Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 43: | Linia 43: | ||
*[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.'' | *[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.'' | ||
− | |||
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.'' | *[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.'' | ||
Linia 56: | Linia 55: | ||
*[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/4016/Klasa%20szkolna%20miejscem%20oddzia%c5%82ywa%c5%84%20niewerbalnych%20komunikat%c3%b3w%20nauczyciela%20w%20pracy%20z%20uczniami.pdf?sequence=4 Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z uczniami - komunikat z badań / Anna Pawiak] ''Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas lekcji.'' | *[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/4016/Klasa%20szkolna%20miejscem%20oddzia%c5%82ywa%c5%84%20niewerbalnych%20komunikat%c3%b3w%20nauczyciela%20w%20pracy%20z%20uczniami.pdf?sequence=4 Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z uczniami - komunikat z badań / Anna Pawiak] ''Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas lekcji.'' | ||
+ | |||
+ | *[http://www.edukacja.edux.pl/p-22754-ksztaltowanie-srodowiska-wychowawczego.php Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior] ''We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.'' | ||
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.'' | *[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.'' | ||
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd badań dotyczących znaczenia środowiska fizycznego klasy szkolnej dla przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.'' | *[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd badań dotyczących znaczenia środowiska fizycznego klasy szkolnej dla przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.'' | ||
− | |||
− | |||
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0039 Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga] ''Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.'' | *[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0039 Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga] ''Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.'' | ||
− | |||
*[http://www.rymanow.tom.pl/publikacje/ewa-potasiewicz.htm Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie / Ewa Potasiewicz] ''Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy, układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.'' | *[http://www.rymanow.tom.pl/publikacje/ewa-potasiewicz.htm Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie / Ewa Potasiewicz] ''Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy, układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.'' |
Wersja z 13:34, 9 wrz 2022
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Scenariusze zajęć, konspekty
- Atmosfera w klasie zależy od nas - scenariusz lekcji wychowawczej w klasie VI / Elżbieta Rojowska Scenariusz zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących - zabaw: kim jestem? chór zwierząt, wędrujące kartki, autsajder, budujemy szałas, okienka.
- Konspekt lekcji. Temat: Więzi w naszej klasie / oprac. Katarzyna Maciejak Konspekt opracowany na podstawie literatury dotyczącej prowadzenia lekcji wychowawczych.
- Zgrana klasa? To przecież MY !!! - zabawy integracyjne / Anna Bober Scenariusz zajęć dla klasy III szkoły podstawowej, którego celem jest kształtowanie umiejętności współpracy w grupie z wykorzystaniem zabaw integrujących.
Multimedia
- Środowisko uczenia się - klasa szkolna jako wspólnota dydaktyczna / Elżbieta Regulska, Mateusz Rożek, Agnieszka Sawicka, Agnieszka Sip Prezentacja przygotowana w programie Prezi, przedstawia m. in. cechy klasy szkolnej i jej cele, strukturę, obowiązujące w klasie normy, przywództwo, przedstawia klasę w ujęciu wspólnoty rówieśniczej i grupy społecznej. Ponadto zawiera podstawy funkcjonowania systemu klasowego.
Książki
- Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
- Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.
Artykuły
- Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.
- Czynniki decydujące o uzyskaniu pozycji lidera w zespole klasowym / Katarzyna Krupa Omówienie czynników decydujących o pozycji i wpływie lidera na cały zespół klasowy, na podstawie obserwacji i analizy ankiet uczniów kl. III szkoły podstawowej.
- Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.
- Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.
- Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.
- Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.
- Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej. Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.
- Klasa szkolna jako teren działalności wychowawczej / Urszula Szczepaniak Artykuł w serwisie Publikacje edukacyjne. W materiale zawarto m.in. treści dotyczące: procesu tworzenia się zespołu klasowego, pozycji i zadań nauczyciela wychowawcy, propozycje bloków tematycznych do realizacji na lekcjach wychowawczych.
- Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
- Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z uczniami - komunikat z badań / Anna Pawiak Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas lekcji.
- Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.
- Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.
- Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski Przegląd badań dotyczących znaczenia środowiska fizycznego klasy szkolnej dla przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.
- Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
- Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie / Ewa Potasiewicz Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy, układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.
- Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.
- Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.
Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}