Terapia pedagogiczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 33 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 12: Linia 12:
 
* [http://www.dysleksja.pl/terapia.htm Terapia pedagogiczna] ''Definicja terapii pedagogicznej, jej cele i zasady,  organizacja działań terapeutycznych oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne. Przykłady ćwiczeń: ćwiczenia percepcji słuchowej - słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej.''
 
* [http://www.dysleksja.pl/terapia.htm Terapia pedagogiczna] ''Definicja terapii pedagogicznej, jej cele i zasady,  organizacja działań terapeutycznych oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne. Przykłady ćwiczeń: ćwiczenia percepcji słuchowej - słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej.''
  
* [http://www.edukacja.edux.pl/p-3004-terapia-pedagogiczna.php Terapia pedagogiczna / Teresa Hochszulc] ''Definicja, cele i rodzaje oddziaływań terapeutycznych. Charakterystyka aspektów terapeutycznych w postepowaniu psychoterapeutycznym oraz zasad obowiązujących nauczyciela-terapeutę.''
+
* [http://www.edukacja.edux.pl/p-3004-terapia-pedagogiczna.php Terapia pedagogiczna / Teresa Hochszulc] ''Definicja, cele i rodzaje oddziaływań terapeutycznych. Charakterystyka aspektów terapeutycznych w postępowaniu psychoterapeutycznym oraz zasad obowiązujących nauczyciela-terapeutę.''
 +
 
 +
*[https://parenting.pl/terapia-pedagogiczna Terapia pedagogiczna] ''Jakie dzieci poddawane są terapii pedagogicznej? 2. Cele i zasady terapii pedagogicznej. ''
 +
 
 +
*[https://www.hellozdrowie.pl/terapia-pedagogiczna-czyli-zajecia-korekcyjno-kompensacyjne-dla-dzieci-z-potrzeba-ksztalcenia-specjalnego/ Terapia pedagogiczna, czyli zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z potrzebą kształcenia specjalnego] ''Co to jest terapia pedagogiczna? Cele terapii pedagogicznej. Formy terapii pedagogicznej. Zasady terapii pedagogicznej. Etapy terapii pedagogicznej''
  
  
 
'''Podstawy prawne'''
 
'''Podstawy prawne'''
  
* [http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2012/981/1 Rozporządzenie MEN] ''z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.''
+
*[https://www.metis.pl/aktyprawne/Itemid,30/task,tag/id,51 Akty prawne w oświacie: pomoc psychologiczno-pedagogiczna]''
 +
 
 +
*[https://epedagogika.pl/akty-prawne/rozporzadzenie-ministra-edukacji-narodowej-z-dnia-9-sierpnia-2017-r.-w-sprawie-zasad-organizacji-i-udzielania-pomocy-psychologicznopedagogicznej-w-publicznych-przedszkolach-szkolach-i-placowkach-dz.u.-z-2017-r.-poz.-1591-1945.html#/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 stycznia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach] ''(Dz.U. z dnia 1 stycznia 2017 r.)''
 +
 
 +
* [http://www.bc.ore.edu.pl/Content/924/Przepisy+prawa+a+planowanie+pomocy+psychlogiczno-pedagogicznej.pdf Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno--pedagogicznej dla dzieci i młodzieży/Krystyna Mucha] ''Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie rozwiązań prawnych, stanowiących podstawę jej świadczenia przez instytucje oświatowe.''
 +
 
  
* [http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2012/982/1 Rozporządzenie MEN] ''z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych''
+
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism'''
  
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001647 Rozporządzenie MEN] ''z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach( Dziennik Ustaw 2018 poz. 1647)''
+
*[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WKR+%3D+%28+Terapia+pedagogiczna+%29&local_base=DBP03&x=47&y=1 Terapia pedagogiczna] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.''
  
  
Linia 28: Linia 37:
 
* [http://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/28-kart-pracy-do-zajec-korekcyjno-kompensacyjnych,280.html Pewny start. Zajęcia rewalidacyjne. Karty pracy i ćwiczenia] '' E-book zawiera 28 kart pracy dla uczniów, którzy mają trudności z: orientacją przestrzenną, funkcjonowaniem społecznym, percepcją wzrokową, percepcją słuchową, grafomotoryką, koncentracją uwagi, wypowiedziami ustnymi i pisemnymi.''
 
* [http://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/28-kart-pracy-do-zajec-korekcyjno-kompensacyjnych,280.html Pewny start. Zajęcia rewalidacyjne. Karty pracy i ćwiczenia] '' E-book zawiera 28 kart pracy dla uczniów, którzy mają trudności z: orientacją przestrzenną, funkcjonowaniem społecznym, percepcją wzrokową, percepcją słuchową, grafomotoryką, koncentracją uwagi, wypowiedziami ustnymi i pisemnymi.''
  
*[http://www.modn.elk.pl/projekt_nowe/nowe_terapia.pdf Poradnik metodyczny dla nauczycieli zajęć terapii pedagogicznej w klasach I-III szkoły podstawowej] ''Joanna Szkatuła, Danuta Żylińska - Wprowadzenie. Etiologia dysleksji. Symptomatologia dysleksji. Rozpoznawanie dysleksji – model postępowania diagnostycznego. Formy pomocy dla dzieci z dysleksją rozwojową. Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.''
+
* [http://www.teczkaterapii.pl/ Teczka terapii zajęciowej] ''Multimedialny pakiet pedagoga, psychologa i terapeuty zajęciowego. Teczka składa się z 3 zeszytów i zawiera ponad 350 propozycji kreatywnych zajęć. Integralną częścią Teczki są 2 płyty CD z kompletem inspirujących materiałów do zajęć.''
 +
 
 +
* [https://www.edziecko.pl/zdrowie_dziecka/7,79364,25042884,terapia-pedagogiczna-cele-efekty-i-zasady.html Terapia pedagogiczna - cele, efekty i zasady] ''Terapia pedagogiczna jest skierowana do dzieci o specjalnych potrzebach kształcenia. Obejmuje specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, prowadzone różnymi metodami i technikami, mające na celu usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych i wyrównanie deficytów rozwojowych. Jakie są cele i efekty terapii pedagogicznej? Na jakich zasadach funkcjonuje?''
  
* [http://www.teczkaterapii.pl/ Teczka terapii zajęciowej] ''Multimedialny pakiet pedagoga, psychologa i terapeuty zajęciowego. Teczka składa się z 3 zeszytów i zawiera ponad 350 propozycji kreatywnych zajęć. Integralną częścią Teczki są 2 płyty CD z kompletem inspirujących materiałów do zajęć.''
+
* [https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/najwazniejsze-dzialania-terapeuty-pedagogicznego/ Najważniejsze działania terapeuty pedagogicznego / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz] ''Etapy terapii pedagogicznej. Adresaci terapii pedagogicznej. Ogólne zasady postępowania w terapii. Warunki efektywnej terapii.''  
  
* [http://chowanna.us.edu.pl/vol/ch32.pdf Chowanna 2009, T. 1 (32)] ''Numer kwartalnika w całości poświęcony terapii pedagogicznej.''
+
* [https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/terapeuta-pedagogiczny/ Terapeuta pedagogiczny kwalifikacje, kompetencje, zadania / Małgorzata Łoskot] ''W artykule omówiono wymagania, jakie są stawiane przed terapeutami pedagogicznymi.''
  
  
Linia 48: Linia 59:
  
 
* [http://www.profesor.pl/publikacja,6458,Scenariusze,Scennariusze-zajec-terapii-pedagogicznej Przykładowy scenariusz zajęć terapii pedagogicznej] ''Temat - Ćwiczenie orientacji przestrzennej - wyodrębnianie strony lewej i prawej, góra - dół.''
 
* [http://www.profesor.pl/publikacja,6458,Scenariusze,Scennariusze-zajec-terapii-pedagogicznej Przykładowy scenariusz zajęć terapii pedagogicznej] ''Temat - Ćwiczenie orientacji przestrzennej - wyodrębnianie strony lewej i prawej, góra - dół.''
 
* [http://www.oeiizk.edu.pl/wczesno/sokolowskapontek/zajkor89.pdf Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych / Mariola Sokołowska-Pontek] '' Temat: Ćwiczenia usprawniające technikę czytania - wierszyk pt. "Dziwny stwór".''
 
 
  
 
'''Książki'''
 
'''Książki'''
Linia 57: Linia 65:
  
 
* [http://ksiegarnia.pwn.pl/Efektywnosc-terapii-pedagogicznej-dzieci-z-trudnosciami-w-uczeniu-sie,68959749,p.html Marzena Kowaluk : Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się] '' Podnoszony w książce problem specjalistycznej pomocy uczniom z trudnościami w uczeniu się jest bardzo istotny z punktu widzenia zarówno dobra społecznego, jakim jest właściwy poziom edukacji społeczeństwa, jak i z punktu widzenia jednostki - dziecka doznającego niepowodzeń szkolnych i jego rodziny, która musi udzielić mu właściwego wsparcia. Pomimo ponad 40 lat prowadzenia różnych form wspierania dzieci z niepowodzeniami w uczeniu się nie wykazano, jakie efekty przynosi terapia pedagogiczna. Dotychczas głównie ukazywano, jakie konsekwencje ma nieobjęcie specjalistyczną pomocą uczniów z dysleksją. Rezultaty prowadzonych badań są ogromnie ciekawe, bo z jednej strony potwierdzają spodziewane i sformułowane na wstępie hipotezy, z drugiej zaś strony autorka otrzymała dane zaskakujące na tle dotychczas publikowanych i znacznie ciekawsze. Dotyczą one oceny pozaintelektualnych obszarów zachowania i rozwoju emocjonalno-społecznego, narastania zaburzeń zachowania już u tzw. małych dzieci, za jakie niesłusznie uważa się uczniów klas drugich i trzecich.''
 
* [http://ksiegarnia.pwn.pl/Efektywnosc-terapii-pedagogicznej-dzieci-z-trudnosciami-w-uczeniu-sie,68959749,p.html Marzena Kowaluk : Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się] '' Podnoszony w książce problem specjalistycznej pomocy uczniom z trudnościami w uczeniu się jest bardzo istotny z punktu widzenia zarówno dobra społecznego, jakim jest właściwy poziom edukacji społeczeństwa, jak i z punktu widzenia jednostki - dziecka doznającego niepowodzeń szkolnych i jego rodziny, która musi udzielić mu właściwego wsparcia. Pomimo ponad 40 lat prowadzenia różnych form wspierania dzieci z niepowodzeniami w uczeniu się nie wykazano, jakie efekty przynosi terapia pedagogiczna. Dotychczas głównie ukazywano, jakie konsekwencje ma nieobjęcie specjalistyczną pomocą uczniów z dysleksją. Rezultaty prowadzonych badań są ogromnie ciekawe, bo z jednej strony potwierdzają spodziewane i sformułowane na wstępie hipotezy, z drugiej zaś strony autorka otrzymała dane zaskakujące na tle dotychczas publikowanych i znacznie ciekawsze. Dotyczą one oceny pozaintelektualnych obszarów zachowania i rozwoju emocjonalno-społecznego, narastania zaburzeń zachowania już u tzw. małych dzieci, za jakie niesłusznie uważa się uczniów klas drugich i trzecich.''
 
* [http://www.edukacyjna.pl/ksiazka.php?id=8614 Violetta Florkiewicz (red.): Terapia pedagogiczna: scenariusze zajęć] '' Celem skryptu jest nakreślenie właściwego kierunku pracy z uczniami o różnych dysfunkcjach rozwojowych i pomoc w realizacji procesu terapeutycznego. Nacisk położony jest na najczęściej spotykane zaburzenia, które wpływają niekorzystnie na proces zdobywania umiejętności szkolnych: opóźnienia i zaburzenia percepcji wzrokowej, opóźnienia i zaburzenia percepcji słuchowej, zaburzenia procesu lateralizacji, deficyt pamięciowy, deficyt uwagi powiązany z nadmierną ruchliwością,opóźnienia i zaburzenia mowy.''
 
  
 
* [http://www.impulsoficyna.com.pl/katalog/terapia-pedagogiczna-tom-1,172.html Ewa Małgorzata Skorek (red.): Terapia pedagogiczna: Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Tom I]'' Tom poświęcony rodzajom zaburzeń rozwoju psychoruchowego dzieci, które leżą u podłoża ich trudności w uczeniu. Wyczerpująco przedstawiono najczęściej występujące objawy częściowych zaburzeń rozwoju, ich konsekwencje w procesie uczenia się, którymi są dysleksja, dysgrafia, dysortografia oraz specyficzne problemy w uczeniu się matematyki. Publikacja skierowana nie tylko do obecnych i przyszłych pedagogów-terapeutów, ale także do rodziców i nauczycieli w przedszkolach oraz szkołach.''
 
* [http://www.impulsoficyna.com.pl/katalog/terapia-pedagogiczna-tom-1,172.html Ewa Małgorzata Skorek (red.): Terapia pedagogiczna: Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Tom I]'' Tom poświęcony rodzajom zaburzeń rozwoju psychoruchowego dzieci, które leżą u podłoża ich trudności w uczeniu. Wyczerpująco przedstawiono najczęściej występujące objawy częściowych zaburzeń rozwoju, ich konsekwencje w procesie uczenia się, którymi są dysleksja, dysgrafia, dysortografia oraz specyficzne problemy w uczeniu się matematyki. Publikacja skierowana nie tylko do obecnych i przyszłych pedagogów-terapeutów, ale także do rodziców i nauczycieli w przedszkolach oraz szkołach.''
 
* [http://www.edukacyjna.pl/ksiazka.php?id=6249 Ewa Małgorzata Skorek (red.): Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Tom II (książka+CD)] ''Przegląd wybranych metod stosowanych w terapii pedagogicznej oraz obszerny materiał metodyczny mogący wzbogacić warsztat pracy terapeutycznej z dziećmi. Znalazły się tutaj rozprawy na temat muzykoterapii i treningu relaksacyjnego, metody Ruchu Rozwijającego, kinezjologii edukacyjnej oraz terapii dzieci z zaburzoną neurodynamiką przez kontakt ze zwierzętami i wiele innych. Scenariusze zajęć zaś zostały opracowane z myślą o pracy z dziećmi przejawiającymi zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej, z zaburzeniami lateralizacji oraz koordynacji ruchowej. Przedstawiono ponadto propozycje zajęć z dziećmi mającymi trudności z ortografią. Do każdego scenariusza zajęć opracowano pomoce, a w propozycjach zajęć podano przykład ich wykorzystania. Wszystkie pomoce do pracy korekcyjno-kompensacyjnej umieszczone są na dołączonej do książki płytce CD.''
 
 
* [http://www.ksiegarniasuplement.pl/ksiazka/Sosin-Irena/Terapia-pedagogiczna-uczniow-ze-specyficznymi-trudnosciami-w-uczeniu-sie-Zbior-cwiczen-i-kart-pracy-Gimnazjum,supleHQANZFYU Irena Sosin: Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Zbiór ćwiczeń i kart pracy - Gimazjum]
 
  
 
* [http://www.gandalf.com.pl/b/terapia-pedagogiczna-przewodnik/ Marta Bogdanowicz: Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny] ''Przewodnik po publikacajch z zakresu terapii pedagogicznej (m. in. dysleksji, grafomotoryki, dysgrafii). Może okazać się niezwykle ważnym narzędziem dla terapeutów, pedagogów, psychologów i nauczycieli.''
 
* [http://www.gandalf.com.pl/b/terapia-pedagogiczna-przewodnik/ Marta Bogdanowicz: Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny] ''Przewodnik po publikacajch z zakresu terapii pedagogicznej (m. in. dysleksji, grafomotoryki, dysgrafii). Może okazać się niezwykle ważnym narzędziem dla terapeutów, pedagogów, psychologów i nauczycieli.''
  
* [http://www.dashofer.pl/przyklady/SPE.pdf Materiały do pracy z uczniemi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: praktyczny program komputerowy]''  
+
* [https://harmonia.edu.pl/pl/product/dziennik-zajec-terapeutycznych-i-wyrownawczych Dziennik zajęć terapeutycznych i wyrównawczych] '' Dziennik jest przeznaczony dla terapeutów i nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne i dydaktyczno-wyrównawcze, takie jak: korekcyjno-kompensacyjne / terapii pedagogicznej, wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów, gimnastyki korekcyjnej, socjoterapii, rewalidacji, logopedyczne, tyflopedagogiczne, surdopedagogiczne, rehabilitacji, dogoterapii, arteterapii itp. Może być także wykorzystywany do dokumentowania społecznych godzin nauczyciela. Dziennik może być używany w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Dziennik przewidziano dla 50 osób. ''
  
* [https://harmonia.edu.pl/pl/p/DZIENNIK-ZAJEC-TERAPEUTYCZNYCH-I-WYROWNAWCZYCH/1032 Dziennik zajęć terapeutycznych i wyrównawczych] '' Dziennik jest przeznaczony dla terapeutów i nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne i dydaktyczno-wyrównawcze, takie jak: korekcyjno-kompensacyjne / terapii pedagogicznej, wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów, gimnastyki korekcyjnej, socjoterapii, rewalidacji, logopedyczne, tyflopedagogiczne, surdopedagogiczne, rehabilitacji, dogoterapii, arteterapii itp. Może być także wykorzystywany do dokumentowania społecznych godzin nauczyciela. Dziennik może być używany w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Dziennik przewidziano dla 50 osób. ''
 
  
 +
'''Zestawienia bibliograficzne'''
  
'''Zestawienia bibliograficzne'''
+
* [http://www.bpsiedlce.pl/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/286_pedagogika-wychowanie/202_terapia-pedagogiczna/ Terapia pedagogiczna - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2009-2020] ''oprac. Agata Chodowiec.''
  
 
* [http://docplayer.pl/6290873-Terapia-pedagogiczna-uczniow-ze-specyficznymi-trudnosciami-w-uczeniu-sie-w-formie-poradnika-red-prowadzaca-irena-sosin-wyd-raabe.html TERAPIA PEDAGOGICZNA uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się] '' adnotowany wykaz publikacji w formie poradnika, red. prowadząca Irena Sosin, wyd. RAABE.''
 
* [http://docplayer.pl/6290873-Terapia-pedagogiczna-uczniow-ze-specyficznymi-trudnosciami-w-uczeniu-sie-w-formie-poradnika-red-prowadzaca-irena-sosin-wyd-raabe.html TERAPIA PEDAGOGICZNA uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się] '' adnotowany wykaz publikacji w formie poradnika, red. prowadząca Irena Sosin, wyd. RAABE.''
Linia 82: Linia 84:
  
 
* [http://www.bpsiedlce.pl/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/286_pedagogika-wychowanie/202_terapia-pedagogiczna/ Terapia pedagogiczna] ''zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1995-2008.''
 
* [http://www.bpsiedlce.pl/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/286_pedagogika-wychowanie/202_terapia-pedagogiczna/ Terapia pedagogiczna] ''zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1995-2008.''
 
* [http://pedagogiczna.olkusz.pl/wp-content/uploads/2013/09/TERAPIA-PEDAGOGICZNA.pdf Terapia pedagogiczna] ''zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000-2013.''
 
  
 
* [http://docplayer.pl/6122417-Terapia-pedagogiczna-zestawienie-bibliograficzne-w-wyborze-za-lata-2000-2013.html Terapia pedagogiczna] ''zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000-2013. Oprac. Małgorzata Pająk.''
 
* [http://docplayer.pl/6122417-Terapia-pedagogiczna-zestawienie-bibliograficzne-w-wyborze-za-lata-2000-2013.html Terapia pedagogiczna] ''zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000-2013. Oprac. Małgorzata Pająk.''
  
| stopka= 6 grudnia 2019 r.
+
| stopka= 23.03.2023 r.
 
}}
 
}}

Aktualna wersja na dzień 09:45, 9 maj 2023


Definicje

  • Terapia pedagogiczna Definicja terapii pedagogicznej wg różnych autorów, zasady i metody terapii pedagogicznej, organizacja działań terapeutycznych.
  • Terapia pedagogiczna Definicja terapii pedagogicznej, jej cele i zasady, organizacja działań terapeutycznych oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne. Przykłady ćwiczeń: ćwiczenia percepcji słuchowej - słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej.
  • Terapia pedagogiczna / Teresa Hochszulc Definicja, cele i rodzaje oddziaływań terapeutycznych. Charakterystyka aspektów terapeutycznych w postępowaniu psychoterapeutycznym oraz zasad obowiązujących nauczyciela-terapeutę.
  • Terapia pedagogiczna Jakie dzieci poddawane są terapii pedagogicznej? 2. Cele i zasady terapii pedagogicznej.


Podstawy prawne


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism

  • Terapia pedagogiczna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Książki i art. w wersji elektronicznej

  • Pewny start. Zajęcia rewalidacyjne. Karty pracy i ćwiczenia E-book zawiera 28 kart pracy dla uczniów, którzy mają trudności z: orientacją przestrzenną, funkcjonowaniem społecznym, percepcją wzrokową, percepcją słuchową, grafomotoryką, koncentracją uwagi, wypowiedziami ustnymi i pisemnymi.
  • Teczka terapii zajęciowej Multimedialny pakiet pedagoga, psychologa i terapeuty zajęciowego. Teczka składa się z 3 zeszytów i zawiera ponad 350 propozycji kreatywnych zajęć. Integralną częścią Teczki są 2 płyty CD z kompletem inspirujących materiałów do zajęć.
  • Terapia pedagogiczna - cele, efekty i zasady Terapia pedagogiczna jest skierowana do dzieci o specjalnych potrzebach kształcenia. Obejmuje specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, prowadzone różnymi metodami i technikami, mające na celu usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych i wyrównanie deficytów rozwojowych. Jakie są cele i efekty terapii pedagogicznej? Na jakich zasadach funkcjonuje?


Programy, scenariusze zajęć

  • Program zajęć terapii pedagogicznej z elementami zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu. Komponent IV Człowiek jako element środowiska.

Książki

  • Anna Radwańska : Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela Książkę napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: wzrokową, słuchowo-językową, koordynację wzrokowo-ruchową oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zespół Aspergera, zespół Downa, afazja, autyzm, upośledzenie w stopniu lekkim, z niedosłuchem. W poradniku zamieszczone są wzory opinii wydawanej dla rodziców, zespołu orzekającego oraz wzór karty zajęć rewalidacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych.
  • Marzena Kowaluk : Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się Podnoszony w książce problem specjalistycznej pomocy uczniom z trudnościami w uczeniu się jest bardzo istotny z punktu widzenia zarówno dobra społecznego, jakim jest właściwy poziom edukacji społeczeństwa, jak i z punktu widzenia jednostki - dziecka doznającego niepowodzeń szkolnych i jego rodziny, która musi udzielić mu właściwego wsparcia. Pomimo ponad 40 lat prowadzenia różnych form wspierania dzieci z niepowodzeniami w uczeniu się nie wykazano, jakie efekty przynosi terapia pedagogiczna. Dotychczas głównie ukazywano, jakie konsekwencje ma nieobjęcie specjalistyczną pomocą uczniów z dysleksją. Rezultaty prowadzonych badań są ogromnie ciekawe, bo z jednej strony potwierdzają spodziewane i sformułowane na wstępie hipotezy, z drugiej zaś strony autorka otrzymała dane zaskakujące na tle dotychczas publikowanych i znacznie ciekawsze. Dotyczą one oceny pozaintelektualnych obszarów zachowania i rozwoju emocjonalno-społecznego, narastania zaburzeń zachowania już u tzw. małych dzieci, za jakie niesłusznie uważa się uczniów klas drugich i trzecich.
  • Ewa Małgorzata Skorek (red.): Terapia pedagogiczna: Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Tom I Tom poświęcony rodzajom zaburzeń rozwoju psychoruchowego dzieci, które leżą u podłoża ich trudności w uczeniu. Wyczerpująco przedstawiono najczęściej występujące objawy częściowych zaburzeń rozwoju, ich konsekwencje w procesie uczenia się, którymi są dysleksja, dysgrafia, dysortografia oraz specyficzne problemy w uczeniu się matematyki. Publikacja skierowana nie tylko do obecnych i przyszłych pedagogów-terapeutów, ale także do rodziców i nauczycieli w przedszkolach oraz szkołach.
  • Dziennik zajęć terapeutycznych i wyrównawczych Dziennik jest przeznaczony dla terapeutów i nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne i dydaktyczno-wyrównawcze, takie jak: korekcyjno-kompensacyjne / terapii pedagogicznej, wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów, gimnastyki korekcyjnej, socjoterapii, rewalidacji, logopedyczne, tyflopedagogiczne, surdopedagogiczne, rehabilitacji, dogoterapii, arteterapii itp. Może być także wykorzystywany do dokumentowania społecznych godzin nauczyciela. Dziennik może być używany w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Dziennik przewidziano dla 50 osób.


Zestawienia bibliograficzne

  • Terapia pedagogiczna zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000-2013. Oprac. Małgorzata Pająk.



Dostępność sprawdzono: 23.03.2023 r.