logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Baner Jednostki Oświatowej Samorządu Województwa Dolnosląskiego

 

                logo: WikiEduLinki

 

                logo WEBowa

 

                logo: IBUK libra

 

               logo: Polona

Kamenetz, Anya. Z nosem w ekranie :szklana pułapka czy szansa na rozwój twojego dziecka? Warszawa : MT Biznes, 2019.

Ta książka to jasne, poparte badaniami oraz obiektywne spojrzenie na kwestię znaną obecnie niemal każdemu rodzicowi. Stanowi odpowiedź na nurtującą dzisiejszych rodziców kwestię: jak znaleźć równowagę pomiędzy technologią a prawdziwym życiem. Zawarte w niej zwięzłe, lecz wymowne wskazówki stanowią podstawę, dzięki której rodzice będą mogli określić właściwą rolę technologii w życiu dzieci, ograniczyć własne obawy, a także znaleźć przestrzeń dla szczęśliwych, rodzinnych chwil zarówno z udziałem technologii, jak i bez niej. 

Kliknij, żeby zamówić

 

 

dzieci ekranu jak uzaleznienie od ekranu przejmuje kontrole nad naszymi dziecmi i jak wyrwac je z transu w iext53278806

Kardaras, Nicholas. Dzieci ekranu : jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi - i jak wyrwać je z transu. Warszawa : CeDeWu, 2018.

Wszyscy je widzieliśmy: dzieci hipnotycznie wpatrzone w jarzące się ekrany w restauracjach, na placach zabaw i w domach naszych przyjaciół - a ich liczba wciąż rośnie. Oświetlone przez jarzący się blask buzie - dzieci ekranu - mnożą się niczym wirtualna plaga. Lecz za jaką cenę? Czy jest to jedynie nieszkodliwa rozrywka lub chwilowy szał, coś jak cyfrowe hula-hop? Niektórzy twierdzą, że jarzące się ekrany mogą nawet być dobre dla dzieci - stanowiąc rodzaj interaktywnego narzędzia edukacyjnego. Nie wierz im.
W tej książce, dr Nicholas Kardaras bada ogromny wpływ technologii - zwłaszcza technologii ekranowej, nieodpowiedniej dla młodego wieku, z całą tą jarzącą się wszechobecnością - na mózgi całego pokolenia. Badania przeprowadzone metodą neuroobrazowania dowodzą, że stymulujące jarzące się ekrany są tak samo dopaminergiczne (aktywujące dopaminę) dla ośrodka przyjemności w mózgu jak seks. Rosnąca liczba badań klinicznych koreluje technologię ekranu z takimi zaburzeniami jak ADHD, uzależnienia, niepokoje, depresja, wzmożona agresja, a nawet psychoza. Co jednak szokuje najbardziej, najświeższe badania przeprowadzone metodą neuroobrazowania nie pozostawiają wątpliwości, że nadmierne obcowanie z ekranem może neurologicznie uszkodzić rozwijający się mózg młodej osoby tak samo jak uzależnienie od kokainy.
Kardaras zanurza się w socjologiczne, psychologiczne, kulturowe i ekonomiczne czynniki związane z globalną epidemią technologiczną, mając na celu zbadanie wpływu całej naszej wspaniałej, lśniącej nowej technologii na dzieci.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Kliknij, żeby zamówić

 

Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży :realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa. Red. Marek Górka. Warszawa : Difin, 2017.

Doświadczenie autorów publikacji w zakresie cyberbezpieczeństwa umożliwia perspektywiczne spojrzenie z różnych stron na temat cyberprzestrzeni i czyhających tam niebezpieczeństw dla człowieka. Wielość poruszonych tematów pozwala poznać i zrozumieć współczesne i przyszłe wyzwania w tej dziedzinie. Książka wskazuje, że zarówno poszczególne rządy uzbrojone w najnowocześniejsza technologię, jak i specjalistów z cyberbezpieczeństwa, są tak samo podatne na zagrożenia i bezbronne jak zwykli użytkownicy.

Kliknij, żeby zamówić

 

 

 

Kozak , Stanisław. Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości :przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach. Warszawa : Difin, 2014. 

Problematyka książki dotyczy funkcjonowania rodziny w Polsce w XXI wieku pod wpływem technologii cyfrowej (np. Internet, komunikatory, smartfony). Oprócz bezspornych korzyści dotyczących komunikowania się w cyberprzestrzeni dzieci i młodzieży występują jednak, i to często, bardzo poważne zagrożenia dla ich aktualnego oraz przyszłego rozwoju psychicznego i społecznego (np. więzi koleżeńskie), a także rozwoju moralnego (zachowania nieetyczne). Internet jest bowiem również narzędziem bardzo niebezpiecznym, narzędziem np. przemocy psychicznej. Autor ukazuje przyczyny, skutki oraz informacje, jak zapobiegać tej patologii w rodzinach i w szkołach.

Kliknij, żeby zamówić

 

 

Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego

Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Red. Józef Bednarek, Anna Andrzejewska. Warszawa : Difin, 2014.

Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego w ostatnich latach stają się coraz bardziej istotne dla współczesnej refleksji pedagogicznej. Dotyczą nowych niebezpiecznych zjawisk, zakłócających proces wychowawczy i kształcenia. Najbardziej narażoną grupą na niebezpieczeństwa generowane przez sieciową przestrzeń są dzieci i młodzież. Dlatego Autor poleca tę książkę szerokiemu gronu odbiorców, w szczególności rodzicom, pedagogom, psychologom, nauczycielom szkół różnych szczebli edukacji oraz specjalistom zajmującym się profilaktyką i terapią.

Kliknij, żeby zamówić

 

 

 

Film1

Jak bezpiecznie korzystać z Internetu? [Film]. Reż. Marcin Wołkowicz. Tutto Arts & Media, 2013.

Film opowiada historię dwójki bohaterów - braci, Kacpra i Bartosza, którzy wspólnie uczą się zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z Internetu. Bartosz wyjaśnia te zasady bratu za pomocą specjalnie stworzonej przez siebie gry. W podziemnych korytarzach, Bartosz odkrywa przed bratem tajniki poruszania się w Internecie, wskazuje na pułapki, które mogą czekać na tych, którzy surfują w sieci, wyjaśnia jak je można ominąć, kto w jego "grze" jest zły, a kto dobry, jakie reguły obowiązują graczy. W ten sposób młodzi odbiorcy dowiadują się jak bezpiecznie komunikować się z innymi w Internecie, na jakie informacje zwracać uwagę w sieci, jakich zachowań się wystrzegać.

Kliknij, żeby zamówić

 

Film1

Jak bezpiecznie korzystać z portali społecznościowych? [Film]. Reż. Marcin Wołkowicz. Tutto Arts & Media, 2013.

Film opowiada historię dwójki bohaterów - braci, którzy wspólnie uczą się zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z portali społecznościowych. Pretekstem do poznania w/w zasad staje się sprytny plan młodszego z braci - Kacpra, który usiłuje zabrać Bartoszowi zeszyt z matematyki, zeskanować lekcje i umieścić link z lekcją na portalu społecznościowym. Niestety zostaje przyłapany na gorącym uczynku. Bartosz korzysta z okazji, by uświadomić bratu pewne reguły korzystania z portali, m.in. jak ważne są ustawienia własnego profilu na portalu społecznościowym, posiadanie odpowiedniego loginu i hasła, jakich informacji należy unikać przy wpisywaniu postów, komentarzy, itp. na portalu i dlaczego, jak bezpiecznie komunikować się z innymi.

Kliknij, żeby zamówić

 

Patologia fonoholizmuKozak, Stanisław. Patologia fonoholizmu : przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego. Warszawa : Difin, 2013.

W XXI wieku informatyka i cyfryzacja objęły wszystkie dziedziny życia na świecie. Komputery, internet, telefony komórkowe opanowały nie tylko matematykę i informatykę, ale też inne nauki. Nastąpił ogromny postęp technologiczny w gromadzeniu, opracowywaniu i popularyzowaniu informacji i wiedzy. Nie ma już chyba dziedziny nauki, ekonomii czy gospodarki, która nie stosuje dzisiaj nowych technologii komunikowania się w cyberprzestrzeni. W 2011 roku było w Polsce więcej telefonów komórkowych niż mieszkańców (wiele osób posiadało więcej niż jedną komórkę).
Dzisiaj nikt sobie nie wyobraża codziennego funkcjonowania (w szkole, na uczelni, w pracy, rodzinie i w wielu innych sytuacjach) bez telefonu komórkowego. Jest on potrzebny, a nawet niezbędny w sytuacjach zwyczajnych, codziennych, ale też w sytuacjach ratujących życie. Jednak internet i telefony komórkowe stwarzają również zagrożenia dla ludzi: techniczne, np. gdy wyczerpie się bateria w telefonie komórkowym, a nie mamy ładowarki, ale też społeczne (konflikty). Bardzo niebezpieczne są zachowania nieetyczne - agresja elektroniczna (jest już 20 jej odmian), i niemoralne w cyberprzestrzeni, a nawet czyny o charakterze przestępczym, np. stalking, lobbing, szantaż emocjonalny, sexting. Myślą przewodnią prezentowanej książki jest pogląd, że świata realnego (codziennego) nie można zastąpić światem wirtualnym w internecie czy telefonie komórkowym.
Nomofobia (z ang. no mobile phone phobia), czyli lęk przed odcięciem od telefonu, staje się zjawiskiem powszechnym.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Kliknij, żeby zamówić

 

    

 

Facebook BibliotekiTwitter Bibliotekiinstagram BibliotekiOdnośnik do Anchor. Podcasty z recenzjami książekyoutube Biblioteki

Współpracujemy:           

 

 

                 logo: Academica   logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich  logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   Odnośnik do Nukat

 

 

 

© 2018 Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu