Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 6: | Linia 6: | ||
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism''' | '''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism''' | ||
− | *[https://aleph.dbp. | + | *[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-b&find_code=WRD&request=klasa+szkolna&adjacent=N&local_base=DBP03&x=0&y=0&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3= Klasa szkolna] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.'' |
Linia 26: | Linia 26: | ||
'''Książki''' | '''Książki''' | ||
+ | |||
+ | *[https://books.google.pl/books?id=RObdSnYm5ZYC&pg=PA79&lpg=PA79&dq=klasa+szkolna&source=bl&ots=bpw1_hyCl0&sig=8Hg1TnHAyAhd73wAivnGoH4D4tA&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwiZnqKE3OPXAhVHOpoKHepXCZY4HhDoAQhEMAQ#v=onepage&q=klasa%20szkolna&f=false Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska] ''W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.'' | ||
*[http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska] ''Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.'' | *[http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska] ''Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.'' | ||
− | |||
+ | '''Artykuły''' | ||
− | '' | + | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-9953-cechy-klasy-szkolnej-jako-malej-grupy-spolecznej.php Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska] ''Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.'' |
*[https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5272 Czynniki decydujące o uzyskaniu pozycji lidera w zespole klasowym / Katarzyna Krupa] ''Omówienie czynników decydujących o pozycji i wpływie lidera na cały zespół klasowy, na podstawie obserwacji i analizy ankiet uczniów kl. III szkoły podstawowej.'' | *[https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5272 Czynniki decydujące o uzyskaniu pozycji lidera w zespole klasowym / Katarzyna Krupa] ''Omówienie czynników decydujących o pozycji i wpływie lidera na cały zespół klasowy, na podstawie obserwacji i analizy ankiet uczniów kl. III szkoły podstawowej.'' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
*[http://www.profesor.pl/publikacja,11804,Referaty,Dzieci-nieakceptowane-w-klasie-szkolnej Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja] ''Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.'' | *[http://www.profesor.pl/publikacja,11804,Referaty,Dzieci-nieakceptowane-w-klasie-szkolnej Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja] ''Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.'' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.'' | *[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.'' | ||
− | *[http://www. | + | *[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.'' |
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.'' | *[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.'' | ||
− | |||
− | |||
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-4644-klasa-szkolna-jako-srodowisko-pomocne-w.php Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych] ''Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.'' | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-4644-klasa-szkolna-jako-srodowisko-pomocne-w.php Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych] ''Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.'' | ||
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-1014-klasa-szkolna-jako-srodowisko-spoleczne.php Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska] ''Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej. Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.'' | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-1014-klasa-szkolna-jako-srodowisko-spoleczne.php Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska] ''Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej. Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.'' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/pedagogika/23886-klasa_szkolna_jako_zesp%C3%B3%C5%82_wychowawczy_na_podstawie_ksi%C4%85%C5%BCki_haliny_sowi%C5%84skiej.html Klasa szkolna jako zespół wychowawczy] ''(na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).'' | *[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/pedagogika/23886-klasa_szkolna_jako_zesp%C3%B3%C5%82_wychowawczy_na_podstawie_ksi%C4%85%C5%BCki_haliny_sowi%C5%84skiej.html Klasa szkolna jako zespół wychowawczy] ''(na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).'' | ||
Linia 76: | Linia 56: | ||
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-22754-ksztaltowanie-srodowiska-wychowawczego.php Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior] ''We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.'' | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-22754-ksztaltowanie-srodowiska-wychowawczego.php Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior] ''We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.'' | ||
− | *[ | + | *[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.'' |
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0039 Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga] ''Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.'' | *[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0039 Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga] ''Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.'' | ||
− | *[ | + | *[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd badań dotyczących znaczenia środowiska fizycznego klasy szkolnej dla przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.'' |
+ | |||
+ | *[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1797/Ewa%20Filipiak%20Uczenie%20sie%20w%20klasie%20szkolnej%20w%20perspektywie%20socjokulturowej.pdf?sequence=1 Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej / Ewa Filipiak] ''Forum Dydaktyczne 5-6/2009. Artykuł zawiera bibliografię.'' | ||
*[http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=534 Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska] ''Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.'' | *[http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=534 Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska] ''Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.'' | ||
Linia 89: | Linia 71: | ||
− | Dostępność sprawdzono: | + | Dostępność sprawdzono: 12 maj 2023 r. |
}} | }} |
Aktualna wersja na dzień 10:38, 12 maj 2023
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Scenariusze zajęć, konspekty
- Atmosfera w klasie zależy od nas - scenariusz lekcji wychowawczej w klasie VI / Elżbieta Rojowska Scenariusz zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących - zabaw: kim jestem? chór zwierząt, wędrujące kartki, autsajder, budujemy szałas, okienka.
- Konspekt lekcji. Temat: Więzi w naszej klasie / oprac. Katarzyna Maciejak Konspekt opracowany na podstawie literatury dotyczącej prowadzenia lekcji wychowawczych.
- Zgrana klasa? To przecież MY !!! - zabawy integracyjne / Anna Bober Scenariusz zajęć dla klasy III szkoły podstawowej, którego celem jest kształtowanie umiejętności współpracy w grupie z wykorzystaniem zabaw integrujących.
Multimedia
- Środowisko uczenia się - klasa szkolna jako wspólnota dydaktyczna / Elżbieta Regulska, Mateusz Rożek, Agnieszka Sawicka, Agnieszka Sip Prezentacja przygotowana w programie Prezi, przedstawia m. in. cechy klasy szkolnej i jej cele, strukturę, obowiązujące w klasie normy, przywództwo, przedstawia klasę w ujęciu wspólnoty rówieśniczej i grupy społecznej. Ponadto zawiera podstawy funkcjonowania systemu klasowego.
Książki
- Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
- Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.
Artykuły
- Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.
- Czynniki decydujące o uzyskaniu pozycji lidera w zespole klasowym / Katarzyna Krupa Omówienie czynników decydujących o pozycji i wpływie lidera na cały zespół klasowy, na podstawie obserwacji i analizy ankiet uczniów kl. III szkoły podstawowej.
- Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.
- Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.
- Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.
- Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.
- Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej. Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.
- Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
- Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z uczniami - komunikat z badań / Anna Pawiak Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas lekcji.
- Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.
- Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.
- Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
- Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski Przegląd badań dotyczących znaczenia środowiska fizycznego klasy szkolnej dla przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.
- Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej / Ewa Filipiak Forum Dydaktyczne 5-6/2009. Artykuł zawiera bibliografię.
- Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.
- Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.
Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}