Kompetencje nauczyciela: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 6: Linia 6:
 
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism'''
 
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism'''
  
*[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=%28+WRD+%3D+%28+Kompetencje+nauczyciela+%29+%29+and+%28+WYR+%3D+%28+2017+-%3E+2022+%29+%29&local_base=DBP03&x=49&y=5 Kompetencje nauczycieli] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.''
+
*[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WRD+%3D+%28+Kompetencje+nauczyciel%3F+%29&local_base=DBP03&x=39&y=6 Kompetencje nauczycieli] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.''
 +
 
  
 
'''Multimedia'''
 
'''Multimedia'''
  
 
*[http://www.oskko.edu.pl/kkds7/materialy.html Kompetencje nauczycieli w Unii Europejskiej / Mirosław Sielatycki] ''Prezentacja w programie Power Point (do pobrania).''
 
*[http://www.oskko.edu.pl/kkds7/materialy.html Kompetencje nauczycieli w Unii Europejskiej / Mirosław Sielatycki] ''Prezentacja w programie Power Point (do pobrania).''
 +
 +
 +
'''Książki'''
 +
 +
*[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17322/kompetencje2017.pdf?sequence=1 Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Sławomir Śliwa] ''Publikacja "Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej" przeznaczona jest dla teoretyków i praktyków, którzy interesują się działaniami z zakresu profilaktyki. Książka składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, wniosków praktycznych, a w aneksie dołączone są narzędzia badawcze, za pomocą których były robione badania. W rozdziale pierwszym opisane są kompetencje zawodowe, jakie powinni posiadać nauczyciele, z uwzględnieniem w szczególności kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział drugi traktuje o metodologii badań. Kolejny opisuje m. in. wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej za pomocą narzędzia Z.B. Gasia – Charakterystyka Funkcjonowania Profesjonalnego. Podrozdziały przedstawiają także analizę danych zebranych za pomocą tego samego narzędzia, a odnoszą się do umiejętności i doświadczenia kadry pedagogicznej z zakresu profilaktyki.''
 +
  
 
'''Artykuły'''
 
'''Artykuły'''
 +
 +
*[https://journals.umcs.pl/lrp/article/download/3488/3769 Kompetencje nauczycielskie - próba syntezy (projekt autorski) / Dorota Pankowska] ''Próba syntezy różnych podejść do zawodowych kompetencji nauczycielskich. Przegląd ich typologii, kryteria podziału kompetencji. Autorska propozycja wielowymiarowego ujęcia struktury kompetencji w postaci „siatki kompetencji” oraz możliwości praktycznego jej wykorzystania jako narzędzia w planowaniu i ewaluacji kształcenia nauczycieli, indywidualnym rozwoju zawodowym oraz badaniach pedeutologicznych.''
 +
 +
*[https://www.sbc.org.pl/Content/358718/konieczna-kucharska.pdf Miękie i twarde kompetencje nauczycieli / Marta Konieczna-Kucharska]  ''Wskazanie miękkich i twardych kompetencji nauczycieli, które według uczniów szkół ponadgimnazjalnych w dużym stopniu wpływają na osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze uczniów, efektywność działań współczesnej szkoły oraz jakość placówek oświatowych w oparciu o wyniki badań pilotażowych mających na celu określenie stopnia istotności miękkich i twardych kompetencji nauczycieli oraz ich identyfikację w kontekście kreowania wizerunku współczesnego nauczyciela.''
 +
 +
*[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1345/kompetencje%20nauczyciela%20klas%20I-III.pdf?sequence=1 Kompetencje nauczyciela klas początkowych / Ewa Lemańska-Lewandowska] ''Próba definicyjnego uporządkowania pojęć kluczowych, dokonania przeglądu rodzajów i grup kompetencji nauczyciela prezentowanych przez polskich badaczy tego zagadnienia oraz autorów obcojęzycznych publikujących w literaturze polskiej lub tłumaczenia ich prac na język polski. W drugiej części omówiono szczegółowo kompetencje nauczyciela klas początkowych.''
 +
 +
*[https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/120/1/article.pdf Reprezentacje kompetencji nauczycieli w indywidualnych doświadczeniach edukacyjnych kandydatów na nauczycieli / Anna Kwatera]  ''Analiza pisemnych wypowiedzi studentek i studentów kierunk ów nauczycielskich na temat istotnych kompetencji ich własnych nauczycieli na wcześniejszych etapach kształcenia oraz ich deficytów, przejawianych w postaci konkretnych zachowań obserwowanych, doświadczanych, docenianych lub kwestionowanych. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na główne pytanie badawcze, dotyczące jakości znaczeń nadawanych poszczególnym kompetencjom nauczycieli lub ich deficytom, w kontekście kształtowania się profesjonalizmu zawodowego.''
  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf Kompetencje współczesnego nauczyciela/ Wacław Strykowski] ''Próba odpowiedzi na pytanie w jakich kategoriach pojęciowych opisywać dobrego nauczyciela, rozważania nad cechami i właściwościami dobrego nauczyciela.''  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf Kompetencje współczesnego nauczyciela/ Wacław Strykowski] ''Próba odpowiedzi na pytanie w jakich kategoriach pojęciowych opisywać dobrego nauczyciela, rozważania nad cechami i właściwościami dobrego nauczyciela.''  
Linia 19: Linia 34:
  
 
*[http://www.fhpv.unipo.sk/ktechv/inedutech2007/kniznica/pdf_doc/walat.pdf Projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych jako kluczowe kompetencje nauczyciela / Wojciech Walat] ''Autor (Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Techniki) publikacji stwierdza, że jedną z kluczowych kompetencji nauczyciela jest projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych (HPD). Omawia składowe komponenty procedury projektowania opracowania hipermedialnego programu dydaktycznego: określenie ogólnych celów dydaktycznych, analizę dydaktyczną, charakterystykę psychofizyczną uczniów (odbiorców HPD), opracowanie narzędzi kontroli wstępnej, strategii nauczania, właściwe projektowanie i wykonanie opracowania dydaktycznego (HPD). Procedurę kończy przygotowanie narzędzi pomiaru kontroli bieżącej oraz kontroli zbierającej.''
 
*[http://www.fhpv.unipo.sk/ktechv/inedutech2007/kniznica/pdf_doc/walat.pdf Projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych jako kluczowe kompetencje nauczyciela / Wojciech Walat] ''Autor (Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Techniki) publikacji stwierdza, że jedną z kluczowych kompetencji nauczyciela jest projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych (HPD). Omawia składowe komponenty procedury projektowania opracowania hipermedialnego programu dydaktycznego: określenie ogólnych celów dydaktycznych, analizę dydaktyczną, charakterystykę psychofizyczną uczniów (odbiorców HPD), opracowanie narzędzi kontroli wstępnej, strategii nauczania, właściwe projektowanie i wykonanie opracowania dydaktycznego (HPD). Procedurę kończy przygotowanie narzędzi pomiaru kontroli bieżącej oraz kontroli zbierającej.''
 
*[http://www.cen.uni.wroc.pl/Pliki/13.pdf Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej / Mirosław Sielatycki] ''Autor przedstawia efekty debaty i pracy grupy roboczej (powołanej przez Komisję Europejską) na konferencji w Brukseli w dn. 10-21 czerwca 2005 r. w związku z realizacją wdrażania dokumentu "Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia - wspólne cele do roku 2010". Grupa powołana z przedstawicieli 25 państw, zajmowała się zagadnieniem opisu kompetencji, kwalifikacji i profilu nauczyciela w Unii Europejskiej.''
 
  
 
*[http://www.edukacyjne.dyskursy.univ.szczecin.pl/standardy.htm O standardach kompetencji zawodowych nauczycieli/ Elżbieta Perzycka,Justyna Nowotniak] ''Przykłady standardów krajów reformujących oświatę oraz próba opracowania standardów z uwzględnieniem warunków panujących w  polskiej szkole.''
 
*[http://www.edukacyjne.dyskursy.univ.szczecin.pl/standardy.htm O standardach kompetencji zawodowych nauczycieli/ Elżbieta Perzycka,Justyna Nowotniak] ''Przykłady standardów krajów reformujących oświatę oraz próba opracowania standardów z uwzględnieniem warunków panujących w  polskiej szkole.''
Linia 26: Linia 39:
  
 
'''Zestawienia bibliograficzne'''
 
'''Zestawienia bibliograficzne'''
 
 
*[http://www.bibliotekapedagogiczna.lubsko.pl/n61.htm Kompetencje nauczyciela] ''Zestawienie bibliograficzne opublikowane przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Lubsku.''
 
  
 
*[http://www.bpsiedlce.pl/3/strona/109_zbiory/146_zestawienia-bibliograficzne/149_kompetencje-wspolczesnego-nauczyciela/ Kompetencje współczesnego nauczyciela] '' Zestawienie bibliograficzne opublikowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Siedlcach.''
 
*[http://www.bpsiedlce.pl/3/strona/109_zbiory/146_zestawienia-bibliograficzne/149_kompetencje-wspolczesnego-nauczyciela/ Kompetencje współczesnego nauczyciela] '' Zestawienie bibliograficzne opublikowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Siedlcach.''
  
  
| stopka= 21 lutego 2022 r.
+
| stopka= 29 marca 2023 r.
 
}}
 
}}

Aktualna wersja na dzień 13:07, 27 kwi 2023


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism

  • Kompetencje nauczycieli wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Multimedia


Książki

  • Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Sławomir Śliwa Publikacja "Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej" przeznaczona jest dla teoretyków i praktyków, którzy interesują się działaniami z zakresu profilaktyki. Książka składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, wniosków praktycznych, a w aneksie dołączone są narzędzia badawcze, za pomocą których były robione badania. W rozdziale pierwszym opisane są kompetencje zawodowe, jakie powinni posiadać nauczyciele, z uwzględnieniem w szczególności kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział drugi traktuje o metodologii badań. Kolejny opisuje m. in. wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej za pomocą narzędzia Z.B. Gasia – Charakterystyka Funkcjonowania Profesjonalnego. Podrozdziały przedstawiają także analizę danych zebranych za pomocą tego samego narzędzia, a odnoszą się do umiejętności i doświadczenia kadry pedagogicznej z zakresu profilaktyki.


Artykuły

  • Kompetencje nauczycielskie - próba syntezy (projekt autorski) / Dorota Pankowska Próba syntezy różnych podejść do zawodowych kompetencji nauczycielskich. Przegląd ich typologii, kryteria podziału kompetencji. Autorska propozycja wielowymiarowego ujęcia struktury kompetencji w postaci „siatki kompetencji” oraz możliwości praktycznego jej wykorzystania jako narzędzia w planowaniu i ewaluacji kształcenia nauczycieli, indywidualnym rozwoju zawodowym oraz badaniach pedeutologicznych.
  • Miękie i twarde kompetencje nauczycieli / Marta Konieczna-Kucharska Wskazanie miękkich i twardych kompetencji nauczycieli, które według uczniów szkół ponadgimnazjalnych w dużym stopniu wpływają na osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze uczniów, efektywność działań współczesnej szkoły oraz jakość placówek oświatowych w oparciu o wyniki badań pilotażowych mających na celu określenie stopnia istotności miękkich i twardych kompetencji nauczycieli oraz ich identyfikację w kontekście kreowania wizerunku współczesnego nauczyciela.
  • Kompetencje nauczyciela klas początkowych / Ewa Lemańska-Lewandowska Próba definicyjnego uporządkowania pojęć kluczowych, dokonania przeglądu rodzajów i grup kompetencji nauczyciela prezentowanych przez polskich badaczy tego zagadnienia oraz autorów obcojęzycznych publikujących w literaturze polskiej lub tłumaczenia ich prac na język polski. W drugiej części omówiono szczegółowo kompetencje nauczyciela klas początkowych.
  • Reprezentacje kompetencji nauczycieli w indywidualnych doświadczeniach edukacyjnych kandydatów na nauczycieli / Anna Kwatera Analiza pisemnych wypowiedzi studentek i studentów kierunk ów nauczycielskich na temat istotnych kompetencji ich własnych nauczycieli na wcześniejszych etapach kształcenia oraz ich deficytów, przejawianych w postaci konkretnych zachowań obserwowanych, doświadczanych, docenianych lub kwestionowanych. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na główne pytanie badawcze, dotyczące jakości znaczeń nadawanych poszczególnym kompetencjom nauczycieli lub ich deficytom, w kontekście kształtowania się profesjonalizmu zawodowego.
  • Projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych jako kluczowe kompetencje nauczyciela / Wojciech Walat Autor (Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Techniki) publikacji stwierdza, że jedną z kluczowych kompetencji nauczyciela jest projektowanie hipermedialnych opracowań dydaktycznych (HPD). Omawia składowe komponenty procedury projektowania opracowania hipermedialnego programu dydaktycznego: określenie ogólnych celów dydaktycznych, analizę dydaktyczną, charakterystykę psychofizyczną uczniów (odbiorców HPD), opracowanie narzędzi kontroli wstępnej, strategii nauczania, właściwe projektowanie i wykonanie opracowania dydaktycznego (HPD). Procedurę kończy przygotowanie narzędzi pomiaru kontroli bieżącej oraz kontroli zbierającej.


Zestawienia bibliograficzne



Dostępność sprawdzono: 29 marca 2023 r.