na kulturowym pograniczu klasy szkolnej / Przemysław Paweł Grzybowski Refleksja, której celem jest przedstawienie okoliczności budowania wspólnoty śmiechu w klasie szkolnej zgodnie z założeniem autora, że jednym z czynników rozwiązywania konfliktów, poszukiwania płaszczyzn dialogu i osiągania kompromisu w klasie szkolnej jest świadome budowanie wspólnoty śmiechu.
- „Inny” w klasie szkolnej / Ewa Muszyńska Kategorie i negatywne skutki inności w klasie szkolnej. Czynniki i mechanizmy funkcjonowania "Innego" w klasie szkolnej oraz klasy szkolnej z "Innym". Wychowawcza rola nauczyciela w klasie szkolnej, w której jest „Inny”.
- Przestrzeń edukacyjna klasy szkolnej / Izabela Zawada W treści - analiza pojęć przestrzeni edukacyjnej oraz charakterystyka przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej.
- Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.
- Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.
- Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.
- Efektywna komunikacja w kierowaniu klasą szkolną / Zdzisław Kazanowski Przebieg komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniem w klasie. Komunikacja z uczniami jako konieczny warunek wzrostu efektywności nauczania. Zadania nauczyciela w zakresie kształtowania komunikacji na lekcji.
- Funkcjonowanie ucznia w klasie szkolnej, a jego warunki rodzinne / Robert Stasiak Podstawowe wiadomości z psychologii, dotyczące wpływu rodziny na funkcjonowanie ucznia w klasie szkolnej. W treści omówiono m. in. czynniki oddziaływania środowiska rodzinnego na dziecko, styl wychowawczy rodziców, wpływ rodziny na rozwój intelektualny dziecka oraz na jego osiągnięcia szkolne.
- Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.
- Klasa jako struktura formalna i nieformalna / Marta Karczewska Wpływ znajomości zespołu klasowego na stosowanie oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. Pytania o charakterze ankietowym dotyczące struktury grypy klasowej, jej atrakcyjności i znaczenia dla członków grupy, obowiązujących norm, przyjacielskich relacji i przywództwa w grupie.
- Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.
- Klasa szkolna jako specyficzne środowisko wychowawcze / Anna Kornas Publikacja zarejestrowana w Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Dotyczy klasy szkolnej jako organizacyjnej formy środowiska szkolnego, prezentuje m.in.: interakcji w grupie, klasy jako środowiska wpływającego na rozwój jej członków, powstawania więzi, obowiązujących norm zachowań, ról społecznych. Dołączona bibliografia.
- Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej. Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Ewa Peliksze Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Tekst zawiera: definicja klasy szkolnej, cechy klasy jako grupy społecznej, struktura, koleżeńskość i przyjaźń, pozytywne i negatywne stosunki wewnątrz grupy, normy zachowań i solidarność wobec grupy.
- Klasa szkolna jako teren działalności wychowawczej / Urszula Szczepaniak Artykuł w serwisie Publikacje edukacyjne. W materiale zawarto m.in. treści dotyczące: procesu tworzenia się zespołu klasowego, pozycji i zadań nauczyciela wychowawcy, propozycje bloków tematycznych do realizacji na lekcjach wychowawczych.
- Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
- Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z uczniami - komunikat z badań / Anna Pawiak Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas lekcji.
- Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.
- Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie / Ewa Potasiewicz Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy, układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.
- Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
- Tętniąca życiem klasa szkolna / Oprac. Anna Błaż Klasa szkolna jako zgrana grupa społeczna. W treści m. in. omówienie zjawisk i procesów wewnątrzgrupowych mających miejsce w każdej klasie, czyli tzw. dynamika grupy. Normy społeczne obowiązujące uczniów i ich wpływ na dynamikę klasy. Kompetencje emocjonalne uczniów. Rola nauczyciela w kształtowaniu pozytywnych cech grupy. Spoistość grupy uczniów - czynniki zwiększające spoistość klasy i dynamikę jej rozwoju. Artykuł na stronie Zespołu Szkół im. Gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku.
- Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.
- Wychowawcza rola klasy szkolnej / Ewa Cieślak Artykuł na stronie Szkoły Podstawowej w Świątkach. Specyficzne cechy i normy obowiązujące w klasie szkolnej.
- Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.
Zestawienia bibliograficzne
- Dyscyplina szkolna : zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1961 – 2015 Zestawienie przygotowane na podstawie materiałów dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Siedlcach.
- Pozycja ucznia w klasie szkolnej – wpływ różnych czynników: zestawienie bibliograficzne w wyborze / Oprac. Bożena Lewandowska Zestawienie wybranych wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism pedagogicznych na podstawie zbiorów PBW w Kielcach.
- Klasa szkolna - zestawienie bibliograficzne w wyborze / Aneta Gnyp Zestawienie opracowane w Bibliotece Pedagogiczne w Piotrkowie Trybunalskim, obejmuje lata 1995-2012.
- Klasa szkolna - zestawienie bibliograficzne w wyborze / Oprac. Jolanta Świątek-Gruszka Zestawienie przygotowane w 2017 roku w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Raciborzu, obejmuje wydawnictwa ciągłe i zwarte oraz film.
Dostępność sprawdzono: 20 maja 2019 r.