Metody nauczania - zagadnienia ogólne: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
 
(Nie pokazano 17 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 5: Linia 5:
 
''
 
''
 
'''Portale, serwisy, fora'''
 
'''Portale, serwisy, fora'''
 
 
*[http://doradca.oeiizk.waw.pl/wqlista.htm Propozycje WebQuest'ów opracowane przez nauczycieli różnych przedmiotów w konkursie "WebQuest w Webuzzie", przeznaczone dla uczniów] ''Wykaz tytułów webquestów i linki do przygotowanych webquestów.''
 
 
*[http://mrostkow.oeiizk.waw.pl/wq/ WebQuest] ''Strona dla nauczycieli o tworzeniu webquestów. Zawiera podstawowe informacje o metodzie, propozycję jednostronicowego szablonu do wpisania swojego WebQuestu, strukturę i przykłady gotowych webguestów, pomoce do pracy podczas tworzenia projektu metodą WebQuest.''
 
  
 
*[http://webquest-metoda.blogspot.com/ Wszystko o metodzie WebQuest] ''Serwis poświęcony całościowemu zaprezentowaniu metody WebQuest'u. Zawiera informacje na temat czym jest metoda, jak konstruować projekty dla uczniów, dlaczego warto korzystać z WebQuest'u w pracy z uczniami, narzędzia do tworzenia WebQuest'u, linki do stron traktujących o metodzie, tematy. Ponadto serwis zawiera przykłady gotowych WebQuest'ów wraz z oceną oraz podstawowe błędy jakie mogą wystąpić podczas tworzenia projektów WebQuest.''
 
*[http://webquest-metoda.blogspot.com/ Wszystko o metodzie WebQuest] ''Serwis poświęcony całościowemu zaprezentowaniu metody WebQuest'u. Zawiera informacje na temat czym jest metoda, jak konstruować projekty dla uczniów, dlaczego warto korzystać z WebQuest'u w pracy z uczniami, narzędzia do tworzenia WebQuest'u, linki do stron traktujących o metodzie, tematy. Ponadto serwis zawiera przykłady gotowych WebQuest'ów wraz z oceną oraz podstawowe błędy jakie mogą wystąpić podczas tworzenia projektów WebQuest.''
Linia 16: Linia 11:
 
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism'''
 
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism'''
  
*[https://aleph.dbp.wroc.pl/F?func=find-b&find_code=WRD&request=Metody+nauczania&adjacent=Y&local_base=DBP03&x=33&y=9&filter_code_2=WYR&filter_request_2=2015&filter_code_3=WYR&filter_request_3=2020 Metody nauczania] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.''
+
*[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-b&find_code=WRD&request=metody+nauczania&adjacent=N&local_base=DBP03&x=0&y=0&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3= Metody nauczania] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.''
 
 
 
 
 
 
'''Multimedia'''
 
 
 
*[http://hektor.umcs.lublin.pl/~mpiekarz/tiws/metody Metody nauczania - metodyka nauczania informatyki / G. Gregorczyk, M. Rostkowska] ''Metody stosowane w nauczaniu informatyki - w prezentacji określono : czynniki mające wpływ na wybór metody, jakie metody stosować podczas realizacji określonych zagadnień na lekcji informatyki. Przedstawiono klasyfikację metod nauczania Realizacja zajęć metodą projektów - przedstawienie przeprowadzonych projektów interdyscyplinarnych.''
 
 
 
 
 
  
 
'''Artykuły'''
 
'''Artykuły'''
 
*[http://www.zsplast.gdynia.pl/www/str/publ/aktywne.htm Aktywne metody nauczania / Elżbieta Goetz] ''Publikacja nauczycielska na stronie domowej Zespołu Szkół Plastycznych w Gdyni. Zawiera przykłady metod aktywnych do stosowania w pracy z młodzieżą gimnazjalną.''
 
  
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU1892 Aktywne metody nauczania i uczenia się / Oprac. Grażyna Kosecka] ''Publikacja dotyczy stosowania metod aktywnych w praktyce szkolnej. Charakterystyka wybranych metod aktywizujących.''   
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU1892 Aktywne metody nauczania i uczenia się / Oprac. Grażyna Kosecka] ''Publikacja dotyczy stosowania metod aktywnych w praktyce szkolnej. Charakterystyka wybranych metod aktywizujących.''   
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-918-aktywne-metody-nauczania-referat.php Aktywnie metody nauczania - referat / Lidia Zinówko]'' Przegląd metod aktywizujących - charakterystyka.''  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-918-aktywne-metody-nauczania-referat.php Aktywnie metody nauczania - referat / Lidia Zinówko]'' Przegląd metod aktywizujących - charakterystyka.''  
 
*[http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/3521/ Drama na lekcjach / Halina Tyc] ''Artykuł przedstawia podstawowe wiadomości na temat stosowania dramy na lekcjach oraz dwa scenariusze lekcji prowadzonych tą metodą. 1) Powtórzenie wiadomości o zbiorach - scenariusz lekcji dla I klasy gimnazjum. 2) Utrwalanie pojęcia funkcji liniowej - scenariusz lekcji dla II klasy gimnazjum. Dostęp w  dziale Nauczyciel - portalu Interkl@sa.''
 
  
 
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/dydaktyka/14535-dydaktyka_og%C3%B3lna_wyk%C5%82ady_metody_kszta%C5%82cenia_praca_domowa_wycieczka.html Dydaktyka ogólna – wykłady (metody kształcenia, praca domowa, wycieczka)] ''Artykuł zawiera wyjaśnienie terminu metody nauczania, prezentuje podział metod nauczania wg W. Okonia i Cz. Kupisiewicza. Tekst dostępny na stronie Bryk.pl - strefa wiedzy.''
 
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/dydaktyka/14535-dydaktyka_og%C3%B3lna_wyk%C5%82ady_metody_kszta%C5%82cenia_praca_domowa_wycieczka.html Dydaktyka ogólna – wykłady (metody kształcenia, praca domowa, wycieczka)] ''Artykuł zawiera wyjaśnienie terminu metody nauczania, prezentuje podział metod nauczania wg W. Okonia i Cz. Kupisiewicza. Tekst dostępny na stronie Bryk.pl - strefa wiedzy.''
 
*[http://www.koweziu.edu.pl/pliki/poradnik/metody_nauczania.doc Klasyfikacja metod nauczania] ''Materiał opracowany na potrzeby projektu System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego. W treści : klasyfikacja metod nauczania według autorów wybranych opracowań pedagogicznych, omówienie wybranych metod aktywizujących - metody praktyczne, podające, dyskusje dydaktyczne. Korzystanie z materiałów źródłowych.''
 
 
*[http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=493 Metoda czynnościowa w nauczaniu matematyki / Małgorzata Winiarska] ''Dokładna charakterystyka wymienionej metody nauczania. Tekst opublikowany w serwisie Publikacje edukacyjne, umieszczony w archiwum publikacji.''
 
  
 
*[http://www.sciaga.pl/tekst/78514-79-metoda_dobrego_startu_marta_bogdanowicz/ Metoda dobrego startu / Marta Bogdanowicz] ''Metoda dobrego startu oznacza stymulowanie rozwoju psychomotorycznego i rehabilitację psychomotoryczną dziecka. Tekst zawiera scenariusz zajęć prowadzony wg założeń MDS. Tekst dostępny na stronie Ściąga.pl.''
 
*[http://www.sciaga.pl/tekst/78514-79-metoda_dobrego_startu_marta_bogdanowicz/ Metoda dobrego startu / Marta Bogdanowicz] ''Metoda dobrego startu oznacza stymulowanie rozwoju psychomotorycznego i rehabilitację psychomotoryczną dziecka. Tekst zawiera scenariusz zajęć prowadzony wg założeń MDS. Tekst dostępny na stronie Ściąga.pl.''
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-2370-metoda-projektu.php Metoda projektu / Magda Babiuch] ''Krótkie omówienie istoty metody projektu oraz etapy realizacji zadania.''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-2370-metoda-projektu.php Metoda projektu / Magda Babiuch] ''Krótkie omówienie istoty metody projektu oraz etapy realizacji zadania.''
 
*[http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/3579/idc/1/ Metoda projektu na matematyce / Katarzyna Gandorska] ''Metoda projektu na matematyce. Przykład projektu dla klasy III gimnazjum. Hasłem przewodnim są "Procenty wokół nas". Materiał dostępny na stronie serwisu edukacyjnego Interkl@sa.''
 
  
 
*[http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2007/2-3/070211.htm Metoda WebQuest w pracy bibliotekarza szkolnego / Sebastian Dawid Kotuła] ''Tekst zawiera główne założenia metody WebQuest oraz znaczenie wykorzystania tej metody przez nauczycieli-bibliotekarzy. Tekst dostępny w czasopiśmie elektronicznym Warsztaty Bibliotekarskie nr 2/3 z 2007 r.''
 
*[http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2007/2-3/070211.htm Metoda WebQuest w pracy bibliotekarza szkolnego / Sebastian Dawid Kotuła] ''Tekst zawiera główne założenia metody WebQuest oraz znaczenie wykorzystania tej metody przez nauczycieli-bibliotekarzy. Tekst dostępny w czasopiśmie elektronicznym Warsztaty Bibliotekarskie nr 2/3 z 2007 r.''
 
*[http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/4303/ Metody aktywizujące / Dorota Redde-Sawczuk] ''Materiał charakteryzuje wybrane metody aktywizujące oraz możliwości ich stosowania. Analiza SWOT, projekt, portfolio, wykład, burza mózgów to niektóre z nich. Publikacja nauczycielska w portalu Interkl@sa.''
 
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,3557,Rozne,Metody-aktywizujace-i-propozycja-ich-wykorzystania-na-lekcjach-jezyka-polskiego-w-szkole-sredniej Metody aktywizujące i propozycja ich wykorzystania na lekcjach języka polskiego w szkole średniej / Oprac. Joanna Świędrych] ''Pozytywne strony zastosowania wybranych metod aktywizujących na etapie nauczania języka polskiego w szkole średniej. Opis metod i ich zastosowanie w sytuacjach edukacyjnych.''
 
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-2411-metody-aktywizujace-w-nauczaniu.php Metody aktywizujące w nauczaniu / Andrzej Pietrasz] ''Przedstawienie pojęcia metody, prezentacja poglądów czołowych polskich dydaktyków na temat klasyfikacji metod nauczania. Krótka charakterystyka aktywnych metod nauczania.''  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-2411-metody-aktywizujace-w-nauczaniu.php Metody aktywizujące w nauczaniu / Andrzej Pietrasz] ''Przedstawienie pojęcia metody, prezentacja poglądów czołowych polskich dydaktyków na temat klasyfikacji metod nauczania. Krótka charakterystyka aktywnych metod nauczania.''  
 
*[http://www.eduteka.pl/doc/metody-eksponujace-waloryzacyjne-i-ich-wykorzystywanie-w-edukacji-szkolnej Metody eksponujące {waloryzacyjne)i ich wykorzystywanie w edukacji szkolnej] ''Metody eksponujące wartości, wpływające na takie składniki osobowości jak uczucia, przekonania światopoglądowe, postawy, system wartości i charakter. Podział metod.''
 
  
 
*[http://www.awans.net/strony/matematyka/gorajewska/gorajewska1.pdf Metody i formy nauczania. Wybrane metody nauczania matematyki w szkole podstawowej / Krystyna Gorajewska] ''Tradycyjny i zmodyfikowany podział metod nauczania. Opis aktywizujących metod nauczania z przykładami metod stosowanych na lekcjach matematyki. Formy organizacyjne pracy na lekcjach. Praca opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym Awans.net.''
 
*[http://www.awans.net/strony/matematyka/gorajewska/gorajewska1.pdf Metody i formy nauczania. Wybrane metody nauczania matematyki w szkole podstawowej / Krystyna Gorajewska] ''Tradycyjny i zmodyfikowany podział metod nauczania. Opis aktywizujących metod nauczania z przykładami metod stosowanych na lekcjach matematyki. Formy organizacyjne pracy na lekcjach. Praca opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym Awans.net.''
Linia 65: Linia 36:
  
 
*[http://www.kul.pl/files/803/biblioteczka_cyfrowa/Mlody_Einstain_Materialy_dla_nauczycieli.pdf Metody nauczania matematyki w klasach I-III. Jak polubić matematykę - pozwólmy dzieciom myśleć / Oprac. Barbara Wolny] ''Materiały wypracowane w ramach szkolenia dla nauczycieli prowadzących zajęcia z matematyki w ramach projektu Młody Einstein. Dotyczą organizowania procesu uczenia się dziecka matematyki, kształtowania myślenia przestrzennego w nauczaniu geometrii - stosowanie przestrzennych modeli figur geometrycznych, realizacja geometrycznych eksperymentów. Ponadto dodano opis i zastosowanie gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu matematyki wśród najmłodszych.''  
 
*[http://www.kul.pl/files/803/biblioteczka_cyfrowa/Mlody_Einstain_Materialy_dla_nauczycieli.pdf Metody nauczania matematyki w klasach I-III. Jak polubić matematykę - pozwólmy dzieciom myśleć / Oprac. Barbara Wolny] ''Materiały wypracowane w ramach szkolenia dla nauczycieli prowadzących zajęcia z matematyki w ramach projektu Młody Einstein. Dotyczą organizowania procesu uczenia się dziecka matematyki, kształtowania myślenia przestrzennego w nauczaniu geometrii - stosowanie przestrzennych modeli figur geometrycznych, realizacja geometrycznych eksperymentów. Ponadto dodano opis i zastosowanie gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu matematyki wśród najmłodszych.''  
 
*[http://www.sredniawski.pl/dokumenty/jezyk/niemiecki/sprahe/metody_nauki.pdf Metody nauki języków obcych - szybki przegląd / Oprac. Leszek Korolkiewicz] ''Prezentacja wybranych metod stosowanych w nauczaniu języków obcych. Przegląd sprawdzonych (tradycyjnych) metod oraz narzędzi wsparcia ze strony Internetu, nagrań, multimediów itp.''
 
  
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU9561 Nauka czytania i przygotowanie do nauki pisania dzieci w wieku przedszkolnym / Beata Środa] ''Omówienie metod stosowanych w procesie nabywania umiejętności czytania. Nowe koncepcje nauki czytania. Wprowadzenie dzieci przedszkolnych w świat liter i pisma.''
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU9561 Nauka czytania i przygotowanie do nauki pisania dzieci w wieku przedszkolnym / Beata Środa] ''Omówienie metod stosowanych w procesie nabywania umiejętności czytania. Nowe koncepcje nauki czytania. Wprowadzenie dzieci przedszkolnych w świat liter i pisma.''
 
*[http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1329/ Niekonwencjonalne metody nauczania - DEBATA (analiza argumentów "za" i "przeciw") / Małgorzata Wojnarowska] ''Nowoczesne metody nauczania: debata, tabela decyzyjna, dyskusja punktowa, metoda JIGSAW (układanka). Autorka jest nauczycielem Gimnazjum Nr 1 w Wieliczce. Materiał na stronach portalu Interkl@sa.''
 
  
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU1694 Nowoczesne metody stosowane w pracy przedszkola / Oprac. Małgorzata Brdak] ''Nowoczesne metody nauczania w pracy nauczyciela przedszkola lub ich elementy wprowadzane do codziennej praktyki - metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana, metoda C. Orffa, metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej do nauki matematyki, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz, metoda I. Majchrzak''.
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU1694 Nowoczesne metody stosowane w pracy przedszkola / Oprac. Małgorzata Brdak] ''Nowoczesne metody nauczania w pracy nauczyciela przedszkola lub ich elementy wprowadzane do codziennej praktyki - metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana, metoda C. Orffa, metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej do nauki matematyki, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz, metoda I. Majchrzak''.
Linia 77: Linia 44:
  
  
'''Zestawienia bibliograficzne'''
+
|stopka=  17 lipca 2022 r.
 
 
 
 
*[http://e-pedagogiczna.edu.pl/upload/file/zasoby/zestawienia/zest245.pdf Metody aktywizujące. Zestawienie bibliograficzne / Oprac. Małgorzata Trembowelska] ''Metody aktywizujące. Zestawienie bibliograficzne za lata 2000-2011. Oprac. Małgorzata Trembowelska.''
 
 
 
|stopka=  10 czerwca 2021 r.
 
 
}}
 
}}

Aktualna wersja na dzień 13:38, 17 lip 2023


Portale, serwisy, fora

  • Wszystko o metodzie WebQuest Serwis poświęcony całościowemu zaprezentowaniu metody WebQuest'u. Zawiera informacje na temat czym jest metoda, jak konstruować projekty dla uczniów, dlaczego warto korzystać z WebQuest'u w pracy z uczniami, narzędzia do tworzenia WebQuest'u, linki do stron traktujących o metodzie, tematy. Ponadto serwis zawiera przykłady gotowych WebQuest'ów wraz z oceną oraz podstawowe błędy jakie mogą wystąpić podczas tworzenia projektów WebQuest.


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism

  • Metody nauczania wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.

Artykuły

  • Metoda dobrego startu / Marta Bogdanowicz Metoda dobrego startu oznacza stymulowanie rozwoju psychomotorycznego i rehabilitację psychomotoryczną dziecka. Tekst zawiera scenariusz zajęć prowadzony wg założeń MDS. Tekst dostępny na stronie Ściąga.pl.
  • Metody nauczania - dydaktyka Ogólne informacje na temat wybranych metod: pogadanka, wykład, dyskusja kierowana, kierowanie obserwacją, kierowanie nabywaniem umiejętności praktycznych. Publikacje umieszczone na stronie portalu Wykłady.org.
  • S. Suzuki - alternatywna metoda nauczania gry na skrzypcach / Katarzyna Cichońska Przedstawienie metoda S. Suzuki - jest to metoda adaptowana do procesu nauki gry na skrzypcach i innych instrumentach, przeznaczona dla dzieci od lat trzech, której głównymi elementami są między innymi codzienne słuchanie nagrań z prostymi utworami jakie dziecko ma opanować oraz lekcje indywidualne i grupowe. Elementy metody.



Dostępność sprawdzono: 17 lipca 2022 r.