Dzieci niepełnosprawne ruchowo: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 25: | Linia 25: | ||
*[http://www.niepelnosprawni.gov.pl/container/prawo---ustawy/Obwieszczenie%20Rzadowe%20Dz.U.2012.1170.pdf] Oświadczenie Rządowe z dnia 25 września 2012 r. w sprawie mocy obowiązującej Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.(Dz.U.2012.1170)] | *[http://www.niepelnosprawni.gov.pl/container/prawo---ustawy/Obwieszczenie%20Rzadowe%20Dz.U.2012.1170.pdf] Oświadczenie Rządowe z dnia 25 września 2012 r. w sprawie mocy obowiązującej Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.(Dz.U.2012.1170)] | ||
− | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/ | + | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002027/O/D20182027.pdf Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 października 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności Dz.U. 2018 poz. 2027] |
− | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/ | + | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001743/O/D20171743.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych Dz.U. 2017 poz. 1743] |
− | *[ | + | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000323/O/D20190323.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dz.U. 2019 poz. 323] |
− | *[ | + | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001578/O/D20171578.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Dz.U. 2017 poz. 1578] |
− | *[ | + | *[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001635/O/D20171635.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Dz.U. 2017 poz. 1635] |
− | |||
− | |||
Linia 57: | Linia 55: | ||
'''Baza bibliograficzna EDUKACJA''' | '''Baza bibliograficzna EDUKACJA''' | ||
− | *[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find- | + | *[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-c&ccl_term=WRD+%3D+%28+Ucze%C5%84+z+niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bci%C4%85+ruchow%C4%85+%29&local_base=DBP03&x=28&y=6 Uczeń z niepełnosprawnością ruchową] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.'' |
Linia 75: | Linia 73: | ||
'''Książki''' | '''Książki''' | ||
− | *[http://www. | + | *[http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=187&from=&dirids=1&ver_id=&lp=10&QI=%20 Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej / red. J. Bogucka, D. Al-Khamisy.] ''Publikacja przybliża projekt Szkoła dla wszystkich zrealizowany przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Celem projektu było określenie obszarów, w którym należy pomóc nauczycielowi w edukacji dziecka niepełnosprawnego.'' |
− | *[https:// | + | *[https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/Dziecko-z-niepelnosprawnoscia-w-szkole1.pdf Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej – wyzwanie dla JST / red. Anna Grabowska] ''Publikacja porusza ważne obszary dotyczące edukacji włączającej i organizacji kształcenia uczniów z niepełnosprawnością.'' |
*[https://www.far.org.pl/phocadownload/2015_far_skrypty/skrypt-11_wplyw-emocji-modziezy.pdf Wpływ emocji towarzyszących uszkodzeniom fizycznym na adaptację młodzieży z niepełnosprawnością ruchową. Sztuka panowania nad emocjami warunkiem życiowej skuteczności. / Iwona Boczar] ''Publikacja Fundacji Aktywnej Rehabilitacji, której celem jest pomoc osobom z trwałymi uszkodzeniami rdzenia kręgowego poruszającym się na wózkach inwalidzkich w powrocie do aktywnego życia i nauki.'' | *[https://www.far.org.pl/phocadownload/2015_far_skrypty/skrypt-11_wplyw-emocji-modziezy.pdf Wpływ emocji towarzyszących uszkodzeniom fizycznym na adaptację młodzieży z niepełnosprawnością ruchową. Sztuka panowania nad emocjami warunkiem życiowej skuteczności. / Iwona Boczar] ''Publikacja Fundacji Aktywnej Rehabilitacji, której celem jest pomoc osobom z trwałymi uszkodzeniami rdzenia kręgowego poruszającym się na wózkach inwalidzkich w powrocie do aktywnego życia i nauki.'' | ||
Linia 87: | Linia 85: | ||
*[http://odn.ckziu.wloclawek.pl/dokumenty/publikacje/17.pdf Dostosowanie wymagań edukacyjnych na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w edukacji przedszkolnej (dzieci z niepełnosprawnością ruchową i afazją)] ''Dzieci niepełnosprawne ruchowo w przedszkolu.'' | *[http://odn.ckziu.wloclawek.pl/dokumenty/publikacje/17.pdf Dostosowanie wymagań edukacyjnych na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w edukacji przedszkolnej (dzieci z niepełnosprawnością ruchową i afazją)] ''Dzieci niepełnosprawne ruchowo w przedszkolu.'' | ||
− | *[ | + | *[https://static.epodreczniki.pl/portal/f/res/RA6Y4U8sfpNqM/1611745673/2apRvZtKDqsMskFNWfvG5GgjKMaNqpcO.pdf Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli] ''W treści publikacji zawarte zostały m.in.regulacje prawne w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doradztwo edukacyjno - zawodowe, model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.'' |
− | |||
− | |||
− | '''Czasopisma' | + | '''Czasopisma''' |
− | |||
− | |||
− | *[ | + | *[https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/13353/ Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych]''Podejmowana tematyka obejmuje rozprawy naukowe oraz doniesienia z badań, a także rekomendacje dobrych praktyk i recenzję polecanych książek, ściśle związanych z zagadnieniami edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych.'' |
− | *[ | + | *[https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/index.html Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej]''Ogólnopolski kwartalnik zawierający aktualizację problemów z zakresu pedagogiki specjalnej. Prezentuje rozwiązania praktyczne, badania empiryczne oraz teorię.'' |
*[http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/203029 Magazyn Integracja] ''Magazyn dostarcza kompleksowej wiedzy z zakresu niepełnosprawności oraz przedstawia bieżące sprawy i problemy środowiska.'' | *[http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/203029 Magazyn Integracja] ''Magazyn dostarcza kompleksowej wiedzy z zakresu niepełnosprawności oraz przedstawia bieżące sprawy i problemy środowiska.'' | ||
Linia 106: | Linia 100: | ||
'''Artykuły''' | '''Artykuły''' | ||
− | *[http:// | + | *[http://niepelnosprawni.koszalin.pl/component/content/article/3/85 Rehabilitacja ruchowa dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo. / Magdalena Frymer – Kozieł] '' Ruch jest naturalnym i potrzebnym elementem ludzkiego życia. Szczególne znaczenie ma w sytuacji dzieci niepełnosprawnych.'' |
*[https://zenodo.org/record/57282/files/2016_6_7_123-129_3661.pdf Wpływ aktywności ruchowej i sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka niepełnosprawnego ruchowo. / Anna Mędrak, Joanna Piętak, Tomasz Łosień] ''W publikacji poruszono zagadnienie oddziaływania sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka niepełnosprawnego ruchowo.'' | *[https://zenodo.org/record/57282/files/2016_6_7_123-129_3661.pdf Wpływ aktywności ruchowej i sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka niepełnosprawnego ruchowo. / Anna Mędrak, Joanna Piętak, Tomasz Łosień] ''W publikacji poruszono zagadnienie oddziaływania sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka niepełnosprawnego ruchowo.'' | ||
− | *[ | + | *[https://epedagogika.pl/top-tematy/uczen-z-niepelnosprawnoscia-ruchowa-w-szkole-wsparcie-i-dostosowania-edukacyjne-5963.html Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową w szkole-wsparcie i dostosowania edukacyjne / Marzenna Czarnocka] ''Podstawowe informacje na temat ucznia z niepełnosprawnością ruchową.'' |
*[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pedagogika_Rodziny/Pedagogika_Rodziny-r2011-t1-n1/Pedagogika_Rodziny-r2011-t1-n1-s19-27/Pedagogika_Rodziny-r2011-t1-n1-s19-27.pdf Samoocena dzieci niepełnosprawnych ruchowo a ich środowisko rodzinne. / Józefa Anna Pielkowa] ''W związku z możliwością otoczenia dziecka niepełnosprawnego ruchowo indywidualną opieką i zaspokajania jego potrzeb, rodzina jest najlepszym środowiskiem rozwojowym.'' | *[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pedagogika_Rodziny/Pedagogika_Rodziny-r2011-t1-n1/Pedagogika_Rodziny-r2011-t1-n1-s19-27/Pedagogika_Rodziny-r2011-t1-n1-s19-27.pdf Samoocena dzieci niepełnosprawnych ruchowo a ich środowisko rodzinne. / Józefa Anna Pielkowa] ''W związku z możliwością otoczenia dziecka niepełnosprawnego ruchowo indywidualną opieką i zaspokajania jego potrzeb, rodzina jest najlepszym środowiskiem rozwojowym.'' | ||
− | *[ | + | *[https://docplayer.pl/5557298-Obecnosc-i-funkcjonowanie-dziecka-niepelnosprawnego-w-srodowisku-szkolnym.html Obecność i funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w środowisku szkolnym / Aleksandra Cieślińska, Małgorzata Karwowska] ''Artykuł omawia funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w szkole współczesnej.'' |
− | *[ | + | *[https://docplayer.pl/5438575-5-model-pracy-z-uczniem-z-niepelnosprawnoscia-ruchowa-w-tym-z-afazja.html Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością, w tym z afazją / Agnieszka Gąstoł, Magdalena Loska]''Artykuł przedstawia charakterystykę ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz warunki utrudniające i ułatwiające rozwój ucznia z niepełnosprawnością ruchową w procesie edukacyjnym.'' |
*[http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/po5/PO520.pdf Ojciec – mężczyzna - człowiek wobec niepełnosprawności dziecka. Beata Papuda- Dolińska] ''Artykuł przedstawia analizę postaw wychowawczych ojców wychowujących dziecko niepełnosprawne.'' | *[http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/po5/PO520.pdf Ojciec – mężczyzna - człowiek wobec niepełnosprawności dziecka. Beata Papuda- Dolińska] ''Artykuł przedstawia analizę postaw wychowawczych ojców wychowujących dziecko niepełnosprawne.'' | ||
Linia 130: | Linia 124: | ||
− | | stopka= | + | | stopka= 29 marca 2023 r. |
}} | }} |
Aktualna wersja na dzień 12:37, 26 kwi 2023
Definicje
- Niepełnosprawność - definicja zagadnienia pochodząca z zasobów Wolnej encyklopedii Wikipedia.
- Niepełnosprawność - definicja zagadnienia pochodząca z Encyklopedii PWN.
- Niepełnosprawność / Małgorzata Giełda Pojęcie niepełnosprawności.
- Niepełnosprawność ruchowa - definicja zagadnienia pochodząca z zasobów Wolnej encyklopedii Wikipedia.
- Niepełnosprawność ruchowa - Definicja zagadnienia pochodząca z Portalu dla osób niepełnosprawnych www.niepełnosprawni.pl
Podstawy prawne
- [1] Oświadczenie Rządowe z dnia 25 września 2012 r. w sprawie mocy obowiązującej Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.(Dz.U.2012.1170)]
Portale, serwisy
- Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Informacje na temat osób niepełnosprawnych oraz aktualne przepisy prawa.
- Orzeczenie o niepełnosprawności dla dziecka, które ma mniej niż 16 lat Informacje jak uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności dziecka.
- Portal Fundacji Promyk Słońca zawierający informacje o działalności fundacji, o szkoleniach rodziców dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością, żłobkach i przychodniach fundacji. W portalu udostępnione są artykuły o rehabilitacji dzieci.
- Serwis Metoda Feldenkraisa opisujący rehabilitację metodą Feldenkraisa.
- Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo "Tęcza" Strona wspierająca osoby z niepełnosprawnością w ich dążeniu do samodzielnego życia.
- Portal niepełnosprawni.pl Portal przekazuje wiadomości z kraju i ze świata oraz prezentuje artykuły i porady z zakresu prawa, systemu orzecznictwa, aktualnych ulg i uprawnień dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
- RAMPA-Pokonujemy bariery Portal dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Praktyczne kompendium wiedzy dla osób niepełnosprawnych, ich rodzin oraz najbliższych.
Baza bibliograficzna EDUKACJA
- Uczeń z niepełnosprawnością ruchową wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Multimedia
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych - praca z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo / Sebastian DudraPrezentacja zawierająca charakterystykę uczniów niepełnosprawnych ruchowo oraz wskazówki do pracy.
- Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową / Józefa Szarejko Prezentacja zawierająca charakterystykę uczniów niepełnosprawnych ruchowo oraz wsparcie edukacyjne udzielane dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową.
- Niepełnosprawność ruchowa Projekt SPRAWNI NIEPEŁNOSPRAWNI realizowany przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie i TVP S.A. Film zamieszczony na You Tube.
- Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej / Jarosław Mrówczyński Prezentacja na temat kształcenia specjalnego.
- Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego / Edyta Pierzyński ''Prezentacja na temat kształcenia specjalnego.
Książki
- Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej / red. J. Bogucka, D. Al-Khamisy. Publikacja przybliża projekt Szkoła dla wszystkich zrealizowany przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Celem projektu było określenie obszarów, w którym należy pomóc nauczycielowi w edukacji dziecka niepełnosprawnego.
- Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej – wyzwanie dla JST / red. Anna Grabowska Publikacja porusza ważne obszary dotyczące edukacji włączającej i organizacji kształcenia uczniów z niepełnosprawnością.
- Wpływ emocji towarzyszących uszkodzeniom fizycznym na adaptację młodzieży z niepełnosprawnością ruchową. Sztuka panowania nad emocjami warunkiem życiowej skuteczności. / Iwona Boczar Publikacja Fundacji Aktywnej Rehabilitacji, której celem jest pomoc osobom z trwałymi uszkodzeniami rdzenia kręgowego poruszającym się na wózkach inwalidzkich w powrocie do aktywnego życia i nauki.
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej. / Anna Stelmaszewska Materiały opracowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego / Joanna ZajączkowskaPozycja skierowana do nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów,ale może być również przydatny w nauczaniu innych przedmiotów – nauczycielom, którzy odnajdą w nim wskazówki ułatwiające prowadzenie wielu zajęć, w tym wycieczek szkolnych.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w edukacji przedszkolnej (dzieci z niepełnosprawnością ruchową i afazją) Dzieci niepełnosprawne ruchowo w przedszkolu.
- Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli W treści publikacji zawarte zostały m.in.regulacje prawne w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doradztwo edukacyjno - zawodowe, model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czasopisma
- Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób NiepełnosprawnychPodejmowana tematyka obejmuje rozprawy naukowe oraz doniesienia z badań, a także rekomendacje dobrych praktyk i recenzję polecanych książek, ściśle związanych z zagadnieniami edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych.
- Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnejOgólnopolski kwartalnik zawierający aktualizację problemów z zakresu pedagogiki specjalnej. Prezentuje rozwiązania praktyczne, badania empiryczne oraz teorię.
- Magazyn Integracja Magazyn dostarcza kompleksowej wiedzy z zakresu niepełnosprawności oraz przedstawia bieżące sprawy i problemy środowiska.
Artykuły
- Rehabilitacja ruchowa dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo. / Magdalena Frymer – Kozieł Ruch jest naturalnym i potrzebnym elementem ludzkiego życia. Szczególne znaczenie ma w sytuacji dzieci niepełnosprawnych.
- Wpływ aktywności ruchowej i sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka niepełnosprawnego ruchowo. / Anna Mędrak, Joanna Piętak, Tomasz Łosień W publikacji poruszono zagadnienie oddziaływania sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka niepełnosprawnego ruchowo.
- Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową w szkole-wsparcie i dostosowania edukacyjne / Marzenna Czarnocka Podstawowe informacje na temat ucznia z niepełnosprawnością ruchową.
- Samoocena dzieci niepełnosprawnych ruchowo a ich środowisko rodzinne. / Józefa Anna Pielkowa W związku z możliwością otoczenia dziecka niepełnosprawnego ruchowo indywidualną opieką i zaspokajania jego potrzeb, rodzina jest najlepszym środowiskiem rozwojowym.
- Obecność i funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w środowisku szkolnym / Aleksandra Cieślińska, Małgorzata Karwowska Artykuł omawia funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w szkole współczesnej.
- Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością, w tym z afazją / Agnieszka Gąstoł, Magdalena LoskaArtykuł przedstawia charakterystykę ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz warunki utrudniające i ułatwiające rozwój ucznia z niepełnosprawnością ruchową w procesie edukacyjnym.
- Ojciec – mężczyzna - człowiek wobec niepełnosprawności dziecka. Beata Papuda- Dolińska Artykuł przedstawia analizę postaw wychowawczych ojców wychowujących dziecko niepełnosprawne.
- Postawy rodziców wobec edukacji włączającej w badaniach międzynarodowych / Anna Zamkowska Celem artykułu jest przegląd badań zagranicznych dotyczących postaw rodziców dzieci niepełnosprawnych wobec edukacji włączającej.
- Edukacja i niepełnosprawność - wyrównywanie szans czy reprodukcja społecznych nierówności / Jolanta Rzeźnicka-Krupa Celem artykułu jest identyfikacja uwarunkowań edukacyjnych kształtujących założenia i praktyki pedagogiczne obecne w kształceniu integracyjnym i edukacji inkluzywnej.
- O ciągle nierozwiązanych problemach ogólnodostępnej edukacji utrudniających proces inkluzji uczniów/osób z niepełnosprawnością / Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk W treści artykułu wskazano utrudnienia w przestrzeni ogólnodostępnej edukacji. Kwestie, na których się skupiono, to przede wszystkim brak działań na rzecz budowania kapitału społecznego w szkole.
- Włączanie i wyłączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z ogólnego nurtu działań edukacyjnych - rozwiązania praktyczne w kontekście przepisów prawa oświatowego na przykładzie miasta Gdańska i nie tylko. / Monika Gołubiew-Konieczna Artykuł zawiera możliwości wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, ze szczególnym uwzględnieniem ich włączania w grupę rówieśniczą i wyłączania z niej.
Dostępność sprawdzono: 29 marca 2023 r.